Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
johangustafzzon

Offeranoder Var/När/Hur

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tidigare haft en 35 fots bå med VP drev. De enda dioderna som jag då har haft har suttit på drevet. På min nya båt som har 2x Cummings 425 hp med raka axlar sår sitter det anoder lite överallt på skrovet. Det jag framförallt funderar på är varför anoderna sitter på områden som kommer att bromsa farten under planing. Någon som ver varför man placerar anoderna så. Jag har bifogat en bild bild så ser ni. Det sitter även en anod på varje axel.

post-10019439-1394237292,5785_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett stålskrov eller ett AL-skrov.....på bilderna ser det ut som det är ett plastskrov.

Anoder måste ha metallisk = elektrisk kontakt med skrovet, metalldelar i kölen eller motordetaljer eller andra metalliska delar i båten som har koppling mot elsystemet för att dom skall fungera, kanske det är orsaken till lite märklig placering.

Galvanisk ström skall då ledas via anoden så att den offrar sig istället för att något rostar, men då måste de vara kopplade elektrisk (metall till metall)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på båten sitter den rektangulära anoden och vad är det för cirkel med låsmutter på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig förefaller det som det är en anodplatta för jordning av elsystem. Har man en stål- eller alu-båt ska INGET elektriskt i båten anslutas till skrovet.

Anod på propelleraxeln är en myt att det ska vara. Anoden äts upp varje år och det växer massor av havstulpaner på propellern och man tror att propellern är skyddad från angrepp. Om man skippar anoden, bottenfärgsmålar axel och stödbock samt putsar propellern så den blir metallblank, då växer inga havstulpaner på propellern och ingenting äts upp.

Om det trots det blir korrosionsagrepp på propeller har man med stor sannolikhet landströmsprobem och då ska man lösa det problemet där och inte med anoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PaliSwe, OK då plockar jag bort anoden från propelleraxeln i vinter och följer ditt råd med den, som du ser så är det rejält med tulpaner på axel och propeller idag trots anod..... Beträffande anoderna för elsystemet så känns det ändå konstigt att do sitter där dom gör och bromsar under planing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon skruv genom skrovet som ansluter till skrovplattan? Vet inte varför man har denna konstruktion, jag tycker den är helt överflödig. Elkablarna i båten ska vara separerade från jordplattor, men minus är i praktiken anslutna till sjöjord via motorn och propelleraxel och propeller. Då plus inte är (ska inte vara) anslutet mer än till förbrukarna går ingen batteriström ut i havet och det är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoder som sitter skruvade mot plast och inte heller är kopplade mot metall på annat sätt gör ingen nytta och ingen skada heller...... men sitter troligen och bromsar båten, de kan du ta bort.

Om det sedan är så att man kan ta bort de som sitter på axeln, det vet jag ej. Jag hade i många år ingen anod på axeln men satte sedan dit en (orsak borde vara bra) denna får jag sedan byta  efter några år eftersom den angrips, vilket då borde vara bra, då vet jag att inget annat som den sitter (elektriskt) mot angrips. Har inte sett några problem med ökad beväxning på propeller av detta, men det kanse är sant att så sker, (där jag bor växer det lite)

Dock är landström en sak som kan ge korrosionsproblem, till och med om du inte nyttjar landström men din granne har en dålig installation. Läste en bra artikel om det i praktisk båtägande för något år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de sitter under motorn kanske de är anslutna till motorn på insidan via en genomgående skruv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar och synpunkter! Jag återkommer med mer information om det ser ut som om det är någon anslutning till motorerna i slutet av nästa veck då jag kör hem båten från Finland i mitten av nästa vecka och förhoppningsvis får upp den i inomhushallen innan helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är anslutna till motorn i motorrummet via genomgående skruvar - Vad har dom för funktion? Vad händer om man tar bort dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig jag har jobbat med motor och båt elektronik installationer i20år. För det första har inte zinken på propelleraxeln någonting ting med beväxtningen att göra på proppen den är till för att få en direkt anslutning till jorden i båten. Men den är ofta för liten för att ta upp allt själv därav sätter man extra zinkar gärna på roder trimplan mm.

Norrmännen gillar den lösningen som du har med genomgående syrafasta bultar genom skrovet med en kabelsko och där i 6-10mm2 kabel som fästes i motor och propellerhyllsa mm. Oftast är skallen på bulten över plastad så man lätt kan byta till ny zink utan riskera läckage. Jag rekommenderar att inte ta bort dom byt ut dom eller om det är mycket material kvar på dom kan ta en stålborste och borsta av den vita oxiden och köra en sommar till. Det kan räcka med standbay på radion att få katastrofala följder med angripna värmeväxlare framför allt aluminium delarna dom går först sedan koppar Messing till sist gjutjärnet. Och att dom skulle ta fart vid planing näää skulle inte tro det med det maskin paketet du har.

