Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hane

Bra båt när man har småbarn

Rekommendera Poster

Vi fick tvillingar i november och varje gång vi ska ut på havet så gruvar jag mig. Det känns så omständligt. Kapellet ska ner innan man åker och upp när man kommer hem och har man otur så är det gnäll hela turen. Har någon tips på alternativ båt? Jag älskar havet och var tidigare inne på en 25-26 fot midcabin men när barnen är så här små kanske vi ska ha en annan båt. Vi har tittat på wa. Kan det vara ett smidigt alternativ? Kanske en 21-25 ft. Vi vil ha en båt som vi snabbt och utan bök kan sticka ut i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa sommar har era tvillingar lärt sig gå och vill nog kunna röra sig mer och ha plats för sina leksaker, så ju större båt desto bättre. Samtidigt vill små barn känna sig trygga och de behöver sova ibland, kanske både förmiddag och eftermiddag.Tänk också på att de lätt bränner sig i solen, så de ska helst sitta under tak/kapell större delen av tiden (annars får ni kanske en väldigt gnällig natt).

För att barnen ska känna sig trygga och tycka att det är roligt under färd så tror jag det viktigaste är att de sitter skyddat (inte i en blåsig soffa bak i en WA) och samtidigt har bra möjlighet att se framåt. För oss var slutsatsen att köpa en HT där hela familjen sitter inne under tak och ser framåt. De närmaste åren kan ni väl ha en tvilling var i knät medan ni åker?

Många barnfamiljer väljer motorbåtar med akterkabin för att få en trygg sittbrunn (höga kanter) och gott om utrymme under tak för barnen att leka och sova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan vara en bobar båt utan kapell, t ex en Flipper 760 eller Bella Falcon. Just dessa har bara en stickkoj, men med så små barn så kommer de sannolikt vilja sova hos er ändå de första åren. Båtarna är dock så små att det fortfarande bör vara ganska okomplicerat att bara åka iväg utan större meck, och med dieselmotor så har man också råd även med längre dagsturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Våra barn är förvisso något äldre (3 och 5), och min fru en riktig landkrabba, men vi köpte en Ryds 23 WA då den har höga kanter dvs mindre risk att de trillar ut, lätt för mig att sköta hela båten själv, dvs jag måste kunna både styra, hoppa i land och ta emot etc och då är Rydsen överlägsen samt att under kapellet bak sitter de blåsfritt. Kapellet är på hela tiden och när framme drar jag bara upp alla dragkedjorna men lämnar bimini taket på. Under färd är killarna mest nere i ruffen ändå, de ser inte färden som det nöje jag ser det som :). Övernattning har vi inte gjort alla fyra, men äldate sonen och jag har övernattat i ruffen utan problem och tanken är att en vuxen plus två barn sover där och jag sover under kApellet ute. Minsta sonen har prwcis slutat vila på dagen så nästa år åker vi ut och övernattar allihopa. Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på en flipper 630 oc, den har en bäddbar u-soffa på ca 2*2 meter, blir som en dubbelsäng i storlek. Verkar vara en perfekt lösning för en liten familj. Endast akterkapell och dörr i fören.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Vad tror ni om en Ryds 20 GTS alt Uttern S64? Jag gillar inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rydsen har väl ingen ruff? Med små barnnskulle jag definitivt välja en med liten ruff. Kan snabbt bli dåligt väder när man är ute eller så blir de trötta skönt då med litet krypin. Har annars bara läst o hört possitiva saker om uttern S64.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att en ruff (även liten) kan vara bra när man har barn. Det kan vara ett ställe att leka och få lite vila etc.

Barn verkar överlag vänja sig vid det mesta om de får rätt tid och i lugn och ro bli bekväma med båtarna.  De jag känner som har mindre barn har diverse olika modeller. En har en hyttbåt som han är väldigt nöjd med (pendlar ibland till en ö), där har det kännts säkert för barn och föräldrar. De han tycker är negativt är när det är fina dagar (så sitter åtminstone föraren inte så kul).

En annan har en 24fots midcabin, det har fungerat bra också, där är det mer att man se till att de inte går ut på badplattformen (bara en lucka dit), för övrigt mycket positivt med utrymme och bra kapell när det är dåligt väder. Den stora ruffen är ett plus, även toalett och pentry har kommit väl till hands.

En sista jag kommer på har en snabb 23 fots DC enbart med hamnkapell, där har det egentligen bara varit bra vid fina dagar för sol och bad. Annars ganska begränsad.

Så av de jag kan komma på på rak arm som har kommenterat fördelarna med sina båtar tycker jag en 24-25 fots midcabin har haft de flesta fördelarna. Säker och stabil, bra kapell, sov/mat/toalett möjligheter och även en social yta i båten för barnen. Nackdelarna har varit just att tillgången till badplattformen varit lite tvivelaktig för barnen och att det kostar en del att driva dom.  Jag har åkt en hel del i en äldre 25 fots midcabin där aktern var stängd och sofforna var infällbara. Den gav faktiskt oväntade möjligheter i planlösning etc. Man kunde exempelvis leka på den avtagbara mattan och även ha solstolar eller liknande vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips om ni väljer båt med någon form av akterdäck/badbrygga:

Montera en stadig ögla på ett bra ställe. Vi satte en i takutsticket. I denna fästes två linor med varsin karbinhake i änden. Linornas längd anpassas så de når ut till de yttersta delarna av båten, men inte mycket längre. När barnen är ute hade vi regeln att alltid ha dem tjudrade, dvs karbinhaken kopplad på flytvästens lyftögla i nacken.

Förutom att det var en trygghet för oss kände även barnen sig trygga. De t.o.m. stannade i dörröppningen och pekade på nacken och ville bli kopplade. Dottern testade också ganska snart sin lina, när hon lutade sig ut för mycket i jakten på en intressant sak på botten. Trots att jag stod 1m därifrån hann jag inte hindra fallet, men hon blev hängande med fötterna i vattnet och var bara att lyfta upp igen.

Nu är de 9 & 11 år, och denna sommar är den första som vi inte använt linorna alls wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...