Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Tunafishburk

Alla dessa färger ?

Rekommendera Poster

Har precis köpt en plastbåt som är vitmålad med risig i färgen med flagor som släppt m.m. ska nu måla om båten.

Då detta inte är någon dyr båt vill jag inte lägga för mycket pengar på färgen utan det jag är ute efter är en ok färg som funkar bra och är hyffsat blank. 

Det är botten färg och top färg och både det ena och det andra , min fråga är nu finns det ingen billig och bra vit färg som är blank som man kan måla hela skråvet med , både under och över vattenlinjen ?

Låter som något sm skulle vara enkelt att hitta men jag har nu googlat i flera timmar utan att hitta något, är alltid för antingen över eller under vattenytan .

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort all färg borde du kunna lägga på topcoat, dvs gelcoat blandat m lite vax. Frågan är bara om du får en yta som ser ut som något för världen. Vill minnas att ballad_kopian som skrev rätt mycket här sprutade sin båt med topcoat för att sedan polera den i flera steg. Frpgan är då om inte en ommålning med färg över och bottenfärg under vattelinjen är enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga på topecoat är ju ganska arbetskrävande och svårt att få riktigt bra, men skall man ha en färg både på skrovsidorna och under vattnet så är det väl  alternativet. Vill man sedan ha en perfekt yta är det mycket slip och polerjobb. Kan man sprutlackera så är det ju en genväg till  bättre resultat.

Bryr man sig inte så mycket om om det inte är en superblank yta, utan nöjer sig med ett  - i pedantens ögon - halvtaskigt resultat, så går det ju att penselmåla eller rolla. Det gör man ju på de bruksbåtar som plastas och där är det viktigare att förlänga livet på dem och att de inte ser allt för bedrövliga ut.

Köpte en bohusjulle i plast för många år sen. Den såg väldigt fin ut. När jag tog upp den på hösten och spolade av den i botten med högtrycken, försvann hel hel del av färgen på skrovsidorna.

Jag tror att säljaren bara hade målat över den med tex Toplack, utan vare sig avslipning eller grundfärg under. Vette katten om de ens hade gjort ren ytan de målade på, med tanke på hur lätt färgen lossnade.

Vid allt arbete är det underarbetet som är det viktiga.

Tog in och vände båten upp och ner. Slipade helt rent ner till gelcoaten . Som vanligt exenterslip kopplad till danmsugare och med slippapper kornstorlek 40 wink

Spacklade upp de skador som fanns och la på ett par lager Gelshield över hela skrovet. Penselmålade skrovsidorna med Internationals 2K-färg. Man ser fortfarande spår av penseldragen. Inte helt fel på en kopia på en gammal träjulle. Att måla med 2K-färg under vattenlinjen är inget att rekomendera. Däremot måste man ju gå lite omlutt.

Idag hade jag valt Double Cost http://www.de-ijssel-coatings.se/

I botten har jag bara bottenfärg utanpå epoxyfrundfärgen.

Skrovsidorna kan man ju måla med Internationals Toplack om man vill ha en enklare färg som inte håller så länge.

Vattenlinjen finns ju ett flertal sätt att dra upp. De metoderna jag brukar använda mig av är antingen den traditionella med bräder och snöre eller med laservattenpass.

Har skrivit lite om vattenlinje här. http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

 

 

 

post-945-1394237447,9063_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag förlängde styrhytten och den skull lackeras blev jag rekomenderad att använda billack. resultatet blev bra sett i backspegeln nu 15 år senare. http://lasselundell.se/caravelle.html

Min gamla gigg från 1955 sprutade jag för 20 år sen med Internationals 2 komponentfärg. Lika fin idag.

post-571-1394237448,0845_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du inte färjerna är du färjblind. :-)

post-571-1394237448,1215_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...