Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Tess

Då var det gjort, bytit båt

Rekommendera Poster

Jahapp, mot allt förnuft sålde jag Sea Ray:n årsmodell 1992 och köpte en 1977 Princess 32. blush.Inte nog med att den har några år på nacken, litet bekymmer iofs eftersom jag anser att man gjorde bra båtar på den tiden, men den har också dubbla Penta AQ170-motorer frown. Det oroar en aning. Färskvattenkylda som tur är. Enligt uppgift fabriksrenoverade 1997. Huruvida det stämmer är osäkert. Inga papper på det. Verkar dock OK, har även tagit kompprov som är OK. Dreven är VP270 och i bra skick. Smått nervöst, men kunde inte motstå båtmodellen cheeky. Nu är det bara att hoppas på det bästa, dvs inte alltför mycket problem.  Men tänker så här, bra pris på båten och om motorerna börjar krångla alltför mycket, så är nästa steg att byta motorer mot andra begagnade motorer, eller kanske bara 1 motor. Tiden får utvisa. Elektronisk tändning är min första investering. Någon som har en aning vad det kostar till dessa motorer? Känner på mig att jag kommer att skicka en och annan fråga här på MG så småningom, kanske framförallt om motorerna. Hoppas då på lite hjälp från alla kunniga som jag vet finns här. Synpunkter i övrigt, både positiva och negativa? Någon som känner till båtmodellen och som redan nu kan bidra med glada tillrop eller varningar?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Är det den nyinköpta båten på bilden?

Riktigt snygg och tilltalar esteten i mig - lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med 2012, verkar vara i fint skick. Det stämmer nog med renoveringen, tror inte båtägaren struntat i insidan när utsidan är i så bra skick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten,snygg modell med rätt linjer! Hoppas på lite bilder mvh Foggy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nyförvärvet! :)

Ja,efter ett antal jänkebåtar (16st) sen 1988 har jag oxå köpt äldre. flipper men ändå.

Känns mycket bra.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ja, det är båten på bilden. Som bekant ser det alltid bättre ut på bild än i verkligheten, så även här. Dock i bra skick för att vara från 1977. Lite förbättringar på trädetaljer exteriört behövs samt en rejäl rengöring av all gelcoat. Ser bättre ut på bild än det är i verkligheten. Ska ladda upp lite fler bilder i min sjöbod. Bifogar en bild från i fredags, mer rättvisande. Nyss tagit upp.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt, när jag skrev nytt inlägg kom min gamla båt på bild istället, hmmm?. Nåja, har lagt upp några bilder i min sjöbod. Interiört som synes, inga problem :)

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snygg båt du köpt, ser ut att vara välhållen vet du nåt om tidigare ägare ? hur många osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ganska bra koll. 3 ägare i Sthlms-trakten tidigare och en 1 de senaste 5 åren på västkusten.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ja det är ju trevligt att veta hur många det varit, få ägare borgar ju för bra skötsel. tycker då jag. Hoppas du får många trevliga år med den skönheten, ser rejäl ut, hoppas du kan lägga ut mera bilder så man får se lite mer interiör, hur verkar drivlinan ? måste kosta en förmögenhet att driva penta motorerna eller ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det funkar så borde det nu finnas några fler bilder i mitt fotoalbum.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt, har försökt byta min profilbild 10 ggr enl alla regler, laddat upp, sparat mm, men samma gamla bild kvar hela tiden? Eller ser ni andra en annan bild än det jag gör? Jag ser min gamla Sea Ray. på profilbilden. Ganska kul, trodde jag var IT-proffs. LOL. Vad är problemet?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser din gamla båt på profilen, sen ser jag 2 olika bilder på din nya båt längre ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor: Motorerna spinner fint, än så länge. Jämt och stadigt utan missljud. Visst drar de soppa, skulle tro ca 3L distansen per motor vid marscfart, men det är skönare at åka runt 7-8 knop och då drar de inte mycket.

Verkar inte gå att byta profilbild.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt se fler som vågar köpa lite äldre klassiska modeller som ser skönheten i dessa jämfört med amerikanska plastbaljor. En vid vår marina harben exakt likadan som din. Han bytte bort de 2 170 motorerna för ca 10 år sen mot en kad42. Han är nöjd över detta och marschar dryga 20 knop idag, med kanske hälften av förbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!! Kul att det finns folk som byter båt. Det behövs för att vi ska få igång marknaden igen. Alla dessa negativa Nissar här på forumet skrämmer ju livet ur folk som ens funderat på att skaffa båt. Det blev lite O.T förlåt.

Lycka till med din nya pärla!! Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla positiva ord. smiley


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du de gamla raka sexorna från volvo går verkligen underbart, jag får rysningar i kroppen av välbehag, när man hör de ligga och spinna som en katt, brukar inte vara en vibration i dom, man kan ställa en femkrona på högkant och den står kvar smiley. Det är värt bensinförbrukningen bara att höra de gå yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade ju så klart 3L totalt/distans blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du lika nöjd än med ditt byte ? Vad planeras under vintern med att göra förbättringar, finns kanske inget att göra, men det brukar ju alltid vara nåt man vill förändra i tycke och smak. Har gjort en genomgång av mitt förvärv och lite förbåttringar är på g under vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bor i västmanland då ligger du i mälaren väl, vi ska traila våran till Strängnäs i sommar och utgå därifrån, har tänkt försöka ta mig till den stora skärgården en tur på 14 dagar med hela familjen. Tips på sevärdheter mottages gärna av övriga här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Birka. Men ta med mat för det dom serverar där är smakar skit och är mindre än en barnportion, vad sägs om gryta med två grytbitar i tex,  men du betalar för typ en trerätters på operakällaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahahasurprise den var bra finns det intressanta vyer där, såg lite från tv i vintras birka var väl ett handelscentrum eller har jag fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor: Hann ju bara ha den i sjön 3 dagar innan det var dags att ta upp båten men allt kändes bra så långt. Visst finns det en del att göra men inget jag kan göra under vintern eftersom hon står utomhus under presenning. Det får vänta till våren. Då ska jag bl a åtgärda vissa trädetaljer exteriört, slipa ned och lacka om, samt byta ut gummilisterna som sitter i aluminiumprofilen längs fribordet. Har redan lyckats få tag i list från Princess i England. Funderar även på att fixa gångytorna på skarndäck, för -och akterdäck. I dagsläget är det teakmönstrad plastfilm som ligger där som man sedan har övermålat med transparent gelcoat. Detta översta lager har börjat spricka lite här och var. Tänker (tror jag) slipa ned det hela samt måla på med däcksfärg istället. Får se hur mycket man hinner med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gruvar mig för är att man måste slussa sig genom södertälje för att ta sig dit har aldrig slussat, ( men sett sällskapsresan ) blir väl nåt i stil med den filmen smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok kan du inte ta lite bilder och lägga ut när du slipar ner på däcket, har samma problem hon börjar bli sliten i färgen just där man gått på fördäck och akterdäck, tror någon tvättat för hårt med högtryckstvätt, funderar på hur man ska åtgärda det snyggt. Det är ju lite kul att gå runt och hitta på lite jobb,\cool\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/shades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ /> denna skitvinter går lite fortare då ! Vad kostar gummilisten per meter, har du koll på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slussning är inget konstigt eg.. men jag kommer själv ihåg när jag skule slussa första ggn, för sådär 100 år sen.. Livrädd en vecka innan :)

Ta det bara lugnt, hetsa inte upp dig o låt bli att skrika åt din bättre hälft, så är hälften vunnet. En länk till Göta Kanals instruktionsvideo.. Jo, det ÄR faktiskt så okomplicerat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå Mälaren. Den här kan vara användbar, http://kss-kungsor.se/malarhamnar/index.html

Kommer nog att ta lite bilder på före/efter. Gummilisterna (2 st som går parallellt) gick på totalt 3800 kr. Hemkörd med UPS.  Köpte en hel rulle på 70 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer. Men dom fick lägga ned p.g.a. ökad konkurrens från Sigtuna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...