Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst 2012

Kondens i tanken

Rekommendera Poster

Gäst FlyingColors

Om man får kondens i tanken, pga av att tanken inte är full; hur löser man då detta? Vilken är risken för motorn. Om man fyller på tanken innan man drar igång motorerna, hur lägger sig då vattnet i tanken? Som det är idag är tanken fylld till 1/3.

 

P.s. Diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en större mängd vatten bör du tömma och rengöra tanken! Små mängder kan man ev. få bort med anti-ice, konserv.medel eller nått liknande...

Ett förfilter med vattenavskiljare är alltid att rekomendera!



Vatten är tyngre än diesel och kommer att lägga sig i botten av tanken (där du troligtvis har bränsle pickupppen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors

Hur vet man om det är större mängder vatten ?

Vi har ett filter som ser ut som en bägare, genomskinlig och i glas. Detta sitter mellan tanken och motorn - är det ett förfilter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett vattenavskiljande filter du har då.

 

Nu är jag ingen expert på diesel då jag kör på bensin men under renoveringen av min båt som tog 2 vintrar hade jag ca 1/3 bensin kvar i tanken,

det enda jag gjorde var att fylla på fullt och jag har inte haft några som helst problem under hela denna säsongen.

 

Men som sagt diesel käkas ju oxå upp av bakterier vilket inte påverkar bensin på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten samlas alltid på botten på lägsta punkten. Om du har en dränerventil längst ner kan du öppna och tappa ur en halvliter i en rostfri skål så ser du om du har några droppar vatten.

Sedan kan det även samlas vatten i vattenavskilljare och filter. Ett år då jag haft båten på land 2 år utan att använda den fick jag bakterietillväxt i vattenfällan, såg ut som några cc grått toapapper.

Men det var bara att tappa ur och sedan köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tub med speciell pasta som indikerar om man har vatten i dieseln. Man stryker lite pasta på en pinne, sticker ner pinnen till botten av tanken, och kan sedan se på pastans färg om det finns vatten. Jag kommer inte ihåg varifrån jag fick pastan, kanke någon annan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man skall få vatten i tanken pga kondens med halvfull eller tom tank är inget man behöver tänka på. Kondensen som uppstår är minimal

Har man vatten i tanken så beror det på andra orsaker

Dock bra att hälla i en snaps med dieseltillsats som förhindrar beväxning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma prob... när jag tömt vattenavskiljaren, måste jag lufta systemet eller är det bara å tuta å köra ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...