Gå till innehåll
måndag 09 februari 2026
Gäst 2012

Glykol

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Någon rekommenderar att man slår 50:50 glykol i toaletten om båten skall stå ute men så hävdar andra att gummipackningarna i toaletten inte tål glykol och säkert finns det någon som hävdar att man kan dricka glykol utspädd med seven-up...

Glykol och gummipackningar...?

Någon?

http://www.stammtischmusik.at/noten/zumwohlglykol.shtml

post-10022140-1394237304,5628_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i glykolen, slå i ett par deciliter matolja och ta några pumptag, detta är mumma för gummipackningarna och toan fryser ej sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Nu vet jag ju att du har bra koll på ett och annat men du driver inte med mig. Första gången som jag hör detta med olja men visst; det kan ju ligga något i det. Det där med pumptag kan bli lite knepigt - vi har ju eeeeeeeeeeltoalett. Det får bli en knapptryckning istället...

Bildkommentar: Stubbenkammer på DDR-tiden, sagolikt vackert!

post-10022140-1394237311,7816_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag driver inte med dig, har gjort på detta viset själv i flera år och det fungerar utmärkt. Men eftersom en leta inte har pump med packningar så får du ju inget pumphus smörjet samtidigt, men du får ett miljövänligt frysskydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delar Westfjords uppfattning. Har också använt matolja i alla år - fungerar perfekt.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta o-ring och packningar är tillverkade i NBR som inte formförändras eller krackelerar i kontakt med glykol. Skulle du däremot hälla i etanol skulle det förmodligen inte gå så bra.

Jag använder glykolblandning i toaletten för första gången i år. Jag är mer orolig för slangarna än för toalett och pump. Matolja fryser förmodligen vid en mycket lägre temperatur än vatten. Kan tänka mig att sprängkraften inte heller blir så stor.

Märkligt att inte någon myndighet/försäkringsbolag tar tag i alla frågor kring vinterkonservering av båtar. Känns som att vi båtägare är riktiga miljöbovar trots att vi som grupp förmodligen skulle betala mer pengar för att inte försämra för miljön. Tag bara detta med att vinterkonservera båt i sjön. Mitt försäkringsbolag kräver att kulventiler ska vara fria från vatten eller fyllda med glykol. Jag vågar inte lita på att ventilen är luftfylld och fyller därför med glykol. Många hävdar att genomföringar inte spricker om de står helt öppna. Vad gäller egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jabsco rekommenderar glykol i sin bruksanvisning. Jag har kört med det i över 10 år och aldrig haft något problem. Tänk också på att vatten står i slangen till tanken om den ligger högre än toan. Antingen får du tömma den eller frostskydda den.

Utan att veta, gissar jag att många som klagar på att jokerventilen (backventilen) i avloppsslangen går sönder varje eller varannat år, inte tänkt på vattnet i slangen som fryser till is. Matolja funkar kanske i toalettens packningar, men i slangen flyter den bara upp till ytan och vattnet lägger sig längst ner och fryser. Om du inte häller på ett par liter förstås. Men är det miljövänligare?

Se även diskussionen vi nyligen haft här i en annan tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=467408

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Kan nog hålla med Tomas.

Matolja är bra som smörjmedel men kanske inte fullt lika bra som frysskydd, under förutsättning att man inte får ut allt vatten. ( olja löser sig inte i vatten)

Och får man ut allt vatten så behövs ju inget frysskydd. 

Har själv alltid kört med glykol och aldrig haft några problem med detta.

Smörja med matolja kan man ju göra när som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glykol har ju fungerat för en massa människor i alla tider. Först glykol och sen matolja tycker jag låter smart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...