dojan_2
Medlemmar-
Content Count
15 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
0 NeutralAbout dojan_2
-
Rank
Kadett
-
Uppdatering: har återigen försökt starta men inte en tendens till att tända. Måste säga att mercury är ett jäkla skit att meka med då den där jäkla stålramen som går runt motorn hindrar att man på normalt sätt kommer åt fästet till förgasaren. Nu har jag tröttnat på skiten och tänker ta upp båten. Det blev ingen båttur denna sommar
-
Hej Tack för svaret, Startmotorn går runt så så långt är allt fine. Förutsatt att gasreglaget är i neutral läge men det antar jag är en säkerhetsspärr
-
Svar till chrille: Det är en följd av problem. Det började med vajrarna men då startade motorn fint. Efter det att jag tror jag fått ordning på det (det ser ut som armarna rör sig rätt) men jag vet inte för jag har inte fått igång motorn efter det
-
Tackar för svaret. Den startade inte med de gamla stiften heller och jag tog samma stfit som satt på. Dvs blev ingen skillnad mot de gamla stiften. Tyvärr har jag inte serienummret då jag har 20 mil till båten. Det jag har krånglat med vilket slog mig är ju detta med reglagen som jag tror jag förväxlade från början (se nedan) men det ser ut som det ser rätt ut. Borde väl inte kunna gå att montera så fel att motorn blir sur? Chocken ser ut att fungera (det är en flärp som döljer luft insuget ser det ut som) Jga har dock testat att dra på starten i massor olika lägen både utan och med choke, har låtit motorn vila etc med eller utan startgas och med olika uppsättningar tändstift. Blir som sagt ganska trött på problemet.
-
Hej, Nej det är olika längd på kablarna så de kan inte ha förväxlats. Jag har inte rört ngt annat än bytt tändstift och bränsleslang. Kanske kan det vara att den surar ner sig. Hur mycket skall jag klämma på blåsan vid start? Choke? Tändsitftet längst upp var lite sotogt och ganska bensinit. Dock borde den väl tänt till när jag satte i de nya stiften? Är ju lite i ovan vid denna motor så jag kanske surar ner den.
-
Japp har testat med startgas flera gånger och ingen tendens till att tända. Stiften är fuktiga av bensin vad jag kan se därav tolkningen att det inte är bränslerelaterat. Dock kvartstår ju att det finns gnista på bägge stiften men tänder ändå inte?
-
hej tack så mycket för svaret. Jag har provat med startgas utan resultat. Tar jag bort stiften så luktar de bensin och är fuktiga (efter att jag kört runt startmotorn). Min tanke är att det är ngt med bränslet ändå men vet ej hur jag skall felsöka det mera eftersom det är gnista på bägge stiften
-
Tack för alla svar. Nu har det dykt upp nya problem. Blir så trött Nu startar inte motorn. Har bytt bränsleslang och blåsa och tar jag bort stiften ser det ut som den får bränsle. Det är gnista på bägge stiften som dessutom är bytta. Vet inte vad jag skall göra mera ¨så snälla är det ngn som har ngt mer förslag? hoppas på hjälp då jag inte kunnat åkt 1 meter denna sommar
-
Tack för svar. Jag har försökt att switcha veier utan resultat. Det blev ännu sämre. Har också kollat med bägge loss och bägge rör sig när man drar reglaget framåt. En veier först och sedan den andra. Vilken är det som rör sig först? Gissar växel ? Hoppas ngn kan hjälpa mig med detta
-
Hej, Jag har precis bytt motor till min Buster och satt dit en Mercury ca 1980 40 hk. Till den fick jag med reglage och weire som jag förstår har varit till denna motor. Monterade vierar i motorn och till min stora förvåning (och skräck) är det ganska mycket gas när man startar motorn med handreglaget rakt upp (ända läget det går att starta). För att få neutral måste handtaget vara på full back. Hur gör jag det enklast för att justera detta? Dels är det en nippel som sitter i gasarmen och sedan en nippel som sitter i en platta på motorn som säkrar veir. Är det någon som har tips eller ännu hellre en monteringsanvisning för reglagen? Tack på förhand
-
Tack för era svar. Motorn startar bra och går jämt och bra på tomgång men när man gasar fullt går den ibland på 1 burk och ibland på 2 men vill inte varva ur utan rycker till med jämna mellanrum som om den vill gå fullt men inte får bränsle. Sen kan den blixtra till och gå helt normalt en tag. Så håller den på och jag har bytt stift och tagit bort förgasaren 1 ggr och det såg ut som det var lite skräp i förgasaren det som syntes vilket jag blåste bort men min misstanke är att det sitter mera skit inuti. Om ngn har ett annat förslag mottages det så klart tacksamt men med mina begränsade kunskaper känns förgasar spåret hett. Var är det så fall vanligast att skit sitter? Tack på förhand
-
Hej, Jag har en Johnson 25 hp från ca 1983 som går ojämt. Misstänker att det sitter skit i förgasare och plockade bort den i helgen. Jag har aldrim meckat båt förut men en del moped. Blev förvånad att man inte kunde plocka isär förgasaren mera en att få bort flottörhus osv. Hur gör man för att rengöra förgasaren? Sitter det munstycke på den? alla tips emottages tacksamt.
-
Lite uppdatering: Jag har nu konstaterat att motorn bara går på 1 cylinder när den går dåligt. Körde en längre provkörning i går och när båten är kall går den endast på 1 cyl för att efter ca 15 min körning även ibland tända på bägge cylindrarna. Plockade bort tändstiften (innan provkörningen) varav det nedre var blött och det övre var torrt och sotigt. Rengjorde bägge och satte tillbaka utan resultat. Lossade även slangen till bränslepumpen (tror jag det var) satt ett platt filterliknande föremål med en rund gummipackning innanför. Vad är det? det såg ok ut i alla fall. I vilken ände skall jag fortsätta min felsökning. Skulle vara väldigt tacksam för tips.
-
ingen som har några funderingar?
-
Hejsan alla, Jag är en nybliven båtägare och har aldrig meckat båtmotor tidigare men har pysslat lite med andra tvåtaktmotorer som tex moped och cross. Motorn som jag har köpt är en Johnson från 80-talet och jag har endast kört den två gånger. Båda gångerna jag kört den har den gått väldigt ojämt och man kan jämföra det med en moped som bluddrar. Den startar ganska lätt men den har stannat en gång och jag har då lyckats få igång den igen. Efter lite körning ca 10-15 min käns det som det lossnat och motorn går som den skall. Innan dess rycker den till ibland som om den vaknar till liv. Vid senaste körningen när jag släppt av gasen för att sedan dra på igen återkom bluddrandet och släppte inte efter det trots ganska lång körning. Jag har ingen info om när den är servad senast och min fråga är i vilken ordning jag skall kolla olika saker. Skall jag börja med tändstiften eller skall jag börja med förgasaren? Vad skall det vara för tändstift? En sak som jag kan tillägga är att jag har haft för fet blandning i bensinen ( Ca 4%) kan det få denna effekt? Dvs om jag tankar i smalare blandning så kan det lösa sig? Tacksam för era svar