Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
900rr

Mitt stålbåts projekt..

Rekommendera Poster

Båten ligger mittemot Atos, när den är i sjön en  Sessa Oyster

Nu har jag den på landbacken 

Behöver du hjälp/råd med tex. elinstallationen så är det bara att säga till.

hörs.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde ihop en enkel motorvagga  för att kunna förvara den enkelt över vintern plus att jag ska ju bygga nytt grenrör & insugsrör så då vill ja att den ska stå stadigt. (och ja den är fastsvetsad i motorfästena) dom ska ju ändå skrotas å byggas om för de passar inte i min båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen har jag byggt nåt som dom flesta jag pratat med har sagt att jag ska ha så nu har jag gjort det. (Fast trimplan eller vad det kallas)

 

 

post-10022338-1394237318,308_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte gjort nån budget på färdig båt.

har väl kostat ca 45k hitills ca inkl inköp av båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försöker få upp bild på vaggan men de funkar inte ... Varför ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att följa vad du gör. Mera bilder är välkommet.

Hur blir det när vintern kommer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer bygga å greja i den mån de funkar dvs om de inte blir för kallt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vart ner och byggt ihop stommen till badbryggan idag .

Vad tycker ni att man kan använda för trä material till själva golvet. (förutom teak)

 

post-10022338-1394237318,8831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns div trallvirke som är både bra och betydligt billiagre än teak. Tex Cumaro Hardwood, kostar ca 600 kr/m2 för 20 mm tjockt. Kolla välsorterade bygghandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj .. jag har inte gett upp dock så har det blivit lite för kallt just nu så det står lite still just nu.

Håller dock på att ska bygga en nytt vattenkylt grenrör samt starta upp motorn innan den läggs i båten i vår. ska bygga nya motorfästen så den passar i mitt skrov också.

Nån som har nå bra tips om vart man kan köpa maskinkuddar till vettiga pengar ?

 

/ Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mina på en specialaffär för gummiprodukter, de säljer slangar,, gummimattor, fläktremmar, diverse plastgrejer och dylikt. För fyra motorkuddar betalade jag samma pris som en hade kostat i båttillbehörsbutiken på orten. Ett närmare studium visade att det var exakt samma produkt. Antagligen går de också att hitta hos någon som säljer maskinutrustning till industrin.

Större kylaggregat för tex fastighetskylning brukar ha likadana motorkuddar för att dämpa ljudet i byggnader där de installeras. Någon kylmaskinsentreprenör kan alltså ha dom också.

Det du behöver veta inför köpet är den ungefärliga vikten på din motor. Motorkuddarna finns i olika klasser beroende på vikten de skall bära.

Det är ett intressant båtprojekt du har på gång, bra driv verkar du ha också.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Trelleborgs sida under inustri, Trelleborg säljer inte till privat personer men någon av deras återförsäljare ordnar det, har bytt själv på våran tidigare och på våran nuvarande. Det du behöver veta för att hitta rätt är om ditt backslag funkar utan proppeller tryck och vikten på motorn.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur se det ut på andra sidan.

Om de brickor bara sitter på plåten utan att den fortsätter på andra sidan eller ha ett plattjärn över hela bredden så börja bilda sprickor rätt kvickt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart blir det sprickor ? Förstår inte riktigt vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De plåtarna som står rakt upp, vad finns på andra sidan av de,

Sitter de i lnje med T profiler  eller finns det stående T profiler?

Sitter de bara på akterspeglen utan att de förtsätta på andra sidan får man sprickbilding högst upp på de stående utom de 2 som sitter på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att bara bli ett rundjärn i framkant nå mer blir de inte .. och dom andra båtar jag har tittat på har gjort så här så vi får se hur de funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat byggt nya grenröret till motorn eller ja jag har filat till lite delar till det i varje fall kommer att bli en ganska enkel modell av grenrör dock ett vattenkylt och i rostfritt. Känns som det kvittar i mitt fall om jag skulle förlora några hk. Jag kommer ju få bättre turbo placering samt ett kylt grenrör vilken blir betydligt bättre än de som satt på motorn.

 

post-10022338-1394237350,8408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

härligt jobbat hoppas det kommer att gå bra med din båt själv håller jag med på med min båt tyckte jag hadde mycket jobb med den men inte nu längre hihi kämpa vidare fast kalt som f.. nu ju

mvh joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God jul & Gott nytt år från mej laugh

Hoppas på en kort vinter så jag får fortsätta bygga :) .. 

kommer säkert nån liten uppdatering under vintern å

 

/ Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God Jul o Gott Nytt på dig själv, vila inte för mycket över helgen nu, utan vi vill se mer hur projektet fortskrider :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stabilt kneg :) vad tror du att du hamnar på i pris när båten är top notch och klar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta låter verkligen spännande. Det blir säkert många som vill följa projektet, ingen dålig utmaning. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...