Gå till innehåll
söndag 12 juli 2026
Braempa

Värt att uppgradera Navionics i plottern?

Rekommendera Poster

Jag har en tre år gammal Raymarine A70 plotter, som jag antar har Navionics Silver i sig. Upplever tveksam kvalitet på kortet ibland, tex inloppet i Västervik är HELT fel, inseglingar till vissa hamnar på Gotland kunde slutat olyckligt mm... 

Nu undrar jag om erfarenheter. Uppdaterar Navionics korten ngt, så det är värt att uppgradera?

Är det isåfall värt att lägga 2000:- på Navionics Gold, eller är Silver lika bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte Navionicsexpert men vad avser inseglingen till Västervik så gjordes hela utprickningen om förra året. Se UFS i länken http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=7297

Så ev felaktigheter i ett tre år gammalt kort inom det området ska nog inte skyllas på Navionics.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en tre år gammal Raymarine A50 och när jag seglade förbi Pipeskär norr om Mollösund visades två stenar mitt i farleden. Fick panik och vände 180 grader men alla andra fortsatte rakt fram. Gick tillbaka en klart östligare kurs men det såg ut som om stenarna var under båten iaf. Någon annan som sett detta? Kanske lika så gott att köpa nya kort... Eller en extra plotter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger mycket riktigt 2 stenar där, men eftersom dom ligger på 3,5 resp. 4,5 m. djup är det väldigt få som bryr sig om dom. 

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite info om priser för uppdatering.

De som har GULD- eller PLATINUM-kort som är tillverkat i april 2010 eller senare får uppgradera dessa gratis, det vet jag stämmer. (Om man har ett sådant som ännu inteär uppdaterat kan man göra en uppdatering nu och fortsätta att uppdatera under ett helt år.

Äldre kort av andra typer tror jag man kan uppgraderas till halv kostnad.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...