Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
davidlobster

Hummerfiske 2013

Rekommendera Poster

Kort om rapporten från SLU finns här:



http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2013/4/slu-studie-hummerbestandet-mindre-an-man-trott/

Intressant är att i slutet sägs det:

Med en systematisk datainsamling kan regleringen göras adaptiv och uttaget av hummer kan då styras av tillgången på hummer de tidigare åren, anser forskarna.

Min statistikfil är med andra ord ett föredöme! wink

(Även om den inte är så där värst systematisk och heltäckande, men det skulle den lätt kunna bli, det finns plats för fler att rapportera om sina fångster)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med 1-0 är helt ointressant.

Vi är helt överrens om att beståndsvården kan förbättras och att det inte vore fel med förändring vad gäller minimimått, flyktöppningars storlek, och begränsning av antalet tinor.

Hur får vi till en förändring?

Vad skulle krävas för att HaV ska vilja göra förändringen?

Påstötningar från fritidsfiskarnas/husbehovsfiskarnas och yrkesfiskarnas organisationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är att du vet att du har rätt att de gör något i hummerfrågan, men sedan har du inget svar på vad de gör för att du inte känner någon där. Förmodligen ett av de konstigaste svaren jag någonsin fått, så tar det som att du vill skämta med mig.

Till Kitaren:

Inom fiskeribiologi anses ett bestånds storlek vara avhängigt fisket. Alltså mer fiske, mindre relativ storlek på fisk. Får jag alltså 1kg hummrar i snitt när jag fiskar i Danmark och de ligger på ca 450 i snitt i Sverige, kan man misstänka att det är illa beställt med hummern. Värt att notera är att Danmark inte har några som helst restriktioner kring hummerfisket. Det är helt enkelt färre som fiskar på de platserna. När beståndet är friskt finns det alltså stora hummrar. Vad det Svenska dvärgbeståndet kan få för följder är ju svårt att veta. Förmodligen kommer det selektera fram en mindre hummer på lång sikt. Jag själv får väldigt få hanhummrar av stor storlek i Sverige vilket kanske kan få följder på parningen då honorna väljer ut stora hannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att Danmark inte har någon reglering av hummerfisket.

Det finns förbudstid, de har minimimått, romhonor är fredade, olika regler beroende på var i Danmark du fiskar osv, osv. Men visst, bryr man sig inte att ta reda på något så kan man ju leva i villfarelsen att inga restriktioner finns.

 

Crabmeat, du skrev så här:

Dom har pratat och pratat länge nu. Jag misstänker att de helt enkelt inte vågar ändra reglerna. Så jag tror det som brukar hända, händer. Nämligen ingenting.

Du vet att det är fel eftersom du vet att det har gjorts regleringar av hummerfisket.



Jag skrev dessutom att jag har få vänner på HaV

Hur du lyckas få det till att jag inte känner någon på HaV är för mig en gåta.

Eller har få blivit lika med inga?

Jag tog en till i SAOL och där fanns inget belägg för ett sådant påstående.

Som vanlig har du fel och härmed har jag berättat det för dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, Kan du inte slå upp ordklyveri i SAOL? Men jag skall ge dig ett rätt, det finns visst ett minimimått på hummer i danmark. 21 cm. Har aldrig sett en så liten hummer på danskt vatten faktiskt, men de måste ju finnas. Som yrkesfiskare finns det inga begränsningar i antalet tinor, tider eller några flykthål vad jag kan hitta. Står inget om romhonor alls vad jag kan hitta för yrkesfiskare.

Kite:;

http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/hummerbestandetmindreanmantrott.5.2a47599d13dd2ff15dca.html

Här står det svart på vitt att regleringarna inte räcker.  Nu kan man ju tycka att hav inte gör något i hummerfrågan, men så är inte fallet, för det har visst gjorts regleringar enligt Joy. Efterrsom jag inte kommer ihåg när de gjordes, kan ju joy berätta det för dig. När jag ber han om detta börjar han jiddfra om hur många han känner eller inte känner så det var nog ett tag sedan.

PS,

Hummerfisket har varit katastrofalt i år

ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi kanske ventilerat våra åsikter i denna sak så att det räcker. Kanske någon annan i tråden har någon possitiv rapport tex. Själv hoppas jag att kunna kolla (ev ta upp) tinorna imon, då det ska bli lite lugnare med vind. Över en vecka sen jag var ute sist.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och bråkade på havet idag i regn och vind. Första draget med noll humrar i tinorna. Desto fler krabbor. Tyvärr hade jag inget nytt Agn och burarna var snudd på tomma på Agn så det blir nog noll nästa gång med.

 

Gött att komma ut och rensa huvet på annat iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också ut och bråka med regnet idag.

Dock så ville båtjäveln inte starta.. Så nu har jag fyra burar ute som jag inte kan hämta. Jag hoppas innerligt att det var vädret som tjurade motorn. Det kommer bränsle, hela hamnen var full med bränsle, så det kanske var lite fukt kring tändstiftet? Får åka ut till båten när det inte regnar och testa igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar som det har gått väldigt bra för endel i år, o skit för andra, där ja fiskar dvs i gullmarsfjorden har fisket vart totalt värdelöst i år, de har alla sagt som ja har pratat med som fiskat här, något som ja tycker verkar mycket märkligt är att i gullmarn här har de i stortsett varit vindstilla i över 3 veckor snart :o har aldrig varit så är stilla vatten så länge på hösten som ja vart med om förut, vet inte men det brukar ju ge bra fångst eller iaf okej fångst när de är mycket rörelse i vattnet, kollat väderrapporterna för nästa vecka o visst fan hänger mungiperna ännu längre ner i mitt ansikte just nu, för de ska nämligen va lika jävla vindstilla som innan, då menar ja inte 0 m/s utan mellan 2 - 4 m/s o de är i stort sett ingenting,

 

PS är bitter nått såpass ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imorgon tas båten upp.

Då ska jag förhoppningsvis också få upp den sista tinan, den som fick bli kvar senast pga att någon lagt en länk med tinor tvärs över min lina.

Med lite tur skulle det kunna vara någon hummer i tinan också, det har ju varit lite blåsigare det sista, något som verkar vara bra.

Ett tag funderade jag på om det där med blåsten var en gammal skröna.

Att man fick mer humme efter ett par dagars hård blåst kunde bero på att ingen varit ute och vittjat tinorna, hummrarna skulle då ha traskat omkring under några dagar, blivit småsugna å salt makrill och kravlat in i tinorna.

Men efter att ha läst lite om vad forskare uttrycker i den frågan så har jag ändrat mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade hem mina 7 tinor idag, en hummer på 95 mm var där i den ena. Sammanlagt 10 humrar i år, varav jag har behållit 7st, 90-110 mm, och jag är helnöjd med detta. Långt till nästa september känns det som nu, men samtidigt är det skönt att allt gått bra och att alla tiorna nu är iland. Lycka till, ni som orkar fortsätta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sex till idag, fem med hem trots att jag agnade med krabba i onsdags i brist på annat.

Fyra i samma bur. Agnat om och nytt vittjande söndag. Trevlig fredag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 godkända humrar, samt 5 krabbor i en och samma bur idag.

Humrarna var 8,5 10 och 11

En bur var tom.

2 burar hittade jag inte, det var rätt mörkt när vi var ute, så vi såg inte riktigt bra. Får kolla efter dom i morgon.

Dom två burar jag hittade tog jag med hem, i morgon blir sista gången jag vittjar för den här säsongen, då åker båten med upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskar i hakefjorden mellan åstol och älgön. För oss har fisket gått extremt trögt jämfört med tidigare år. Vi fiskar med 13 burar. Har hittils fått 5 lovliga humrar (5 med rom och 3 små som åkt i) och 176 krabbor vi har behållt. ( mycket krabbor har gått tillbaka så lätt över 200 totalt).

Nästa år får de bli fler burar och större snabbare båt så man kan gå längre ut.

 

skitfiske

/

Dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna inte bort den envisa östliga vinden. Den är helt förödande i hummerfisket. Som jag ser det måste man i det närmaste hamna framför näsan på hummern. Om ett område fiskar extrem dåligt ett år, bör det därför finnas mer hummer där nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog igår, 2 godkända, 2 rombärande och 1 som inte klarade måttet. En fick jag i min hemmabyggda tina, känns asgött att den levererarcool.  En tina var vittjad, en annan hade någon med ett hjärta fått in i propellern, och inte bara skurit av tampen så de kommit loss, utan även kuntit fast linan vid bojen i alla fall. Den hade vi lite svårt 

Händer det er att folk inte kan hålla sina nyfikna trutar från era sumpar? Hämtade hem 4 st(dvs tömde den) från sumpen igårkväll när det hade börjat skymma, och då hade någon flyttat den 1m i sidled, kännns lite sisådär att man inte kan få ha sina saker ifred, så funderar på att höra med en bekant om man får hänga den på hans brygga(privat) mot en hummer så den kan få vara ifred, åtminstone från obehöriga, låter det som en bra idé?

