Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
900rr

Mitt stålbåts projekt..

Rekommendera Poster

Ja nu har jag målat och isolerat lite granna . Tar en sektion i taget så ja får variera lite arbete

fick hjälp av sambon med målningen.. Ett par bilder kommer här . Det har hänt en hel del idag också men jag fick inte med nån kamera idag så jag ska försöka komma ihåg å ta nån bild i morrn å..

 

/JA

post-10022338-1394237266,1496_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjoho nu är motorn inhandlad å hemma med tillhörande backslag

Vart en Volvo tmd70 .. 

Tror det blir bra som faan

 

//ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kondensspärr bakom frigoliten.

Och Frigolit skulle jag inte använda över huvudtagit.

När jag byggde store segelbåtar i Holland användade vi stenull i maskinrummet och glasull med alufolie på resten. svetsa isolerspik på plåten och sen är bara trycka på isolering och brickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom flesta jag har pratat med har sagt att jag ska ha cellplast isolering därav har ja satt i det . ang motor rummet tänkte ja inte anväda cellplast .. kanske kör sån där ull som du sa där.

och jag har luftspalt mellan plåten å cellplasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att gasa lite mindre då.....smiley

Vikten lär ju inte vara något problem för den båten och lite extra vrid i reserv har väl ingen dött av.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

knappast då det satt en 11 liters scaania i den förut

50-60 hk skulle nog aldrig funka på tok för lite ... har pratat med ett 10  tal personer som har stålbåtar i samma storlek & vikt å hört vad dom har för motorer så en jämförelse med dom så kommer detta bli super tror jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst vikten är ju ingen problem men båten är byggd för Holländska kanaler och insjöer.

Skrovet är byggd för typ 9 knop max och 50 /60 hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den här båten gör inga 9 knop med 50hk då får man gasa ihjäl sej. Men du kan ha rätt i att den inte ska gå fortare än 9 knop å de ska den inte göra heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit nere å grejat lite i båten. Så jag har fått lite gjort nu . Så här har ni ett par bilder på blivande salongen & förruffen.. (mer bilder i morrn)

 

/ JA

post-10022338-1394237275,7999_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte hänt så mycket mer den här veckan , Utan jag har mest settat och tittat å filosoferat på hur jag ska ha planlösningen i resten av båten.

Båten är ju asså 10x2,4 i invändigt mått . vad ska jag igentligen få plats med i denna båt ?

som jag har tänkt nu så blir det 2 sovplatser i för ruffen kan enkelt bli 3 med iläggs skiva

och i salongen blir det en liten u soffa (som man ska kunna sova på (1 pers) samt 2 fotöljer & 1 bord

+ en garderob å litet barskåp :) . I bakruffen har ja tänkt en sovplats 110cm säng och toalett

och så blir det några förvarings utrymmen bak samt under alla sängar även under golv i salongen . Hade även tänkt ha ett litet kök uppe i styr hytten. 

Va tycker ni tycker ni ja fått med tillräckligt ? eller behövs det tänkas om på nåt sett ?

 

/ ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte snyggt ritat inte heller i nån skala men på ett ungefär vill ja att det ska se ut så här.

va sägs ?

post-10022338-1394237279,6624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått diesel & vatten tankarna på plats ...

Så nu ska vi börja tvätta rent och måla maskinrummet nästa vecka .

Motorn kommer jag vänta med tills i vår att lägga i. det har blivit så lerigt runt båten tack vare att regn så ja vill inte ta hit nån kranbil nu.  

post-10022338-1394237280,1261_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerad av ditt projekt!!

Måste erkänna att det såg ut som ett mer eller mindre hopplöst jobb när jag såg de första bilderna.

Men du verkar ha glöden och orken att ro projektet iland.

Skall du ha båten utomhus och jobba med den hela vintern?

Var i landet kommer hemmahamnen att bli?

Vore riktigt spännande att se båten i verkligheten.

Följer projektet med tillförsikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack .. jo mycket jobb är det smiley. Jag har båten utomhus under press tyvärr (har inte råd å hyra nån sån stor lokal. Men det är ju bara hoppas på en mild vinter då kan man hålla på lite . Jag har hemma hamn i Köping .

 

// JA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hatten av för dig!!!

Kul att det fortfarande finns någon som orkar göra sånt här, trodde faktiskt att det skulle bli en tråd som dog i takt med att ditt engagemang avtog.....MEN herregud vad du hunnit med på kort tid.

Jag kommer med spänning att följa fortsättningen då detta känns som ett projekt som faktiskt kommer att slutföras.

/Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygget kommer att fortsätta men kanske inte så effekitv under vintern då det kan bli lite för kallt . Men jag byggern så mycket som jag kan & har råd med. har ingen byggbuffert så ja handlar eftersom det finns pengar över till båten :) .... 

Lite elplanering, Jag har bestämt mej för att inte bygga i 220v i båten förutom ett uttag som ska va från landström till batteriladdaren.

Så här har jag tänkt..

Förruff.

1st taklampa 2st spotar/läslampor 2st 12v uttag.

Salongen.

1st taklampa 4st spotar/läslampor 2st 12v uttag & ström till tv (12v)

Akterruff.

1st taklampa 1st spot 1st taklampa på toaletten ström till toa  ström till vattenkran-

 

Va tror ni ? överdrivet ? missat nåt ?..

motorrum styrhytt & köket kommer senare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Belysning, Kan vara smidigt med ledbelysning av led lampor. Även snyggt när det är mörkt.

Uppskattar också ditt projekt som jag gärna följer. Kul att se att någon orkar ta tag i lite större projekt.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst lite ledbelysning måste ja fan finnas wink

tänkte bara använda led lampor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha då har jag varit och grejat lite med båten igen då.

Hart gjort.

isolerat och satt upp innertaket i salongen (nästan klart)

börjat med soffstommen i salongen

gjort klart golvet (bara matta eller parkett kvar )

målat ocg börjat isolerat akter ruffen 

isolerat förruff taket.

en stomme till motorkåpa. blir borttagbar för lättåtkommlig service.

dragit lite vp rör för elen.

 

Ja jobbar på lite varefter 

 

/ johan

post-10022338-1394237297,5989_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag skruvat å grejat med motorn , Jag ska bygga ett nytt grenrör till den dels för att ändra placering på turbon så att motorn blir lägre å andra anledningen är att ja vill ha ett vatten kylt grenrör som är gjort i rostfritt ,Sen har även min polare hjälpt mej med att skurit ut plåtar till förlängningen av skrovet i aktern så att båten ska bli stabilare plus att han gjort ritning på flänsarna till mitt grenrör ( hoppas han skär ut dom i veckan också :) ) Imorrn kommer det inte hända nåt men på onsdag kanske det händer lite så man kan ta lite bilder å lägga upp.

 

 

Ha de / Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, följer med intresse ditt projekt. Har min båt i Köping oxå. En fråga har du tänkt installera någon värmare. Ett tips är att göra det på ett tidigt skede om du ska dra varmluftsslang.

Ska själv installera en Wallas i vinter men bryter ihop när jag funderar på hur jag ska få fram slangen till utblåsen. Båten är hermetriskt tillsluten.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ja ska ha i värmare luftvärmare tänkte ja har .. och jag har det med i beräkningarna smiley

vart håller du hus då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...