Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
robpet

Ta bort kontaktlim på sidorna invändigt

Rekommendera Poster

Hej! Kan någon svara på vad man ska ta bort kontaktlim med? Min båt har haft sidorna invändigt klädda med typ galon? som var limmade med kontaktlim. Nu har den killen jag köpte båten av tagit bort det.Det sitter kontaktilm kvar. Jag ska måla den invändigt och har provat med 2 komp färg den fäster och torkar på de ytor som inte har lim på, men på de ytor som har lim blir den bara kladdig. Löser fägen upp limet? Snälla svara måste måla innan det blir för kallt. Mvh Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det funkar både med cascos limtvätt och med aceton, men det tar en enorm tid, jag tog bort lim på en yta som var ca.85*50cm i somras, detta tog ungefär 5 timmar, så mekansikt borttagning är att rekomendera, kontaktlim är bland det jä.....ste man kan ge sig på att lösa upp, det blir mest ett klet av alltihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar nästan ångra att jag blev med båt. Finns det andra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra på med bormaskin och en stålullsrondel fungerar utmärkt.

Dessa finns ju i en massa olika utföranden men den billigaste fungerar bra.

Tänk bara på att den river lite i glasfibern så ordentliga skydd är ett absolut måste.

Jag körde av väggarna i hela förpiken på 1,5 timme.

Varför denna stress ? Kan du inte måla i vår.

Det är väl redan på gränsen nu?

Lycka till i alla fall.

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa målningen och klistra istället upp vinyl eller textilliknande beklädnad, då kan du limma direkt på kontaktlimmet. Eventuellt med ett lager skrovisolering (typ liggunderlag) emellan. Oisolerade ytor blir kalla och leder till kondens, dessutom syns alla skrovets ojämnheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Flipperskepparen.

Spelar ingen roll om man limmar typ liggunderlag eller något annat om man inte har en luftspalt mellan isoleringen och skrovet. Man flyttar ju bara problemet närmare skrovsidan med isolering. Rätta mig om jag har fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv körde jag bara med borrmaskin och roterande stålborste fungerade kanon. Sen limmade jag ny inredningsmatta direkt på med våtrumslim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.Ja Mats du vet jag är en som inte kan se halvfärdiga grejer haha.Jag får försöka mig på att slipa lite till med de olika grejerna ni nämt.Jag återkommer med resultaten. Tack Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa bort det värsta med typ Biltemas Grovrengörare för vinkelslip. Limma på liggunderlag med våtrumslim men ta kontaktlim i kanterna. Sen är det bara att fortsätta med matta. Man får en fin isolering och betydligt trevligare, mjukare yta. Dessutom är det också enklare att få mattan snygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtrumslim vad är det för lim? Var köper man det? Om jag nu klistrar upp liggunderlag vad är det för matta vi pratar om? Klistrar man den direkt på liggunderlaget? Vad använder man för klister till mattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtrumslim är ett vattenbaserat enkomponentslim för våtrumsmattor mm, finns på byggvaruhus. Har provat det i en båt, och det är säkert bra när det torkat. Problemet är att det krävs c:a 20°C och torrt för att man ska kunna limma med det och det är svårt att uppnå med en båt som står utomhus (som de flesta ju gör) så här års. Testade med fläkt, det räckte inte riktigt till, fick problem med blåsor.

Så, jag brukar köra med ett lösningsmedelsbaserat polyuretankontaktlim. Men, man måste ha mask då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok men mattan på liggunderlaget vad använder man för lim där? Antar att matta = vinyl? Har båten i varm garage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har limmat en del med ett våtrumslim som heter KP4. Går att limma liggunderlag/matta/vinyl. Men det kräver 20 grader, det är sant. Man kan fråga matläggarna om det finns andra lim som funkar vid lägre temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men menar du att att det går att limma vinyl på liggunderlaget med våtrumslim oxå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skulle vara korrekt ifall kondensen uppkommer av fukt som vandrar genom skrovet, ungefär som fukt som vandrar genom en betongvägg i en källare. I så fall skulle det behövas en luftspalt som ventilerar bort den fuktiga luften. Förutsatt att det inte rör sig om en träbåt så ska det därför inte finnas någon luftspalt mellan skrov och isolering, eftersom det inte finns något sätt som fukten kan komma in emellan.

Den kondens som isoleringen ska motverka kommer sig av att den relativt sett varmare luften i ruffen kyls när den kommer i kontakt med skrovet. Eftersom kall luft inte kan bära lika mycket fukt som varm så kommer kylningen ge till följd att fukten fälls ut som kondens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sista fråga, fick inte tag på vinyl men går det lika bra att klistra på galon på liggunderlaget och i så fall med våtrumslim? Galon har jag hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar inte att göra ett litet prov men galon brukar ha en tygaktig baksida som är lätt att limma. Har limmat galon på högtalarlådor med våtruslim, det går utmärkt. Galon går att värma med varmluftpistol så man kan dra över hörn etc men sådana ställen bör det nypa direkt och då tar man kontaktlim precis där. Precis som man fö gör med våtrumsmattor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man använder ett så tunt material som Gallon måste man nog va mycket noga med underarbetet. Varenda skarv i liggunderlagen kommer att synas mycket väl.

Har renoverat och isolerat några båtar med liggunderlag. Brukar lägga dubbla lager 10 mm liggunderlag. Bättre yta att limma ytmattan på och bättre isolering.

Har kört med 3 mm melerad Super Marina http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=473&artname=Super Marina&sok=Super marina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fukten behöver inte vandra genom skrovet. Ett exempel bara. Om du har en stålplatta som en vägg minusgrader på en sida plusgrader på andra sidan var får du kondensen om inte på den varma sidan. Genom stålplattan tror jag inte det vandrar någon fukt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen med en stålplatta är inte så bra...

 

Anledningen till kondens i en båt är att den varma luften (som kan bära mycket fukt) träffar en tillräckligt kall yta (rufftaket) och kondenserar, vatten faller ut på ytan.

 

Genom att isolera taket bättre flyttas kondenspunkten in i isoleringskiktet (kondenspunkten är den temperatur som luften kondenserar vid vid varje givet tillfälle, kallas även daggpunkt) och är isolering lufttät så kondenserar inte luften och det känns torrare inne i båten.

 

Har du en metallyta, som leder värme/kyla bra, kommer du ha en yta med i princip samma temperatur ute som inne. Är det tillräckligt kallt ute så kommer luften kondensera på ytan.

 

Anledning till att ha en spalt mellan yttertak och isloering i ett hus är att isoleringen inte är helt tät. varm fuktig luft kryper sakta upp och träffar undersidan taket och kondenserar. Finns det ingen spalt ligger fukten kvar och det finns det stor risk för mögel och andra problem. Med en spalt ventilerar fukten ut vid rätt temperatur.

 

I en båt har man oftast material som är mer eller minre lufttäta och det behövs inte någon luftspalt. 

 

Med bra tillräckligt bra isolering så minskar problemen med kondens i rufftak och ruffsidorna. 

Eftersom taket oftast är lite isolerat men skylights inte är det så får man ofta kondens på skylighten under natten. Vill man slippa kondensen så går det bra att skära till en bit frigolit och sätta upp undr natten.

 

/Fredrik

PS rättat stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår det men du skriver att man flyttar kondensutfällningen in i isoleringen typ liggunderlag men då är man ju på ruta 1 igen. Vill se det liggunderlag som har suttit i 10-15 år hur den ser ut inuti om man delar den itu. Skulle tro att den är full av jordslag och mögel. Så i mtt sinne skulle jag inte lägga massa arbete på att limma på liggunderlag visserligen är det skönt och mjukt och lite isolering men ändå så får man diversre problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom isoleringen på en båt inte släpper igenom ngn fukt så får du ingen kondens alls om kondenspunkten är inne i isoleringsmaterialet. Kondenspunkten/daggpunkt är den temperatur som fukten kondenserar och den varierar. Det är därför du inte får olika mycket kondens olika dagar.

Genom att ha tjockare eller bättre isolering får du aldrig så låg temperatur inne i båten så att fukten fäller ut. I och med att isoleringen är fukttät så får du heller inte någon fuktvandring i materialet.

I ett hus har du väldigt svårt att få helt fukttätt vilket gör att du har varm fuktig luft som stiger upp genom isoleringen tills den träffar något tillräckligt kallt där den kondenserar, oftast är det på insidan av yttertaket. 

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...