Edit: allt var inte med, men hoppas att det är det nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grym film där Kitaren, :) 

Vittjade för fjärde gången i går, 2 godkända, plus två havskräftor, antar att tinan hamnat precis i början på berget som gränsa till lerbotten, plus några dasslock blev det också, hittar inte den sista tinan o de grämer mig som helvete,  nu är stora båten upptagen för i år, så nu är det dags för lille båten att gå i sjön, så fisket forsätter väl några veckor till tills agnet är slut, blir allt mindre tinor nu, så hoppas på lite blåst på veckorna nu också så ska allt fisket kunna bli bättre igen.. även om den här säsongen har varit väldigt trög.

Är det någon som brukar dragga efter borttappade tinor ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog igen i lördags och fick en till... Jag är väldigt nöjd med fisket i år, 5 humrar på 3,5 tina (började med fyra och har nu bara tre angry ). Har inget att jämföra med i Hakefjorden men svårt att vara annat än nöjd med fisket. Bra beslut att flytta från bollhavet runt tjörnbroarna...i hakefjorden finns det ju fortfarande grund där man kan ligga själv. Har uppenbarligen haft tur i o m att jag inte fått en enda olovlig... och bara en krabba (vanliga strandkrabbor räknar jag inte...).

Själv fiskar jag lite längre in hakefjorden än DmA, i trangeln mittholmen, lyngholmarna och katten kan man säga... mer krabba längre ut verkar det som... wink

Härlig film där också Kitaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbar kväll på havet idag, solnedgång och sedan månljus. Ett par humrar i burarna, en för liten.

Snart mörknar det så snabbt så att åka ut efter jobbet inte är aktuellt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara jag som fått mail från ''Jan fra Norge''? Han undrar varför vi saltar in agnet, tycker han kunde läsa sig till svaret (svaren) i tåden eftersom han har läst sig till att ''alle skriver hær om att at fisken skal saltes in over lengre tid'', men men. Antagligen läser han(du) det här också, och svaret är väl att man kan ha skaffat det långt innan man ska ha det, plus att det luktar mer, eller?

 

Edit: stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina erfarenheter så känns det som att agnet håller bättre om det är saltat. inte faller isär så lätt. Sen så måste man ha nånstans att förvara all makrill från sommaren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten åker upp på lördag o tinorna hämtade jag i tisdags. summerar hummersäsongen som katastrof. resultat, 1 krabbtaska på tio drag. första året med ekolod och sämre än åren utan. En tina stulen En tina, tjuvvittjad.

väntar vi ett år till nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist, ungefär samma resultat som mig men jag har lyckat få 2 krabbor på endast 5 drag :)

Men hur kan du vara säker på att tinan blivit stulen?

Om du inte sett att nån verkligen tagit den känns det mer troligt att nån kört av linan eller dragit iväg med den av annan orsak (tex trassel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så skall det inte vara. Kan du inte beskriva var du fiskar och hur du tänker när du lägger burarna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskar i hakefjorden med. Men hur är det där mellan Lygnholmen och meholmen är det inte nån sorts tipp plats där efter muddring och dylikt? Vid broa kan man vandra runt på välerna;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det beror på trassel eller avkörd lina, sjunklina på övre halva o särskilt trångt var det ej. meen, vem vet. borta är den iaf.

Jag fiskar i göteborgs södra skärgård. runt fjordholmarna ut mellan vrångö o kungsö och lagt ute vid stenskär där jag hade en vittjad tena första veckan.

letar efter hård o ojämn botten enligt konstens alla regler, även försökt mig på att yxa tenorna mot berg/sten. började säsongen för grunt tror jag mellan 13-16m o flyttade djupare (20-25) under de sista 5 dragen.

har ett lowrance elite4X ekolod monterat som jag tycker presterat bra, speciellt när man kör split screen mellan 83/200hz. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för burar då?  nyfiken på vad de är för några eftersom de inte verkar ge någon vidare fiskelycka iår, även om det varit dåligt med hummer iår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör med klassiksa runda/cylindriska, en ingång i gaveln o en svältkammare längst in. har även några havskräftburar med kammare som jag satt flykthål o större ingångar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...