Gå till innehåll
onsdag 19 november 2025
toaen

Ingen gissning på platsen, men var??

Rekommendera Poster

Var och jobbade på Smögen i slutet på veckan. Träffade en kompis som är ordförande i Smögens hembyggdsförening och som var på väg ner till bildarkivet.

Han hade fått en protfölj med tidningsurkipp och en del bilder efter en avliden Smögenpojk.

Per Persson, som enligt ett utdrag hade seglat som telegrafist på världshaven många år fram till 1939. Blev sedemera sjökapten och senare även besättningsman på olika räddningskryssare. Bodde i alla fall under nån period på Dalarö.

Det mesta i portföljen handlade om Österjön och Stockholms skärgård. Som en av de få i min bekantskapskrets som har någon kännedom om stockholms skärgård fick jag frågan om jag visste var bilderna var tagna. Det var inte lätt.

En bild fånngade speciellt mitt intresse. Visas i nästa inlägg.

På bifogad bild syns Per Persson med frun Edit vid en fyr.

Är det nån som säkert vet vilken fyr det är!?

Jag är ganska säker på vad det är för fyr, men jag har haft fel förr.wink

post-945-1394237339,3565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bilden som jag blev fångad av är den bifogade. En underbar bild.

Att det inte var Bohuslän konstaterade vi snabbt när vi såg båten närmast i bild. I centrum på bilden, bakom sjöboden ligger en räddningskryssare. 

Jag tror att bilden är tagen på samma ö där fyren i föregående inlägg ligger. När man tittar på sjökortsspecialen är det lätt att tro att man exakt kan peka ut var bilden är tagen.

Är det nån som med säkerhet vet var det är?

Gissningar är naturligtvis också välkommna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad fyren i bakgrunden heter har jag ingen aning om..

Men den glada fyren i bildens förgrund heter ju Per Persson, det skriver du ju själv! ;-)

Däremot kan jag ge mig på att gissa när bilden är tagen. Någonstans kring decennieskiftet 30-40talet. Gissar på 1942?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fanns många bilder på Per Persson och han såg alltid glad och godmodig ut.

Min gissning är att du fågelvägen har 27,5 distansminuter i bäring 155 grader till platsen från din hemmahamn.

Skulle nog tro att bilden är från 50-talet, med tanke på vad Per hade hunnit med sen 1939

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där platsen har jag besökt många gånger då jag endast har c:a 16M dit från min hemmahamn. Påminner rätt mycket om västkusten. Jag har faktiskt dagseglat ut dit ut kompisens båt.

Mycket vacker ö!

Huvudskär är svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det jag också kom fram till. Fast jag har aldrig varit där - tyvärr.

Skulle nog segla tillbaka en båt till Stockholm. Har sett allt för lite av Stockholms ytterskärgård. 

Tycket att jag fick bilden med sjöbodarna att stämma med en exakt plats på sjökortet. Kan det stämma där jag markerat.

Nån som har några bilder därifrån i nutid att delge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...t ex den här bilden tagen från andra hållet. Ursäkta bildstölden...

post-832-1394237346,715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En till bild på bodarna på Huvudskär från ett annat perspektiv. Vet ej om det är exakt samma bodar då bilden är tagen för drygt 10 år sedan, sommaren 2002. Det var en fantastisk sommarkväll där man kunde räkna sig fram till drygt 200 båtar i Huvudskär.

post-29756-1394237347,2221_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1943 -1974 var det räddningsstation på Huvudskär, och troligtvis är det räddningskryssaren Helge Ax:son Johnson (byggår 1944) som syns i bakgrunden på andra bilden, då den var stationerad på Huvudskär.

http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/kulturmiljoer-i-kommunerna/visa/0136030059/

http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Marketstore/Foto/?msobjid=6445

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är Helge Ax:son Johnson som syns i bakgrunden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...