Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
robpet

Ta bort kontaktlim på sidorna invändigt

Rekommendera Poster

Kondensering sker ju mot oisolerade ytor. Bordläggning som är oisolerad, ventiler mm.

Det finns en metod att avfukta ventilationsluften där man leder tillluften i en kanal vars ena vägg är skrovet under vattenlinjen

http://www.seniorseglarna.se/teknik-filer/kalla.htm

Brukar isolera mina båtar ganska ordentligt med liggunderlg och ytmatta. Min nuvarande är den fjärde. Det är en väldig skillnad både på att hålla värmen och på kondensen. 

Den andra båten jag isolerade - en havsfidra - hade en innerline även under däcket. Innan jag isolerade gick det åt en rulle hushållsppper, minst, att torka bort kondensen som hängde under däcket över kojen viss sensommar och höstmornar. 

post-945-1394237260,9787_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabbar grabbar nu får ni sluta känns som jag är skylldig till gnabbet. Jag kommer att isolera med liggunderlag och limma på vinylmattan.Håller det i 10-20 år är jag happy. Jag är väldigt tacksam för alla förslagen. Roligt att just nu är det 622 som läst detta. Mvh Robert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte fråga om nått gnabb. 

Sen är det ju dessvärre så att vi kommer från olika delar av landet med olika traditioner när det gäller att uttrycka sig.

På vissa ställen är man väldigt försiktig när det gäller att säga det man tyckerr. Här längst ute i väster är vi vana att ge svar på tal. Tonen är rå men hjärtlig och vi säger alltid rakt ut det vi menar. 

Lycka till med ditt jobb.

Ser farm emot en rapport om hur det framskrider.

Bifogad bild visar liggunderlags brandhärdighet.

Jag höll på med ett markarbete i vintras. För att inte bli allt för kall om baken hade jag en gammal blå båtkudde som jag satt på. Jag hade en bit liggunderlag som jag la under båtkudden för att den inte skulle bli allt för blät av snön. Det var spill från de liggunderlagen jag isolerade båten med.

Hade också en enldkorg som jag eldade i för att smälta snön där jag skulle jobba. Eldkorgen stod ett par meter från båtkudden när jag gick in för att ta en paus. När jag kom ut igen fanns bara rester av liggunderlaget kvar. Båtkudden hade brunnit upp. Kvar fanns bara ett stump snöre som går runt kudden. Liggunderlaget hade bara smält där kudden låg.

Dessvärre var liggunderlaget det enda jag ade att sitta på så jag knölade ihop resterna och stoppade dem under ändan ett tag tills jag kom på att jag skulle ta ett kort på det. Då hade ju det smälta delen som fanns under kudde pulverisertas.

Trodde jag förde in en potetionell brandfara genom att isolera med liggunderlag. Det visade sig ju att det är helt omöjligt att få liggunderlaget att brinna. 

 

post-945-1394237261,0988_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...