Krif 0 Postad 17 November , 2012 Hej Har en Yamaha 40hk som inte vill gå helt rent, känns som den fyrtaktar när man drar på, inget riktigt klipp. Ena stiftet är mycket blötare än de andra två. Blåsan blir hård när man pumpar. Är inne på att det kan vara tändspolen. Någon som har en idé?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 1 Postad 17 November , 2012 Börja med att göra rent förgasarna, Du har antagligen inte haft i någon bränslestabilisator och därmed fått kristaller i munstyckena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 November , 2012 En tvåtaktare som fyrtaktar går för fett. Går den lika illa i hela registret? Läckande flottörnålar eller igensatta luftmunstycken kan göra att den går fett om vi håller oss till knasarna. Om bränslemunstyckena varit igensatta hade den snarare gått snålt, nyst och tjuvstannat.. Men många blandar ihop fyrtaktning med att motorn tappat en burk. Vill du kolla spolen så är den bara att flytta o se om felet följer med. Tändfel är ganska ovanligt på Yammor o ingen del är speciellt känslig så jag hade nog mätt upp tändsystemet om det pekar däråt. Kräver DVA-instrument eller en DVA-adapter till multimetern. Ett vanligt fel på Yammas treor är läckande vevaxeltätning och då tappar den nedre eller övre burken på låglast beroende på vilken tätning som läcker. Högre upp vaknar burken i regel igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krif 0 Postad 17 November , 2012 Hejsan. Den går bra i låga varv, men när man gasar på så går den orent ända till Max gas. Men har även börjat dö på tomgång.. Ska kolla alla förgasare, pump och byta plats på spolen... Läckande vevaxeltätning låter krångligt och dyrt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 November , 2012 Några tips på vägen Innan du lägger allt för mycket energi på snurran så kolla att du har juste komp i den. Går du på knasarna kolla speciellt luftmunstyckena o tillhörande kanaler i toppen eftersom den eventuellt går fett. Skruva dock inte ur luftmunstyckena, de tar nämligen ofta gängorna med sej ut. Blås bara alla vägar runt dom. Bränslemunstyckena i botten kan du dock ta ur. Pilotmunstycket och dito emulsionsrör är hopbyggt och sitter under den lilla pluggen jämte huvudmunstycket. Innanför huvudmunstycket sitter emulsionsröret till högfartskretsen, om det inte trillar ur av sej själv så låt det sitta. Ultraljud är bäst, sprayrent typ Brakeclean eller liknande funkar o så massa tryckluft. Många slarvar när de gör rent knasarna så var nogrann o verifiera att allt är soperent o att alla kanaler är öppna innan du sätter ihop det. När du sätter ihop det behöver du kolla flottörhöjderna, ställa tomgångsnålarna, synka spjällen och oljepumpen samt även kolla att tändningen följer med som den ska. Har du nån servicemanual? Har du primestarter så kolla att den verkligen stänger, nålen ska fara ut när du lägger 12V på den. Stänger inte den går motorn oxå fett. Går den fett på burken som driver soppapumpen är den högmisstänkt, räcker med ett pyttehål knappt synligt i membranet för att det ska fåna sej. Om den går bra där nere men tramsar däruppe är det sannolikt inte en vevaxeltätning, symptomen initialt är precis tvärtemot det. Har du komp, rena knasare och gnista i rätt läge brukar dom här gå. Tändfel är som sagt ovanligt på Yammor men det händer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krif 0 Postad 19 November , 2012 Tack för alla tips.. Har tyvärr ingen servicemanual men det vore kanske inte fel att fixa en sådan.. Så nu är det bara att börja riva 1. Kolla kompen på alla tre cylindrar.. 2. Riva förgasarna och rengöra ordentligt 3.Ny pump är inhandlad. skillde 150kr mot bara lösa membran.. Det är den nedre burken som går fett, är det denna som driver pumpen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 19 November , 2012 Just så verkar det vara och då är det som redan påpelkats antagligen hål på membranet i pumpen som är boven i dramat. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0059307&path=YAM~A0000002~M0001794~M0001829~C0059307&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 November , 2012 bränslepumpen den drivs av en vipparm vid kamaxeln ,jag tror du har en nålventil som inte tätar som den ska så den flödar lite eller en kärvande flottör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 November , 2012 Tvåtaktare Wanmar Finns ingen kam o pumpen drivs av vevhusets spolpumpande.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 20 November , 2012 javisst ,i rubriken står de ju fyrtaktar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 November , 2012 Krif skrev: Har tyvärr ingen servicemanual men det vore kanske inte fel att fixa en sådan.. Jo, en riktig är ju bäst men det finns i.o.f.s. en här ... http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/1984-1996yamaha.html#/144Den gäller många modeller så det gäller att ha koll, din är väl en 40 hp 698cc enligt sista sidan. Går f.ö. att snabbhoppa till valfri sida genom att helt enkelt redigera slutsiffran direkt i internetadressen. Går att zooma kraftigt vilket kan förbättra de sämsta fotona något, verkar som mer pixelinfo hämtas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krif 0 Postad 21 November , 2012 Tack för den sidan 😄 Fått hem pumpen så den ska bytas till helgen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser