Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
toaen

Giss platsen 2

Rekommendera Poster

Kanske tipsa om det är väst, syd eller ostkusten? Så att jag kanske kan sluta fundera smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att komma längre norrut, men åker man nästan så långt man kan i landet så kommer man till Alaska och ännu längre norrut hittar man både vit och blek.

Bifogad bild en badvik på norra delen av ön som jag söker.

post-945-1394237350,4483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du var mig en klurig fan Toaen!

Första bilden tänkte jag: Aha, naturligtvis Kullaberg vid Nimis.

Sen kom bild 2. det stämmer inte med den kullriga klippan.

Efter det svarar du inte på-öst-väst kust Däremot säger du att åker man så långt... men inte riktningen---så kommer man till Alaska.

Alltså måste det vara USA eller Canada.

Det finns vit och blek...... Polarrävar är vita men inte bleka så det måste vara en växt.

 Alltså, en vik nånstans på Labradorkusten där det växer blek fjällsippa.

(anemona ovanligus blanco)

Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guldgräverskan Alaska? Gissar på Långö nära norska gränsen. (Syd-Långö om du är sträng som vanligt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Thomas om Syd Långö, alternativt den lilla holmen mellan norra och södra långön, vad nu den kan heta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag är ful en.

Inte Sydlångön - men i varje fall norra Bohuslän.

Man får inte göra det för lätt för då tar ni det med en gång,era luringar.

Vi tar en badvik till så har vi det med badandet i stort sett avklarat.

Enligt skylten vid hamnen finns det fyra sandstränder på ön varav denna är den tredje och den finaste - enligt mitt tycke. Det finns en till,en fjärde, men enligt hamnkaptenen är den nu för tiden inte så mycket att ha. Jag har varit där vid ett tidigare besök, men har ingen bild på den fjärde badviken.

Åter till den tredje och finaste badviken. Den ligger på öns östra sida strax söder om öns stadio.\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Ganska när i öster ligger ett litet skär, som inte syns i bild, men som har namn efter en hermafroditsk läppfisk. När min skitmorbror, som det första han umgicks med min moster, i slutet av 1950-talet, var en ihärdig sportfiskare, kom hem till min mormor med en dylika fiskar, gjorde hon fiskpudding av dem. Hon gjorde väl det bäst hon kunde för den blivande svärsonens skull. Annars lär fisken inte va så dum till sopp.

post-945-1394237350,6102_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar min gissning lite söderut, Resö.

Jag hittar däremot inte någon gyltholme däromkring...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resö kan det ju inte vara, den har ju inte någon vik mot öpppet hav, men jag instämmer på tanke med den sista bilden, men den fjärde viken borde vara borde i så fall vara nedanför tempo, och Resö har väl inte fyra stränder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resö är ju i och för sig inte så dumt. Flera av bokstäverna ingår i namnet på den ö jag tänker på. Fast namnet är ju naturligtvis längre.

Sen så ligger ju Resö längre söderut än min ö.

Många öar har ju en liten ö strax intill som ofta benämns som kalv tex Tjörnekalv. Min ö har också en klalv, men den är i det närmst fullvuxen och har därför fjärmat sig från modern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig in i denna roliga tråd igen. Bilderna var inte lätta och ska ju inte vara det heller. Flera gissningar är gjorda och får ju köra med uteslutningsmetoden. Jag tror att det är Ramsö du är ute efter. Där har ju bla. kalven fjärmat sig från modern. Däremot ligger det ju några distans ifrån Nord Långö och Alaska. Ramsö blir ändå mitt svar.

Hälsningar

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ramsö måste det vara, bilden tagen mot Ramsökalven... Har än så länge inte varit på Ramsö - bara på öarna runt om kring... Här är en bild från i somras i närområdet...

post-10023665-1394237350,9868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det Ramsö

Jag var ju tvungen att krångla till det lite annars blir det ju för lätt, wink men det var ju inga lögner jag skrev.

Hade flera ledtrådar på gång.

Dabe är ju ett bohuslänskt uttryck för en liten vattensamling. På ön finns det två mycket speciella   dabar. och den bifogade bilden hade varit denna.

post-945-1394237351,0288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du var en svår rackare med denna Toaen!

Lura gamla gubbar med Alaska. Så det finns en ö som heter så därborta?

Nåja, jag kan kontra med vi har gårdar här som heter jerusalem och ligger bredvid Betlehem. Fast dit kommer man landvägen.

Men vad var det som var blek och vit?

Föreslår vi starta en nu tråd som heter Gissa platsen3 för det är s¨himla långt att ladda ner hela alltihop varje gång.

 Kan ni ta en plats som vi östkustare har större chans att känna igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är värre än du tror.

Jag skrev; Det går att komma längre norrut, men åker man nästan så långt man kan i landet så kommer man till Alaska och ännu längre norrut hittar man både vit och blek.

Hilma Svedal, född 1870, var en fiskardotter från Syd-Hällsö utanför Strömstad. När hon var 26 år gammal, 1897 tog hon båten till Amerika. Fick ett arbete som hembiträde i New York. Efter 4 år gav hon sig av västerut, lockad av ryktena att det fanns guld i Klondike. Hon levde i vildmarken i 12 år. Hennes liv i den hårda guldgrävarmiljön blev rikt på äventyr och strapatser, men inte på guld. Inte förrän hon letat sig ända till norra Alaska kom de stora fynden.



I slutet på 1920-talet, 60 år gammal, återvände Hilma för gott till Sverige. Hon kom hem för att ta ut sin arvslott Nord-Långö. Där började Hilma bygga sitt livsverk Alaska

Lite mer finns att läsa här plus några  bilder http://thallatha.blogspot.se/2010/02/alaska.html

Norr om Nordlångön ligger Tjurholmen och nordost/ost om denna har vi Bleksund, Sen kommer Ledsund, Stensvik och Vitbukt. Blek och Vit.

Kalman eller nån annan - har ni nåt lurigt i de östra farvattnen att starta nästa tråd med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa ledtråd: det skulle, rent teoretiskt sett att se den ön jag står på från Ramsö om Ramsökalven försvann... (samma bild igen så att det framgår vilken jag talar om).

Om det här inte gör så att svaret kommer fram lägger jag upp en till bild som man ser mer på när ni försökt igen...

post-10023665-1394237351,3237_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sydänden på Ramsökalv finns det några små skär där det finns fina naturhamnar, den stora båten går i så fall ut sydväst i Kalverännan och det ör Ursholmen som man ser i bakgrunden.

Dessvärre har jag varken SXK´s hamn och farledbeskrivning med mig och inte heller mitt handritade (inte av mig) sjökort över kosterarkipelgen.Har inte jämfört det med Hydrografiskas nya sjökort änn. Allt ligger hemma i Kungshamn - själv ligger jag 55 mil därifrån.

Vad skären heter kommer jag inte ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa bild, med fyr på som du antagligen har sett om du åkt mellan Ramsö och Nordkoster...

Förlåt: tänkte fel - om man står på Ramsö och tittar över Skåreskären så ser man den ön jag står på,  eller rättare sagt - där båten låg och bilden togs. Det är även på Skåreskären fyren står på.

post-10023665-1394237351,6333_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, kan man inte ändra bild på inlagt inlägg? Här kommer den jag ville lägga upp i redigeringen

post-10023665-1394237351,6831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...