Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
dojan_2

Rengöra förgasare hur?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Johnson 25 hp från ca 1983 som går ojämt. Misstänker att det sitter skit i förgasare och plockade bort den i helgen. Jag har aldrim meckat båt förut men en del moped. Blev förvånad att man inte kunde plocka isär förgasaren mera en att få bort flottörhus osv.

Hur gör man för att rengöra förgasaren? Sitter det munstycke på den? alla tips emottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är väl en sån här förgasare? ...
http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1983/J25RSS/CARBURETOR/parts.html

Kan bara hitta två utbytbara munstycken, nr 30 är sannolikt huvudmunstycket och 36 tomgångs-blandskruven.
Finns speciella rengöringsvätskor man lägger delarna i för att lösa upp avlagringar under nåt dygn, men risk kan finnas för att nån del inte tål detta. Vissa använder ultraljudstvättar. (Har själv aldrig använt annat än fotogen och tryckluft, i.o.f.s. med tillräckligt gott resultat.)

Här en sajt med snarlika förgasare för 9,9- & 15- hästare. Finns en instruktion en bit ner vars special instructions kanske är användbara, alltså grundinställning tomgångs-blandskruv 3/4 varv utskruvat och flottörer parallellt upp&nervänt enligt dess skiss?
http://www.leeroysramblings.com/Johnson_9.9_carb-fuel_pump.htm

Fråga: Hur då går ojämnt mer i detalj?
På tomgång och/eller fullgas, plötsliga eller långsamma varvtalsändringar, ungefärlig tid för variationen (sekunder eller minuter) , varm eller kall motor etc?



Senast ändrad av Thomas-1 | 21 augusti 2012 | 12:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter 2 munstycken i flottörhuset. Ta en tunn ståltråd och pilla ur en skit. Det i mitten skall du skruva ur innan rengöring. Det andra är under flottörnålen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Motorn startar bra och går jämt och bra på tomgång men när man gasar fullt går den ibland på 1 burk och ibland på 2 men vill inte varva ur utan rycker till med jämna mellanrum som om den vill gå fullt men inte får bränsle. Sen kan den blixtra till och gå helt normalt en tag. Så håller den på och jag har bytt stift och tagit bort förgasaren 1 ggr och det såg ut som det var lite skräp i förgasaren det som syntes vilket jag blåste bort men min misstanke är att det sitter mera skit inuti. Om ngn har ett annat förslag mottages det så klart tacksamt men med mina begränsade kunskaper känns förgasar spåret hett. Var är det så fall vanligast att skit sitter?

Tack på förhand

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan testa det genom att ta bort luftintaget, ut och åk. Börjar motorn gå bättre när du stoppar in ett finger i förgasaren så är det i munstycket det sitter skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver hjäp med min maskin, denna tråden verkar passa.

Johnson 40-88:a. Går bara på undre cylindern. Kompet provat, 120 psi på båda, soppa matas fram till båda förgasarna, gnista ok, provat att skifta tändspolarna men det gjorde ingen skillnad, förgasarna rengjorda, den övre gasaren isärtagen på nytt men hittade ingen skumt där, bensin finns i båda men tycks inte förgasas i den övre. Har slut på uppslag nu och hoppas på hjälp!!

Tacksam för svar

 

//Martin

Edit: CDI-boxen bytt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer upp mitt fall:

Efter att ha rivit översta gasaren ett par gånger till och även kollat bladventilerna utan framgång så fick jag låna en förgasare. Nu spinner motorn som en katt.Kan inte begripa vad som är galet med min förgasare... ren o fin, får bensin, flottörnålen öppnar o stänger som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem med min 50-hästare från 1983 när jag köpte den som begagnad. Den hade stått något år hos handlaren. Gick turvis på endera förgasaren. Skruvade sönder båda förgasarna och rengjorde ett antal gånger innan jag fick helt rengjort. Detta är några år sedan men jag vill minas att det fanns ett kluster av små hål i förgasarhalsen som var svåra att få rena. Hittade en sprejburk som hette något i stil med Carb cleaner som jag använde. Det visade sig vara effektivt. Sprejet luktade xylen eller något liknande. Man skall vara lite försiktig om man använder tryckluft, har man otur packar man bara in smutsen mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin73:







Finns en läsvärd verkstadshandbok som jag tror kan gälla din motor. Särskilt avsnittet 4 Fuel. http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/98 [Du har ju genom låneförgasarn - vad jag begriper- isolerat problemet till denna. Till skillnad emot den ursprungliga TS, där nog tändproblem var mer aktuellt, bl.a. just genom ryckigheten?

I min värld orsakar inte förgasare uttalade ryckigheter, snarare diffusa slöheter på vissa varvtal?]
Faderullan:

Hmm ... kluster av småhål låter skumt, är det inte bättre att byta grejen i fråga än att spreja??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, admin uppskattar dina förmodligen i stunden pågående försöka att justera fundamentala brister. Knappast lätt - kan jag gissa - att få allt att klaffa on-line, med ajjfåns och allt vad det heter?

För tillfället tycks inget fungera vad gäller efterformatering av inlägg, blir tyvärr bara värre&värre. Rader hoppar, länkar försvinner etc ifall man skulle försöka sig på efterredigera.

Rapporterar eget inlägg för kännedom.

Ps. den länk jag försökte framföra ovan var för övrigt (kanske går den fram?) ...

http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/98

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka få den tvättad med ultraljud, även om den ser väldigt ren o fin ut. Ser på youtube att jänkarna håller på o rebuildar sina förgasare ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...