Ja detta är lite tankar från mig vi alla har ju olika syn på saker och ting. Lyckat till med din båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kan detta med den centrala zinkanoden under motorn röra sig om s.k. bonding, alltså att (nästan) alla båtens korrosionsbenägna undervattens-metallobjekt sammankopplas elektriskt? De skrovgenomgående med elledningar inuti båten som bildar ett eget isolerat nät? Kan ha missförstått men skulle själv kolla detta och även mätt upp ifall motorn/centralzinket faktiskt har kontakt med batteriminus. [Finns annars för detta syfte speciella generatorer, startmotorer, oljetrycksgivare etc vars fästpunkter/hölje är elektriskt isolerat, gäller då att inte ovetandes sabba batteriminus-isolationen  genom att välja fel vid eventuella byten.] Ett bonding-näts anslutna skyddsobjekt bör helst inte ha kontakt med batteriminus eller andra strömkällor, utan idealt alltid vara en helt egen krets? Ungefär där nånstans upphör mina kunskaper i detta besvärliga ämne, men jag hittade en i mitt tycke bra båtanpassad sajt med mycket relevant info koncentrerat.

Westbas29: Nja, att säga att zinkanoder inte skulle ha nåt som helst med påväxt av havstulpaner (crustacean growth) att göra är nog förhastat. Fenomenet omnämns på fler ställen men citatet nedan är hämtat från sidan 2 ...  

For example, zinc anodes promote crustacean growth and are a cause of paint blasting. Additionally hydrogen evolution is a common problem but more recently comprehended in the marine industry where metals become increasingly brittle and are likely to crack and whither at an accelerated rate. Again the correct choice of anode can mitigate this issue.

Rengöring av anoder bör inte göras med stålborste påpekas det ofta, inte minst av mig själv. :) Vet inte hur skadligt detta skulle kunna vara men tanken är förmodligen att ytan förorenas av stålpartiklar som  försämrar skyddsfunktionen genom att zinket delvis tvingas jobba med att skydda denna minimala mängd stålavskrap (det rostar väl trots sin lilla mängd inte heller bort i brådrasket, har ju närmast perfekt korrosionsskydd av zinket).  Kanske överdrivet men själv skulle jag undvika att chansa, finns väl andra ickemetalliska borstar/ metoder, kanske grov scotch-brite kan funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att järn, stål,metall är helt skilda saker. Järn/gjutjärn rostar!!stål är ROSTFRITT, metall är Messing många blandar ihop detta.

Det är samma som när jag svetsar i stål (syrafast) kan man inte ta bort slaggprodukter med en järn borste då oxiderar svetsfogen ganska fort och ser ut som man svetsat med svarta pinnar därför använder jag en stålborste

Till detta.En väsentlig skillnad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järn är järn och stål är legerat järn. Beroende på vad man legerar med blir stålet mer eller mindre korrosionströgt. Vanligt kolstål 1311/1312 rostar hur friskt som helst medans 2343 är syrafast. Men stoppar du ett rör i 2343 i konc. saltsyra försvinner svetsen på röret.

Har man en bronspropeller av god kvalite' behövs ingen offeranod för att förhindra galvanisk korrosion av propellern. Utan anod kommer beväxningen på propellern att försvinna, då den kommer att fungera som en kopparfärg. Däremot finns risk för motor och backslag om de inte är galvaniskt skilda från propelleraxel.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt Westbas, de fakta du skriver är inte korrekta.

Stål betyder inte per definiton att det är rostfritt/syrafast, Messing är en socialdemokratisk politiker (autorcorrect på någon pad eller telefon?), alla grundämnen med metalliska egenskaper (så som elektrisk/värme-ledningsförmåga, formbarhet etc) kallas för metaller dvs mässing, tenn, bly, koppar, järn, stål osv osv. Kolla gärna på Wikipedia om du vill veta mer.

Du har dock helt rätt i att det är väsentlig skillnad på olika metaller och det är viktigt att veta vad det är man har att göra med så att man behandlar metallen på rätt sätt.

Sorry om det blev lite messerschmittvarning här men saker som framställs som fakta bör korrigeras om de inte är korrekta, just för att inte folk ska göra fel på grund av missförstånd.

Mvh

Fred

EDIT:

Excel hann före med sitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok att bli rättad det är ju det ett forum är till för ja det är en iPad det går lite fort i bland så kollar man inte rättstavningen.

Det är klar vi kan gå in i molekylernas värld men då blir det långa föreläsningar som ingen orkar läsa men dom det jag skriver är ju benämningar ur var mans mun järn är järn stål är stål osv..,man behöver inte vara någon professor menar jag.Med vänlig hälsning, Westbas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det därför min propeller alltid är så ren o fin sedan jag tog bort zinkringen som inte fick riktigt plats efter motorbytet.

Man lär så länge man lever.

Tack Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, propellern utöndrar då kopparjoner till omgivningen men den äts samtidigt sakta upp (kanske väldigt sakta så att det kvittar?), men finns det ännu oädlare metaller i närheten riskerar du att offra även dom och i betydligt snabbare takt - i stället för offeranoden som du nu sparat in på. T.ex ett aluminiumdrev. Offeranoder är något billigare...

Här är en bra länk till en artikel i Västpricken / SXK där man försökt utreda problematiken som diskuteras här: 

http://www.sxk.se/system/files/private/korrosion_i_batar.pdf

Tycker den är läsvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...