Gå till innehåll
fredag 12 juni 2026
marinjohan

Se skillnad på spinnaker och gennaker

Rekommendera Poster

Vi fick med både spinnaker och gennaker till båten när vi köpte den, men jag vet inte hur man kan se vilket segel som är vilket. Bägge är sydda i lättviktstyg med snarlik form. Det står ingenting på segelsäckarna.

Någon som har bra förslag på hur man enklast identifierar seglen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På spinnaker brukar man märka de nedre hornen med rött och grönt, men inte på en gennaker. Gennakerns stående lik är olika långa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattat saken rätt så är spinnakern normalt sett symmetrisk medan gennakern är asymmetrisk. Dvs om man viker seglet från fallhornet ned till mitten på underliket så kommer spinnakerns skothorn möta varandra medan gennakerns inte kommer göra det.

Sen finns det ju hur många skärningar som helst när det gäller segel så detta kanske inte stämmer på alla.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt, men på en gennacker finns det en säck/fodral som man drar ner innan man packar ner den för att den inte ska blåsa ut, men åtminstonde har vår märkning med TACK och något annat i något av de nedre hålen, även grönt och rött, men som sagt en gennacker är långt ifrån symetrisk... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, du pratar om en strumpa vilket man kan använda till både spinn och genn. Det underlättar  hanteringen vid sättning och nertagning.

Lägger du ut båda på golvet/marken så ser du tydligt skillnaden jämfört med den symmetriska spinnen.

Genackern är som sagt assymetrisk och har därför ett bestämt halshorn(=Tack på engelska)

Spinnackerns halshorn växlar ju beroende på vilken bog man seglar för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, fast du hade väl samma hål markerat med rött/grönt? På spnnakern är det ena hålet rött, det andra grönt. Fördelen med att kolla detta är att man inte måste ha tillgång till en idrottshall eller liknande för att kunna vika ut seglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag menade att ett horn är märkt med Tack och har antingen grönt eller rött band runt hålet, och det andra har den andra färgen med en anna text på. Synd att det inte framgick, men det var så jag försökte säga, jaja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...