Neosfar 0 Postad 19 Oktober , 2012 Hej Verkar ju finnas massor av kloka åsikter här så kastar ut en fråga och hoppas på hyffsat snabbt svar. Har varit och kikat på en 90 hästars Yamaha 4t från 99 som gått ca100 Tim. Insprutning är det oxå. Har startat och testat den och den gick kanon, och startade fint. Enligt min uppfattning ser den ut att vara i mkt bra skick, jag är dock ingen mekaniker på något sätt.. Har även kollat drevolja och den va som den skall vara, olja mm är bytt enligt schema. Inga grundstötningar heller. Priset är också helt ok. Frågan är nu, är det ett bra köp? Eller är den för gammal. Är det stora skillnader på en årsmodell 12 och en 99:a? Tacksam för snabba svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Oktober , 2012 Det fanns överhuvudtaget ingen insprutad fyrtaktad 90-hästare i Yamahas sortiment 1999. Den kom först 2005 o har mej veterligen aldrig sålts i Europa. Så frågan är vad detta egentligen är för nåt. Antingen är det nåt som inte stämmer i dina uppgifter eller är det nåt HPD.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 19 Oktober , 2012 100 timmar på 14 säsonger, jag tycker inte att det låter trovärdigt. Tillhörde den en gammal dam som bara satt och stickade i den ? Vad gäller drevolja är den svårtbedömd om den är nyligen bytt. Men utan grundstöttningar är chansen god att växelhuset är tätt. En annan intressant fråga är om motorn har gått i saltvatten, bräckt östersjövatten eller i sötvatten, saltet sliter på motorer.... Slutbedömning beror lite på hur du skall köra, skall du köra långt ute på öppet hav året runt (typ fiske) så är det säkrast med en nyare motor, skall du åka vattenskidor eller fiska på sommaren i en insjö så är det helt rätt motor för det. Ymaha är kända för sin höga kvalité samt att de håller.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neosfar 0 Postad 19 Oktober , 2012 Hej och tack för snabba svar, skrev visst fel. Motorn är på 80 hk inte 90 och är körd i Östersjön sthlm skärgård mm. Den skall användas för nöjesåkning mestadels inomskärs men med mindre havsturer. En heldel ring och wakeåkande kommer det nog bli oxå. Är en klubb som ägt den men använt sin andra båt istället, därav de låga timmarna. Har legat på lands mestadels de senaste åren. Hade också för mig att det inte fans insprutning hos Yamahan innan 05, men men. Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 27 Oktober , 2012 Hej, ta bort skyddet för kamremen och kolla hur remmen ser ut. Egentligen rekomnderar yamaha byte vart 5 år har jag för mig, gummi torkar med tiden. Inte för att jag hört talas om en rem som gått på en Yamaha, men den är ju trots allt 13 år gammal. Kostar ett par 1000 lappar att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser