Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024
SegelBruce

Dränkt Yamaha 15 hk

Rekommendera Poster

Lyckades doppa hela motorn under vatten i ca 5 minuter. Gummibåten slog runt men motorn var inte igång.

Motorn en 2 takts Yamaha från 87 15 hk.

Lät vattnet rinna ur och försökte dra runt men gick stumt. I nästa hamn torkade jag ur motorn och sprutade in olja i tändstiftshålen. Drog runt ett antal gånger och hälde mer olja i. Motorn går lätt runt men startar inte. Hällde väl i ett snapsglas i varje cylinder. Får ingen gnista på stiften. Vad kan ha skett? Mer vatten i elsystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta loss förgasaren o rengör den o pröva starta sen .Gnista har du säkert om du håller i hop båda stiften för det är en dubbelspole å då måste du hålla stiften i hop mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häligt!

Ska testa och prova som du skriver. Jag satte stiftet till en skruv för att se om det kom gnista, men det kom ingen. Märker att det är lite vitt i oljan som kommer ferån tändstiftshålen. tyder på vatten. Ska ta av förgasaren också och kolla. Återkommer.

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länge sedan jag var här och har glömt att uppdatera.

 

Jag gjorde som sagts, jag plockade av förgasaren och torkde ur den ordentligt. Satte på den igen och försökte dra igång den. Den tände till men efter 5 sekunder slocknade den igen. Uppmuntrad av resultaten fixade jag en burk startsprej och sprutade in. Då fick jag snurr på den ordentligt i ett par minuter, men sedan slocknade den igen. Efter en fyra fem liknande omgångar gick sedan motorn i 15-20 minuter med växel i vid bryggan. Bara för att bli riktigt genomvarm och allt vattnet skulle komma ut. Idag startar den alltid på 2:a draget när den är kall. 1:a när den är varm. Mest rädd var man att lager skulle ta stryk av saltvattnet.

 

Tackar för tips och hjäp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 minuter under vatten låter lite snålt !

Själv har jag en Yamaha 5hk 2 taktare som har tillbringat ca 5 år i Mälarens vatten, först ett par år på botten till den hittades och sedan ytterligare 3-4 år hängandes i en tamp under bryggan till jag tog hem den och gjorde ren den från musslor och alger med högtryck. Sen gjorde jag ungefär samma service som Du+att jag fick byta tändstiftet som var sönderrostat och föll i två delar. Med nytt stift och nyköpt bensin ryckte jag igång den på andra rycket !! Nu går den perfekt.

Ibland undrar man varför Vi håller på och vinterkonserverar och tramsar.blush

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite hysteri är det med omvårdnaden om våra motorer, men samtidigt vill vi vara riktigt säkra på att det inte ska bli något fel på dem, för det kommer garanterat att ske vid fel tidpunk och det är inte bara att köra in till vägkanten och parkera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal: 5 minuter under vatten låter lite snålt

@SegelBruce You were lucky

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att vi ska sköta om våra motorer, men man kan ändå förvånas över att den inte verkar ha tagit någon nämnvärd skada av den brutala behandlingen under så lång tid.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är fantastiskt egentligen vad de tål. En vän till mig körde sin Yamaha 2 hkr utan oljeinblandning i flera timmar. Han upptäckte det när det började skramla lite i motorn. Körde sedan med extra oljeinblandning och motorn höll i många år för honom och sedan såldes den och fortsatte att fungera för nya ägaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan undra om det är en slump att 100% av dom plågade men trots det fungerande motorerna i denna tråd heter Yamaha ??!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt!

Jag är så otroligt glad för att jag valde Yamaha i dessa modeller som rosats av många.

Billig, driftssäker, lättstartad i alla väder.

Köptes begagnad till gummibåten för 5000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick igång den. Jag kom att tänka på en episod från förr.

En kompis hade en båt med en 15 kh mercury som han älskade innerligt. Efter mycket tjat så fick en annan kompis låna den älskade båten. Av någon konstig anledning, så satt inte motorn fast på båten och när killen som fick låna båten skulle köra iväg, så åkte motorn av. 8- 12 meter djupt raka vägen till botten när den var i gång. Saltvatten. Som tur var fanns det några dykare i närheten som kunde bärga motorn. Efter ett bad i bensin och ca 1000 drag så gick motorn igång. Det var lite frostigt mellan killarna efter detta har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta låter  lite som när min far var ungefär lika gammal som jag är nu, dvs 16.

Han skulle ut och åka med ekan med en snurra på, och när han skulle köra iväg så hoppade motorn av från akterspegeln, och eftersom han höll i gasreglaget kunde han snabbt dra upp motorn i båten.

Sedan dess sitter alla våra utombordare fast med en liten säkring, i form av en tamp till något fäste i akterspegeln om det skulle hända något liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...