gladius 26 Postad 22 Februari , 2013 Hallå! Jag renoverar mitt segelbåtsroder. Rodret är av trä och gott och väl drygt 40 år gammalt. Trät är i hyfsat skick varför jag tänkte behålla det men jag funderar på att förstärka med glasfiber. Det finns en del sprickor och det har också slagit sig en aning så det sista året har jag varit en snedseglare. Min plan nu är att hyvla till rodret så det blir rakt igen och sedan förstärka med ett eller två eller hur många lager glasfiber ska jag lägga på? Det är också svårt att veta vilken typ av glasfiber som passar bäst. Därför ber jag ödmjukast om lite vägledning med två konkreta frågor men flera tips och råd mottages tacksamt. Vilken typ av glasfiber passar bäst? HUr många lager behövs för att det ska bli bra? mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 23 Februari , 2013 Har du tänkt att ha det naturligt träfärgat eller måla det efter plastning? Om naturellt så använd glasfberväv där trådarna ligger i 90 grader mot varandra och använd då epoxy istället för polyesterplast. Men ska du ändå måla rodret så använd glasfibermatta där trådarna går åt alla olika håll och istället använder du polyester då. Två lager är minimum i bägge fallen anser jag för styrka och stabilitet. Tänk på att epoxy förutom att det är giftigt och allergiframkallande oxå inte är uv-beständigt så vill du ha naturligt träfärgat måste du lacka över med uv-beständig klarlack annars åldras epoxyn och spricker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 23 Februari , 2013 Tack Pseudonym! Det var lärorika tips och råd! Jag hade tänkt måla rodret men jag blev glad av att höra att man kan behålla det träfärgat genom att använda epoxi och speciellt glasfiber. Min båt är ju nästan en veteranare och då kan det kännas bra att inte styla till den eller ändra för mycket från originalutseendet. En fråga + ett snabbt bra svar utan en massa svammel och tjafs och spretiga diskussioner då är detta forum som bäst. (Fast jag måste erkänna att ibland är det ganska roligt att läsa trådar där diskussioner spårar ur och där några av någon outgrundlig anledning blir osams) Tycker en tacksam Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 23 Februari , 2013 Vassego! Anledningen till att använda en väv istället för matta till epoxy är att väven kan absorbera epoxyn men det klarar inte en matta, du får inte någon mättnad och fullt med luftbubblor och mycket sämre hållfasthet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2013 Jag håller på göra ett nästan lika dant jobb. Min bohusjulle, lilla bilden uppe till vänster har en relingslist av lamellimat trä. Dels har den enligt uppgift lacken aldrig klarat sig länge. och dels har det vattenfasta limmet som det var limmat med i stort sett gett sig över allt. Jag håller på att slipa ner för att få fäste på plasningen. Kommer att använda glasfiberväv och epoxy som jag köper på Biltema. Skall försöka bara lägga på två lager, men jag måste nog plasta i omgångar så det lär väl bli fler. Väven till Epoxy är 300 gram/ m2 så man får ha 3 lager för att få en styv mm tjocklek. Matta för polyester är ju vanligtvis 450 grams eller 600 grams så det bygger ju tjockare. Skulle jag plastat ett gammalt träroder skulle jag valt epoxy men nog lagt fler lager - 4 kanske. Om du skall ha kvar trästrukturen och inte måla bör du lacka rodret utanpå epoxyn - den delen som är över vattenytan. Det påstås att Epoxyn inte klarar UV-strålningen. Själv skall jag måla över min reling för tt dölja alla sprickor och blåträ mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 21 Postad 24 Februari , 2013 Har använt för lackade träkomponenter och luckor en ytbehandling som består av West epoxy (nr 105, tänker jag) med special härdare nr 207 som bildar en 'glasklar' yta på trä. Två lager av epoxy och sedan 2..3 lager av 2-komp PU-lack ger ett fint lyster och UV-skydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser