sea-ray_230 1 Postad 18 Oktober , 2012 Fungerar nog eftersom du verkar vara nog med att städa. Har man fuskat lite med det och det finns tex sprut från en öppnad burk kvar någonstans så är möglet där. Varför jag dimmar efter att ha torkat? Tja om jag missat något stället så fixar dimman det. Men som sagt. A och O är kliniskt rent oavsett torrbollar eller ej eftersom är det tillstängt och dåligt rengjort så möglar även torrbollen vilket jag bevittnat i många båtar som fuskstädats och stängts igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 Oktober , 2012 Jag blev nyfiken på ozongeneratorn , goooglade och fan från 3000:- och upp..? Var hittar man mer humana priser , med tanka på att den bara skall sitta i en liten båt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2012 eBay! Jag har en sådan HÄR Den ger 400 mg/tim, en kvart om dagen räcker. Går på 220V så den körs via en liten inverter/tidur och det åtgår minder än 0,5 Ah. Den går fö året runt när båten ligger stilla, det doftar alltid vår ombord. Bilrekondfirmorna brukar köra ozon i bilarna för att det ska lukta fräscht. Ozon kan även rena vatten, används tex i akvarier. Ska testa detta till sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 18 Oktober , 2012 Bhemac, jag undrar också var Du hittat den här ozongeneratorn för några hundra som går att driva med solcellerna. Länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2012 Förbaskade forum. Sök på eBay ozon generator Glöm 12V modellerna de är för svaga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 18 Oktober , 2012 Ja där fanns ju en del för inga pengar alls. Svårt att veta vad som är tillräckligt bra dock. Hur mycket kapacitet som krävs etc. Testat ngn som Du kan rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2012 Försökte länka men sådant fungerar ju inte här numera. Bifogar en bild i stället. Jag läste på och konstaterade att 400 mg/h räcker mer än väl till min båt, 27 fot. Jag satte T-stycken på slangen och blåser ut i ankarboxen som är öppen mot förpiken, utanför toaletten och en under durk i salongen. Jag kunde konstatera att det stank ozon i hela båten. När jag experimenterade så råkade jag dra isär en slang som låg på soffan, dagen när generatorn gått 15 min så var färgen helt bortblekt där slangen legat. Halveringstiden för ozon är ca 20 min så ozonlukten försvinner ganska fort. Provade i badrummet hemma vid ett lämpligt tillfälle och efter en kvart är all otäck lukt bort. Jag tog upp en hink vatten ur dammen som stinker ganska rejält och körde med medföljande bubbelsten i 30 min, efter det var vattnet drickbart. Om man köper vatten på flaska så är flaskorna steriliserade med ozon innan de fylls. Anledningen till att jag intresserade mig för ozon var en bekant som köpte ett hus med stinkande källare. Huset var fint, priset var mycket bra men det var osäljbart pga lukten. Min bekant hade en svåger el likn som sysslar bla med mögelsanering. Huset köptes efter exrta prutande och fick sen stå några veckor med två ozongeneratorer. Efter det och en extra rengöring så fanns ingen konstig lukt kvar. För säkerhetsskull satte de in en generator i källaren som får gå en stund varje natt. Så tekniken är minst sagt intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 18 Oktober , 2012 Mkt intressant..! Den kostar ju bara 40:- + frakt... Men säger att köra max 30 min åt gången? Satte Du tidur på, eller lät den bara gå? http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-Food-Ozone-Generator-Water-Air-Sterilizer-Ozonizer/280639591688/item Du skrev att kunde köras med solcellerna, menade Du en 12V-variant då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2012 Det en 30 min timer i generatorn som jag tog bort. Istället skaffade jag ett vecko-kopplingsur för 12V (ebay så klart). Jag hade en 300W inverter liggande som slås på via relä och kopplingsur. Inställt att gå 15 min per dag. Ozongeneratorn är egentligen ganska enkel, en luftpump för akvarier, ett högspänningsaggregat och ett rör (coronagenerator). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 18 Oktober , 2012 Håller med om att ozon verkligen fungerar. Läste för många år sen på nätet om hur man byggde en sån då vi behövde ozona vår båt efter köp av nya båten som haft toaöversvämning och lukten satt sig i madrasser och allt ombord. Några timmar med ozon i båten så var lukten nästan helt borta. Som ett mirakel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 581 Postad 18 Oktober , 2012 Här är en annan generator http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=3_53&products_id=742&zenid=596d80f5eb20dc9e022d1d464ba989d2 Dyrare, den på e-bay är ju löjligt billig, och med halva kapaciteten, men då verkar det som om den kan gå hela tiden. Det får nog bli en test av den på e-bay. Inte många kronor att förlora om jag inte skulle bli nöjd. Sedan så finns det ju referenser här på MG, så det är lungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 19 Oktober , 2012 En lite undran.... Hur lång tid tar det för att få en nedåtgående effekt av torrbollar modell durkslag? Har två stycken i ruffen och de har stått där ca 2,5 dygn. Fortfarande så följer luftfuktigheten i ruffen den som är ute. Hur lång tid tar det innan jag kan se någon effekt tror ni? Har tyvärr inte kört med någon avfuktare innan. Tänkte köra igång en kupevärmare som får gå några dygn för att höja temperaturen en bit och torka upp lite. har ni några andra tips? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 19 Oktober , 2012 Enligt min erfarenhet tar det ganska lång tid, ett par veckor kanske. Att luftuktigheten följer utomhusluften tror jag beror mer på att temperaturen går upp och ned. Vi mäter ju relativ luftfuktighet och den varierar hela tiden med temperaturen. Ska jag vara helt ärlig så har jag inte greppat enheten RF ännu...får sätta mig ner och läsa på lite någon gång när jag orkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 19 Oktober , 2012 Sen underlättar ju det om man gör rätt.... Köpte glad ihågen vintervägsalt (natriumklorid) på lantmännen. Kom på det idag. Har nu köpt en säck magnesiumklorid istället och ska byta ut det imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 21 Oktober , 2012 Kalciumklorid (CaCl2) är bättre än Magnesiumklorid... Lite mer aggressivt på att suga fukt. Lite svårare att hitta, men Lantmännen och Granngården brukar ha. Coop ibland. Avisningssalt tror de brukar kalla det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser