IvarN 301 Postad 16 September , 2012 Hej, Har en snipa på 7,4*3,2m med inombordsdiesel. Skulle vara trevligt att ha någon reservmotor den dagen dieseln lägger av och man behöver kunna hantera situationen. Har både en 2-takts utombordare och ett motorfäste, dock är båda omonterade. Det som avskräckt är att behöva ha ytterligare ett bränsle ombord, samt att man måste hålla utombordaren i topptrim (den kommer ju att behöva användas i känsliga lägen). Tänkte även att det kanske blir lite stressigt att ställa sig och rycka i startsnöret den dagen dieseln lägger av när man ligger mitt i farleden med finlandsfärjan i antågande. Skulle därför en elutombordare vara ett alternativ? Lättstartad, men går inte att köra med så länge. Har även klurat på att sätta en elmotor med remdrift direkt på drivaxeln. Hur har ni andra resonerat kring reservmotor? Ngt enkelt för att komma ur farled/in till land eller en motor aom kan ta en hela vägen hem? (...och nej, segel och mast är inget alternativ...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 17 September , 2012 Det beror mycket på hur många batterier fulladdade du kan släpa på och vilken elmotor du köper. Min Minnkota endura 36 är på ca 0,2 HKr propelleraxeleffekt och drar 40A från 12V batteri. Båten en 5m al båt gör max 1,7knop om det är vindstilla. Mao elmotorn är oduglig som reservmotor. Jag har även en 5m 300kg plastbåt och där är den ännu sämre. Jag har därför med mig en 4Hkr som reservmotor till min 300kg 5m plastbåt. Den gör mellan 3,5-5knop och drar ca 2l bensin i timmen. Mao man kommer hem. Till Al båten räcker en 2 hkr reservmotor. Båda reservmotorerna är gamla 2 taktare som är både lätta o0ch pålitliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 September , 2012 (...och nej, segel och mast är inget alternativ...) Varför inte det!? Det skulle rigga fint på den båten. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig ha en båt som inte går att segla, men jag skulle inte kunna tänka mig att ha en segelbåt utan en riktig inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheBarrels 2 Postad 17 September , 2012 Jag har också funderat på att kunna använda en elmotor som reserv resp lågfartsmotor och letat efter olika alternativ. Det finns minst 2 färdiga alternativ som driver direkt på propelleraxeln via rem på marknaden. Dintra har något de kallar för Elsail Hybrid och sedan har Hybride Marine en liknande lösning. Elsail Hybrid är på 4,74Kw = 6,4hk och skulle teoriskt enligt mina beräkningar kunna ge en båt som är 7m i vattenlinjen och väger ca 3ton en fart uppemot 5knop. Motorn behöver då matas med 48V och 110A (5,28Kw). Med 12st 105Ah deep cycle batterier skulle man då få en räckvidd på ca 11Nm i 5knops fart alt. ca 18Nm i 4knop. Vikten på batteripacken blir ungefär 300kg. Tekniken börjar finnas men tyvärr tycker jag att totalkostnaden blir för hög jmf med en utombordare. Elsail Hybrid kostar i detta utförande ca 64000 och batteripacken ca 16000. Beräkningsmodellen jag använt känns i högsta grad osäker. Som jämförelse har jag lagt in en båt 4m 500kg och den stämmer dåligt med tidigare inlägg. Om jag istället lägger in värden motsvarande en Greenline 33 så visar den att de verkligen lyckats göra ett bra arbete med skrovutformningen då den gör ca 6knop med 7Kw=9,5Hk alt. 8,6Hk om man antar 90% verkningsgrad. Med dessa värden ska den bara göra 5 - 5,5 knop enligt min modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 17 September , 2012 Glöm elsnurra, de är alldeles för svaga. För att driva båten behövs ett antal hästar och då handlar det om en pannkaksmotor som driver propelleraxeln via en kuggrem. Samt ett gäng batterier. Kostnaden är inte så hemsk och det går oftast att fixa relativt enkelt. Batterierna ska helst vara LiFePO4, de är 2-3 gånger så dyra som vanliga blybatterier men eftersom man bara kan ta ut hälften av energin i ett blybatteri som blir de bara lite dyrare. Tar man sen hänsyn till att de håller 3 gånger så länge så blir det faktiskt billigare på sikt. En nackdel är att man måste jobba med tex 48V, fast det är ett litet problem idag, DC/DC-omvandlare för att göra 12V är billigt och det finns en hel del färdig 48V utrustning. För oss som seglar är det extra intressant, elmotorn räcker många gånger till för att ta oss in och ut ur hamn. Vilket gör att man kan förlänga livet på dieseln och slippa investera i en ny, dyr dieselmotor. Här finns lite elmotorer mm att kolla på: http://www.thunderstruck-ev.com Har man en utombordare som reservmotor så kör den på alkylatbensin, den är långtidssäker. Men enklaste och billigaste reservmöjligheten är nog mast & segel. Man kan hitta en komplett begagnad rigg för några tusen. Och, man måste inte segla utom i nödfall. På en snipa gör ett segel underverk när det gäller att minska rullningen. Dessutom får man bättre TV-mottagning med antennen i masttoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheBarrels 2 Postad 17 September , 2012 Thunderstruck var ett mer prisvärt alternativ än Dintra alternativet, det jag saknar är dock kopplingen som möjliggör att koppla i och ur jopplingen mellan elmotor och proppelleraxel elektriskt vilket Dintra har som ett skydd för att man inte ska överbelasta elmotorn när man kör för diesel. Men för den prisskillnaden måste det gå att hitta en lösning på den detaljen. Nu är det ju inte bara för seglare som eldrift kan vara intressant, då de flesta motorbåtar är övermotoriserade och då speciellt i deplacementfart så kan men genom att växla mellan ren eldrift och sedan dieseldrift med laddning genom att köra elmotorn som generator vilket höjer belastningen på motorn som gör att den hamnar i ett område med högre verkningsgrad så går den totala förbrukningen ner. Det är åtminstonde teorin och enligt Marine Hybrid UK så fungerar det i verkligheten också men de är ju partiska.... Sedan tillkommer naturligtvis möjligheten att ladda i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 18 September , 2012 Eldrift verkar växa väldigt, mest handlar det om fordonsdrift men intresset för elektrisk båtdrift är stort i USA. Det finns många som säljer motorer mm. En populär motor är tyska PMG som anses ha hög kvalitet, fö samma som Oz-drive, men som vanligt, blandar man in namnet marin så ökar priset rejält. Gemensamt för denna motortyp är att den egentligen är en synkron växlströmsmotor som alltså kräver en speciell styrelektronik. Samma teknik som i datorfläktar, en givare i motorn talar om för elektroniken när det är dags för nästa puls. Tekniken är extremt driftsäker och motorerna har hög verkningsgrad. Nackdelen är att om man kör motorn som generator så har man ingen fältspänning för att styra uttaget utan man får helt enkelt öka varvtalet på den drivande motorn eller låta generatorn gå på ett högt varvtal och sen strypa utspänningen mha elektronik. Klassiskt är ubåtsdrift Propeller - elmotor - diesel och med koppling före resp efter elmotorn. Men det passar bäst för gamla likströmsmotorer av shunttyp. Idag är rätt elektronik för att köra ubåtsdrift med pannkaksmotorer ovanlig - men det kommer. På sikt tror jag att dieselelektrisk drift kommer att bli vanligt, man ersätter bakslag/reduktion med generator som matar elmotorn. Som på en isbrytare. Man kan få diesel tystare, kan placera den var man vill och när man behöver extra power tar man till batteriet, elmotorn kan oftast överbelastas rejält under korta perioder. Dessutom, vid låg fart kan dieseln gå på ett lågt varvtal men med rejäl belastning utan att man riskerar cylinderglasering vilket ju annars drabbar obelastade dieslar. Om man kopplar en elmotor till propelleraxeln så bör man ingen koppling, elmotorn har stor livslängd och klarar ofta väldigt höga varvtal. En koppling är nog känsligare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser