Jump to content
Tuesday 03 August 2021
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Recommended Posts

49 minuter sedan skrev Kaj1:

Fungerar fint. Jag kör min 79.a på en Muuli V3500 (litet andra regler här i Finland dock). Brukar traila min 1-2 ggr/år 700 km tur och retur + normal upptagning och sjösättning hemma. Skaffade dock en el-vinsch efter att jag dragit upp den på trailern första gången. Gick tungt att veva för hand trots rejäl handvinsch. Fyrhjulsdriven bil är dock ett måste speciellt om rampen är litet sämre.

/Kaj

Kul! Vad räknar du för vikt på båten? Vad har du för bil?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/13/2021 at 11:43 AM, MaxiSailing said:

Kul! Vad räknar du för vikt på båten? Vad har du för bil?

Ungefär 2200 kg.

Har dragit med litet olika bilar, VW transporter (4-motion), Opel Frontera, VW Tiguan (var litet tungt...) och Audi A6.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-13 vid 08:18 skrev MaxiSailing:

Hej!

 

Funderar på att köra en 76dc på 80-trailer. Tips på trailer mottages gärna.

 

Hur funkar det att köra efter en rejälare SUV? Sjösätter ni? Långresor?

Vi har en 76:a och ingen båtplats. Istället drar vi den runt Sverige, eftersom vi bor i Norrlands inland. 3 tons TK trailer, men vinchen är lite gränsfall. Man får byta av varandra med att veva. Jag har byggt om den så jag kan använda en skruvdragare. Drar vagnen med en 240hk Touareg. Krävs dock E-kort. Det går förvånansvärt bra att dra den. Har satt husvagnsspeglar på bilen, men båtens 260cm bredd upplevs inte som besvärligt eftersom speglarna ser under den bredaste delen. Däremot är det ett långt ekipage, vagnen är 9,5m. Den genar alltså i svängarna. Men marchar lätt 90-100 och jag kör om lastbilar i uppförsbackarna. Motorn har vi haft i serviceläget, men hörde nyss att det inte är så klokt. Nu har jag istället tillverkat några rör som träs utanpå tiltstöden, och lägger ner motorn mot dessa. Den hänger då lite längre ner än på servicestöden. Använder hamnkapellet och ser till att det är sträckt. Problemet är att det blåser in skräp, så vi får städa igen. Vi har nyss åkt 75 mil och ligger ute några veckor. För några veckor sedan körde vi 50 mil. Förra sommaren minst 150 mil. Andra tycker vi är "tokiga" men det har hitintills funkat bra för oss. För övrigt så klämmer vi ihop två vuxna och tre barn i båten. Den funkar kanon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Simskar:

Vi har en 76:a och ingen båtplats. Istället drar vi den runt Sverige, eftersom vi bor i Norrlands inland. 3 tons TK trailer, men vinchen är lite gränsfall. Man får byta av varandra med att veva. Jag har byggt om den så jag kan använda en skruvdragare. Drar vagnen med en 240hk Touareg. Krävs dock E-kort. Det går förvånansvärt bra att dra den. Har satt husvagnsspeglar på bilen, men båtens 260cm bredd upplevs inte som besvärligt eftersom speglarna ser under den bredaste delen. Däremot är det ett långt ekipage, vagnen är 9,5m. Den genar alltså i svängarna. Men marchar lätt 90-100 och jag kör om lastbilar i uppförsbackarna. Motorn har vi haft i serviceläget, men hörde nyss att det inte är så klokt. Nu har jag istället tillverkat några rör som träs utanpå tiltstöden, och lägger ner motorn mot dessa. Den hänger då lite längre ner än på servicestöden. Använder hamnkapellet och ser till att det är sträckt. Problemet är att det blåser in skräp, så vi får städa igen. Vi har nyss åkt 75 mil och ligger ute några veckor. För några veckor sedan körde vi 50 mil. Förra sommaren minst 150 mil. Andra tycker vi är "tokiga" men det har hitintills funkat bra för oss. För övrigt så klämmer vi ihop två vuxna och tre barn i båten. Den funkar kanon. 

