resqual 0 Postad 18 Mars , 2013 Innan båten sjösätts hade jag tänkt att dra ned samtliga fall, me behöver lite hjälp på vägen. Det är en liten båt allt handlar om, en Shark 24. Det första gäller vad man ska låsa fast fallinorna med. Sett att de flesta kör med avlastare. Men för att spara pengar och då krafterna inte är så stora på en liten båt tycker jag att vanliga cam cleats alt. clam cleats borde räcka? eller är det stor risk att de lossnar under seglingen? Även block är jag intresserad av vilken storlek man ska välja, och hur man ska fästa dem. Fungerar det att borra fast fästen i masten, eller försvagar det konstruktionen? Sist, men inte minst, kommer vi till fallinorna. Då förra ägaren körde med lågbudgetrep som blev dåliga efter en sommar (och är aningen korta) så står jag med noll kunskap om vad man ska köpa. Behöver hjälp med både tjocklek och vilket märke/vart man ska köpa. Blir metervara billigast?. Tacksam för svar, synd att isen ligger så stabilt i skärgården... vill segla nu.. //Victor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 414 Postad 18 Mars , 2013 Blocken ska vara lagom stora för linan. Kör du med en 8 mm lina, använd inte block som tar max diameter 8 mm (dvs t ex 5-8 mm) utan linan ska ligga mitt i spannet blocket tål. Cleats eller råttor funkar, men avlastare är bättre. T rx Benns rear ofta avlastare, man kan även ha tur och hitta på Blocket. Just fall ska inte töja sig, det är viktigt! Satsa på en bättre dyneema-lina, ju lägre töjning dess bättre. Det får gärna kosta lite. Kolla också att blocken i masttoppen inte är för vajerfall, det skulle kunna förklara varför linan är slut... Tips, fundera på var linorna kommer ut från masten, rita och skissa, mät noga innan du börjar borra i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Mars , 2013 Fast det optimala är förstås att fixa till fall och revlinor mm när båten är riggd. Då är det ju lättare att mäta och prova sig fram till rätt läge på brytblock och avlastarplaceringar. Har du rulle på förseglet behöver du ju inte dra ner fockfallet. Det blir rätt många linor ändå. Bifogad bild är från min havsfidra bb - sida det var lilka många avlastare på sb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser