Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Rubank

Snipor!

Rekommendera Poster

Hej! Efter åratal av lånebåtar ska det äntligen bli dags att köpa eget. Därför håller jag just nu på att damsuger marknaden efter lämpligt objekt. Detta har inneburit insikten i hur kollosalt många båtmärken det finns. T.ex är jag väldigt förtjust i Lindö 22 (iaf utseendet), men det tycks vara helt omöjligt att få fram någon information om denna båt. Har också fått syn på en Albin 19, en båt jag aldrig hört talas om. Någon som vet något om dessa båtar? P.S. ....men just nu lutar det åt en Uttern 6000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rubank! Vilken prisklass hade du tänkt dig????? Jag har en Saga 24 till salu om du är intresserad mycket nytt. Mvh Albin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Riwallen! Tror inte att din Saga 24 ligger inom mitt max (ca 120000), men tack för erbjudandet. Mitt problem i båtvalet är att hjärtat, hjärnan och plånboken har olika åsikter. Hjärnan vill i första hand ha en båt som är praktisk (fiske-bad-övernattning), hjärtat säger snipan (utseende-mysfaktor), men till syvende och sist så är det plånboken som bestämmer. Kan tillägga att jag bor i Mariestad. MvH Rubank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rubank! Det är nog inga större problem att hitta en bra båt för dem pengarna även om det kanske inte sker över en dag. Det som i allra första hand styr priset är motorns ålder och skick. Inte båtens! Det är alltså på motorn som du ska lägga mesta krutet på när du väl har hittat den båtmodell som du är ute efter. Inte för att förringa båten på något sätt, men som sagt: det är motorns skick och ålder som styr väldigt mycket. Du kommer säkerligen få en del kommentarer/åsikter om detta, inte minst när du har bestämt dig för båtmodell! Hoppas att själva vägen till ditt nya båliv blir lika spännande och givande som när du väl har slagit till! Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag är nog benägen att hålla med dej angående Lindö 22. Det enda jag kan finna är gamla försäljningsannonser på båten. Båten är iallafall 6,70 lång och 2,30 bred. Spisen är ofta en MD11C. Priset under 90'. Angående Utter 6000 är det mycket lättare att finna information om den båten. Min fundering är på varför valet står mellan en deplacementbåt som gör 6-7 knop och en planande på runt 25 knop. Det är stor skillnad på de båtvalen. Titta över vad du skall ha båten till. - Hur ser skärgården ut där du bor? Det är stor skillnad på val av båt om man bor på ost - kontra västkusten. Det finns ju betydligt färre snipor på ostkusten än på västkusten, eller hur? Funderingar kan vara, - Familj endagstur? - Familj på långturer i många dagar - Korta eller långa avstånd till resmålen? - Fiske - Byte av vatten under båten, trailingsbar? osv Troligtvis kommer du INTE köpa rätt båt från början men tänker du över behovet kommer du iallafall mindre fel. Behoven ändras säkerligen även med åldern (på ägaren). Lycka till i båtdjungeln! Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Just det! Vad ska man ha båten till? I mitt fall blir det en hel del fiske, men även bad och att bara komma ut. Utgångspunkten kommer att vara Mariestad och därifrån kommer jag att ha 4-5 distans ut till vår lilla skärgård. Smultronställena kan ligga 15-20 distans bort. Så då behöver man gott om tid om man ska tuffa i 6-7 knop. Fast man åker ju billigt! Vi som ska köpa båt är ett par i 50-årsåldern, där jag har relativt stor sjövana medan min partner är mest intresserad av om båten har badstege och inte gungar för mycket (det var lite elakt uttryckt). Förhoppningen är ju att vi ska ha ett stort utbyte båda två, men det blir förmodligen så att jag kommer att åka ut mycket på egen hand. Nåväl, nu ska vi åka och titta på en Uttern 6000. En båt som är en bra kompromiss och fyller många syften. Tror jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenare rubank vilken båt du än kommer välja är du en vinnare, dvs som du märkt är båtlivet det bästa för människan :-D jag hade en träsnipa innan nuvarande båt, trälukten och närkontakten med havet går inte att byta ut, men tyvärr så går den ju bara 6-7 knop och är relativt rullig i sjön. medans en styrpulpetare har dig snabbt och stabilt fram på vattnet. Hade jag varit i din flytväst hade jag nog siktat på en halvplanande ruffad dieselbåt jag säger lycka till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var synd! Men jag förstår ett maxpris är ett maxpris och det ska man nog hålla på men om du kan tänka dig att gå upp ca 40 lapp så kan vi ju diskutera. Lite om båten för att fresta dig. 4 nya batt, Nyren. värmare, kylskåp, badbrygga och badstege (03), Finns mast och segel, Solcells ventilator (03), toa, tryckvatten ( ny pump 04), Nytt kapell (04), Autopilot, bukh diesel mycket diesel snål, båten är mycket fräsch med nyare dynor. Även om du inte blir intresserad av detta så önskar jag dig lycka till i sökandet. Mvh Albin Ps/ Båten har gått i insjö många år senast i sommen och innan dess i Vättern /ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-) Tack Sierra! Livet på sjön eller havet är balsam för själen, det är vi väl överens om allihopa på dessa sidor. Har du några bra exempel på halvplanande cabinbåtar? MvH Rubank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag håller också till i Vänern. Har både en HT och en snipa. Skall jag fiska blir det idag HT är däremot familjen med och det blir bad och bekvämligheter väljer jag snipan. I Vänern är det annars ganska långa avstånd. Inte mycket till öar mellan linjen Karlstad-Kristinehamn resp linjen Lurö-Djurö. Det finns annars många trevliga plaster i det hörnet på Vänern. Hyrde förresten en stuga för några år sen på Torsö. Det blev några trevliga besök i Mariestad. Vad du än gör i båtaffärer, kolla hjärtat dvs motorn, det är där du skall bränna krutet. Kostar mest både på kort och lång sikt. Lycka till Mvh Larsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med!! Vi hittade en underbar gammal snipa häromåret, som vi älskar, men den kostade oss fruktansvärda pengar i motorbyte pga gravt eftersatt underhåll av den gamla motorn som var klart sämre än den gav sken av... Så om motorn är gammal och tveksamt underhållen, bör man pruta rejält... Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej I din beskrivning på båten finns det en MD17C. Du skriver att du gjorde motorbyte häromåret i din Nidelv 24. Vad sitter i nu då? Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter där en sprillans ny Iveco-aifo 4041 M39 (samma som Lombardini LDW 1404 M), dvs en 4-cylindrig diesel på 39 hk. Backslaget blev ett TMC 60 och propellern en 3-bladig 17/12 som dock visade sig vara för lättdriven, med låg toppfart och högt motorvarv, varför vi kommer att byta under vintern. Sannolikt till en 4-bladig 17/13. Bosse PS. Beskrivningen som du syftar till är inte skriven av mig, utan det är maringuidens båtfakta som läggs in där... Jag har dock uppdaterat uppgifterna om båten och angett den nya motorn. Tack för påpekandet.!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen ja då ska vi se ;-) Nu har väl priserna gått upp men jag hittade en gammal båtbörsen där finns det en uppsjö båtar som du skulle trivas med tex: Nimbus 26 med en md21a capris 2003 130 000 men det går säkerligen att hitta och pruta så du håller budget detta är en mycket fin båt byggd -75 Ancas Queen 24 Monark 585 family http://www.blocket.se/view/4123951.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 Mitt tips är att du köper en/fler båttidningar och tex båtbörsen och eller sök på detta forum jag hittade flera båtar med bilder tom. Hittar du en båt som passar ta god tid på dig och besiktiga motorn noggrant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tack för svaret. Jag har själv en MD17C i min snipa. Dröjer förmodligen inte förrän jag också skall byta. Har väl mest spanat in de stora märkena Volvo Penta och Yanmar. Orsaken är lätt. Det finns inga återförsäljare, verkstäder för de andra motorerna i min stad. Hos Volvo Penta är det MD2030 på 28 hk alt en MD2040 på 38 hk. Yanmar har en som heter 3JH4BE på 39 hk. Yanmar's motor kostar 80 000 kr med inbyte. Volvo Penta MD2040 hamnar på 75 000 kr med inbyte medans deras MD2030 62 000 kr. Jag får till detta lägga till kostnaden för själva bytet som säkerligen hamnar på minst 15 000 kr dvs lika mycket som jag får för den gamla motorn. Hur det än blir så är kostnaden stor, för stor....? Jag blir villrådig. Tyvärr som marknaden är i min lilla stad så blir det inget större konkurrens utan endera Volvo Penta alt Yanmar. Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som du skriver - tillgången till installatör och serviceverkstad är oftast det som avgör val av motor. I vårt fall har vi god kontakt med varv i närheten som arbetar med Iveco och Lombardini. Kostnaderna utöver motorpriset, blev nog i vårt fall ovanligt höga, eftersom vi valde att göra en del andra arbeten i samma veva, men 15.000 som du skriver är säkert minimun vad man får räkna med... Lycka till! Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tack för svaret. Jag har tittat på Lombardi men som sagt, i mitt fall ligger nästan hela västra Vänern emellan. Det blir för långt för dyrt. Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans

Hej. Har själv införskaffat en Skilsö 23 Snipa förra hösten (2004) och håller som bäst på att byta motor i den. Det blev en Volvo Penta 2030. Är mycket nöjd med det ytrymme som finns. Räcker bra till mig min sambo med 2 barn. Läs och se gärna mer på http://groups.msn.com/Skilso23/ Mvh: Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
:lol: Ska bara meddela att det blev en Uttern 6000. Har väl gjort alla fel i boken, för det blev snabb och plötslig affär. Så det är bara att hoppas att man inte står med byxorna nere när den kommit i sjön. Rubank Nöjd och glad just nu i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag får gratulera. Oavsett vad vi tycker så är väl huvudsaken att köparen numera ägaren är nöjd. Du får väl vinka när du passerar mej i hög fart på Vänern! Ha en bra båtsommar! Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får gratulera till båten. Inget fel på snabba affärer bara man känner sig nöjd! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kineserna har en 3 -cylindrig marindiesel av Yanmartyp på 26hk för 30 000 kronor inklusive , backslag och sötvattenskylning, och frakt från Kina. Lägg till 5-10 000 och du får en kraftigare marindisel. Vad tror ni om detta, dessa marindieslar är i det närmaste kopierade från Yanmar sägs det Vad säger ni ?, vågar man sig på detta, klicka på länken http://www.importlagret.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...