Utmärkt! Vilken TK-trailer är det? Funderar på rullar etc. Har en offert på en BT3500BL. Husvagnsspeglar hade jag inte tänkt på.

https://tktrailer.se/wp-content/uploads/2018/11/BT3500B_BT3500BL_sv_2019-01-01.pdf
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-15 vid 19:41 skrev MaxiSailing:

Utmärkt! Vilken TK-trailer är det? Funderar på rullar etc. Har en offert på en BT3500BL. Husvagnsspeglar hade jag inte tänkt på.

https://tktrailer.se/wp-content/uploads/2018/11/BT3500B_BT3500BL_sv_2019-01-01.pdf
 

Tror vi har en TK 3000, men den är ändå lång att dra. Standardutförande. Egentligen borde vi ha köpt en 3500, eftersom då maxar man lastvikten, behövs ändå E-kort. Det blir lite mer flexibelt vid en ev försäljning. Vill man kosta på så är det en elektrisk vinch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Har försökt hitta lite info i tråden om vattenkranen på Yamarin 76DC men inte riktigt lyckats så jag provar så här. Vi har inte haft några problem alls med färskvattenkranen i pentryt tidigare men i år har den krångligt. Den har varit opålitlig vid start och ibland inte spolat alls för att vid nytt försök spotta o fräsa lite innan det sen kommer igång och spolat. Så har det varit ett antal dagar. Dvs ibland funkat utan problem och ibland inte alls. Vattentanken fylld såklart. 
 

Men så idag så bestämde han sig för att lägga av helt. När man vrider kranen hörs knäppet men inget mer. Inget pumpljud och inget vatten.

 

Vet inte om det spelar roll men idag ligger vi i naturhamn utan landström men å andra sidan så ger batterierna el till övriga delar i båten som kyl, spis etc.

 

Någon som känner igen problemet och har ev tips?

 

/ Jens 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev jaf71:

Hej,

 

Har försökt hitta lite info i tråden om vattenkranen på Yamarin 76DC men inte riktigt lyckats så jag provar så här. Vi har inte haft några problem alls med färskvattenkranen i pentryt tidigare men i år har den krångligt. Den har varit opålitlig vid start och ibland inte spolat alls för att vid nytt försök spotta o fräsa lite innan det sen kommer igång och spolat. Så har det varit ett antal dagar. Dvs ibland funkat utan problem och ibland inte alls. Vattentanken fylld såklart. 
 

Men så idag så bestämde han sig för att lägga av helt. När man vrider kranen hörs knäppet men inget mer. Inget pumpljud och inget vatten.

 

Vet inte om det spelar roll men idag ligger vi i naturhamn utan landström men å andra sidan så ger batterierna el till övriga delar i båten som kyl, spis etc.

 

Någon som känner igen problemet och har ev tips?

 

/ Jens 

Hade liknande fel förra året. Köpte ny pump på Biltema för en spottstyver och den fungerar än. Just nu ligger vi ute på andra veckan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Simskar:

Hade liknande fel förra året. Köpte ny pump på Biltema för en spottstyver och den fungerar än. Just nu ligger vi ute på andra veckan.

Tack för snabbt svar. Du kommer inte ihåg vilken pump det var på Biltema? 😁

 

Plus en aningen mer korkad fråga. Pumpen, vart sitter den? ☺️ Är det den som sitter tillsammans med änden på slangen nere i vattendunken? Skruvade loss locket och försökte spana och ser att det går en sladd ner dit och där sitter något ihop med slangen men jag fick inte upp det enkelt ur hålet så jag lät det vara och skruvade på locket igen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev jaf71:

Tack för snabbt svar. Du kommer inte ihåg vilken pump det var på Biltema? 😁

 

Plus en aningen mer korkad fråga. Pumpen, vart sitter den? ☺️ Är det den som sitter tillsammans med änden på slangen nere i vattendunken? Skruvade loss locket och försökte spana och ser att det går en sladd ner dit och där sitter något ihop med slangen men jag fick inte upp det enkelt ur hålet så jag lät det vara och skruvade på locket igen. 

Kan det ha varit denna? 😀

BEAB71E0-4C70-4436-9D5B-480E24DDA5F0.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
40 minuter sedan skrev jaf71:

Kan det ha varit denna? 😀

BEAB71E0-4C70-4436-9D5B-480E24DDA5F0.png

Jag har också bytt min pump för några år sedan. Pumpen sitter nere i vattentanken. Jag köpte en ny på Seasea. Nu såg att just den pumpen som jag valde inte finns kvar i deras sortiment, men de har flera andra inline pumpar. Den från Biltema funkar säkert bra men notera att den ger 7,5L/minut. Det är ganska lite jämfört med andra pumpar. Jag valde en kraftigare pump eftersom jag även har monterat ett kolfilter som renar vattnet. Kolla också att dimensionen på slanganslutningen från pumpen passar (eller montera en övergång).

Edited by Yamarin_forever

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det någon som bytt start och förbrukningsbatteri till lithium?

 

Har idag 2st Tudor 115Ah dual (tror jag) 2x29kg. Dvs samma batterityp för start och förbrukning (dock separerade).

 

Skulle vilja byta batterierna och samtidigt utöka med mer förbrukningsbatterier.

 

På landström sitter det två C-tek laddare en m300 och en mindre. Är väl en standard 76DC med F250, bogpropeller etc

 

Är det så enkelt att jag skulle kunna köpa 3st lithiumbatterier på t.ex 110Ah styck och stoppa in? Singelbatteri för start och två parallellkopplade för förbrukning.

 

Marinbatteri LILEAD Litium Dual 110Ah

Start / förbrukningsbatteri från LiLead. 110Ah litiumbatteri med inbyggd BMS (battery management system).
BMS övervakar batteriet och skyddar mot eventuella fel som kan uppstå likväl som den övervakar laddningsförloppet vid laddning. 
Fördelar med litium: Snabbare uppladdning, mindre/lättare batterier samt högre kapacitet. 

Lilead har en unik BMS som gör att ingen specialladdare behövs… bästa inställningen på din befintlig laddare är LITIUM eller AGM/ GEL

Spänning: 12V
Kapacitet: 110Ah
Startström: 640CCA/800MCA
BMS: Dual
Celltyp: Li-ion
Förvaringstemp: -20 till +40°C
Effekt: 1350Wh
Laddningsström: 35A
Snabbladdning: 110A
Polställning: Multi
Klass: IP67
Vikt: 12kg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev MaxiSailing:

Är det någon som bytt start och förbrukningsbatteri till lithium?

 

Har idag 2st Tudor 115Ah dual (tror jag) 2x29kg. Dvs samma batterityp för start och förbrukning (dock separerade).

 

Skulle vilja byta batterierna och samtidigt utöka med mer förbrukningsbatterier.

 

På landström sitter det två C-tek laddare en m300 och en mindre. Är väl en standard 76DC med F250, bogpropeller etc

 

Är det så enkelt att jag skulle kunna köpa 3st lithiumbatterier på t.ex 110Ah styck och stoppa in? Singelbatteri för start och två parallellkopplade för förbrukning.

 

Marinbatteri LILEAD Litium Dual 110Ah

Start / förbrukningsbatteri från LiLead. 110Ah litiumbatteri med inbyggd BMS (battery management system).
BMS övervakar batteriet och skyddar mot eventuella fel som kan uppstå likväl som den övervakar laddningsförloppet vid laddning. 
Fördelar med litium: Snabbare uppladdning, mindre/lättare batterier samt högre kapacitet. 

Lilead har en unik BMS som gör att ingen specialladdare behövs… bästa inställningen på din befintlig laddare är LITIUM eller AGM/ GEL

Spänning: 12V
Kapacitet: 110Ah
Startström: 640CCA/800MCA
BMS: Dual
Celltyp: Li-ion
Förvaringstemp: -20 till +40°C
Effekt: 1350Wh
Laddningsström: 35A
Snabbladdning: 110A
Polställning: Multi
Klass: IP67
Vikt: 12kg

Jag har inte själv bytt till litium men såvitt jag förstår kan du fint göra bytet så som du beskriver. Dock undrar jag varför du ska byta startbatteriet till Litium? Tror inte du får några fördelar av det. Bättre att spara pengarna, alternativt att istället skaffa ytterligare ett litium förbrukningsbatteri. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Yamarin_forever:

Jag har inte själv bytt till litium men såvitt jag förstår kan du fint göra bytet så som du beskriver. Dock undrar jag varför du ska byta startbatteriet till Litium? Tror inte du får några fördelar av det. Bättre att spara pengarna, alternativt att istället skaffa ytterligare ett litium förbrukningsbatteri. 

Tänkte att man kunde spara nästan 20kg i vikt och få lite mer plats. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev MaxiSailing:

Tänkte att man kunde spara nästan 20kg i vikt och få lite mer plats. 

OK, ja, det är kanske en poäng. Dock sitter ju startbatteriet långt akterut i utrymmet under babord tofterna så jag förstår inte riktigt vad du ska med det utrymmet till. 20kg vikt spelar väl inte någon roll förutom när batteriet ska sättas på plats? Generellt är litiumbatterier med BMS mindre lämpliga som startbatterier eftersom dom inte klarar höga startströmmar men det här batteriet verkar ha tillräckligt högt CCA värde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, jag har installerat extra batterier, kan ta kort senare. Har som startbatteri blybatteri 105Ah Varta H3. Sedan förbrukning har jag tre. Ett som sitter på ordinarie plats och två på styrbord. Fullriver AGM 115ah. Sedan har jag en Ctek M200 kopplat till förbrukningsbatterierna. Enda nackdelen är extra vikt, men i det stora hela ingen issue om man valt att ha en Y76a. Trevlig båtsommar och återkom gärna vid frågor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev jaf71:

Tack för snabbt svar. Du kommer inte ihåg vilken pump det var på Biltema? 😁

 

Plus en aningen mer korkad fråga. Pumpen, vart sitter den? ☺️ Är det den som sitter tillsammans med änden på slangen nere i vattendunken? Skruvade loss locket och försökte spana och ser att det går en sladd ner dit och där sitter något ihop med slangen men jag fick inte upp det enkelt ur hålet så jag lät det vara och skruvade på locket igen. 

Jag kör med den pumpen från Biltema. Upplever att den ger mer än den gamla, den var nog lite trött. Den sitter nere i tanken. Min var dumt monterad med sladden genom ett hål och slangen genom ett annat. Så jag fick trilskas med att ta loss pumpen nere i tanken. Har nu gjort om så att både kabel och slang går ner genom samma hål. Lätt att lyfta ut om jag måste byta pump igen. Biltemas passade direkt på min slang. Blev nu också mycket enklare att ta ut tanken för rengöring. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev MaxiSailing:

Forskade lite och hittade detta. Lithium är inte godkänt av Yamaha. 

 

Givet att Lilead batteriet kan laddas som ett vanligt AGM/GEL batteri kan jag inte se varför det skulle vara något problem att använda med motorn även om det inte är godkänt. Men som sagt, personligen kan jag inte se någon poäng med Litium som startbatteri. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vad har ni för propellrar?

 

Jag har:
76DC -2007

Bottenmålning för flera år sen (flagnar)

F250A -2007

Propeller (oklart märke), rostfri 3-blad 19T 15 1/4

Har endast kört båten två gånger toppfart 40knop 5800rpm. Vågor.

Har inte vidare koll på trim etc.

Båten är utrustad med powerlift.

 

 

 

 

Edited by MaxiSailing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simskar,

 

Ett alternativ för stöd av utombordaren under trailerstransport av båten är denna:
https://m-ywedge.com/

Har haft en sån i många år till min Yamaha F115, funkar bra.

/Bo

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev MaxiSailing:

Vad har ni för propellrar?

 

Jag har:
76DC -2007

Bottenmålning för flera år sen (flagnar)

F250A -2007

Propeller (oklart märke), rostfri 3-blad 19T 15 1/4

Har endast kört båten två gånger toppfart 40knop 5800rpm. Vågor.

Har inte vidare koll på trim etc.

Båten är utrustad med powerlift.

 

Här har du Yamaha Körfakta 2007 där Yamarin 76DC med Yamaha F250A visas. Med den propellern som listas i denna körfakta och 2 personer ombord skall 76DC kunna pinna på i över 44 knop.

/Bo

Yamaha_körfakta_2007_Yamarin_76DC.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej goa Yamarinvänner!

Min kontrollpanel till bogpropellern har fått lite stryk. 🙄

knappen/spaken är lös. Kan man demontera den på något vis o fixa?

normalt kan man ju putta den lite bb/sb men det känns som fjädringen lossnat o den går att vrida 360 grader…

 

9FBFCBF6-1400-47B7-B730-DB640A7B14D0.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Johanolofogren:

Hej goa Yamarinvänner!

Min kontrollpanel till bogpropellern har fått lite stryk. 🙄

knappen/spaken är lös. Kan man demontera den på något vis o fixa?

normalt kan man ju putta den lite bb/sb men det känns som fjädringen lossnat o den går att vrida 360 grader…

 

 

Min brytare till bogpropellern gick sönder så jag bytte den. För mig berodde det på att jag plockade ut GPS plottern och ställde den på brytaren. Dock gick brytaren snart sönder på nytt. Andra gången bytte jag till en annan modell som inte har vredet utan enbart knappar. Den varianten är betydligt mera tålig. Det är ganska enkelt att byta brytaren och den finns att köpa hos återförsäljare till Sleipner. Det går att komma åt brytaren genom att skruva bort panelen under ratten som har förvaringsnätet på sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy