Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Decca

Aq115 problem med varv och knop.

Rekommendera Poster

Hej

I min Nimo 22 sitter en aq115 och VP100 drev som strular lite.

Jag får inte ut mer än typ 3600 varv och max 12 knop om det lutar nedförs och inte blåser :)

Har den rekomenderade proppen på tror jag. (typ 13/11 eller nåt).

En del åtgärder är gjorda av andra skäl också, bränslesystem, pump, stift,  packningssats till förgasaren mm. Motorn är hel renoverad 2010 och har inte gått mer än ca 30 timmar sen dess.

Dock har jag inte justerat tändningen och undrar lite om felet kan sitta där??

Den suckar och brölar vid hårdare gaspådrag men märker en viss skillnad när jag justerar förgasaren, men går bara justera till en viss gräns. sen bluddrar den och nästan dör!

Sitter en enkel Solex gasare på som verkar schysst, men kanske kan vara den som behöver bytas?

Har haft kontakt med flera som har samma båtmodell och samma motor/drev.

Dessa gör mellan 22-25 knop på runt 4200-4500 varv, så känns som att jag saknar en massa kraft?!

Tacksam för ideer och förslag på hur jag går vidare!

//MD

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min AQ170 gick riktigt segt förra våren och det visade sig helt enkelt vara tändstiften som var slut. Hade missat skifta när jag konserverade motorn för vintern och hällde olja i förgasarna för att smörja in cylindrarna rejält.

I år var det än värre, ingen tomgång och gick som skit. Plockade isär förgasarna, rengjorde alla munstycken, trots att allt såg så fint ut. Och efter det så spinner den som en katt! Så fint den går nu har den inte gått på många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt när det ordnar sig så enkelt. :) Har bytt stift och tändkablar för 2 år sen, men kan ju testa byta stiften igen. Har bytt packningssats och rengjort gasaren typ 3 ggr, så är inne på strul med tändningen... Inställning ska göras så fort som möjligt. Kompet är bra och jämnt också! Man blir lite frustrerad men får testa sig fram del för del antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår tändförställningen, är ju inte helt ovanligt att vikter o fjädrar i fördelaren tackar för kaffet.

Grund inst. bör vara runt 10° vid 800 varv sedan veta jag inte gradtalet för din motor men det ska ändra sig uppmot ca 20° när man gasar upp motorn runt 3000 varv. Fungerar inte detta så blr motorn slö och bara brölar utan ork.

Du måste ha en strob. lampa för att kolla detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändinställning är det som står näst på att göra listan, så oklart hur den står.

Vet inte i vilket skick fördelare och tändspole är, jag har ännu bara bytt rotor och fördelarlock.

Kan det ligga mycket varv och kraft dolt i en felaktig tändinställning tro?

Den snurrar annars på förbaskat bra tomgång och låga varv, men vid gaspådrag så tar det stopp!

 

Tackar för tipsen :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ger en AQ115 i effekt?
Sitter en AQ140 i vår Nimo 22 (med 280 drev) och tycker det känns lite gränsfall på en så pass stor båt.

Med vad vi gissar är en proppeller med fel stigning på så fick vi upp våran i ca 20 knop på maxvarv. Vilket inte är helt hundra då den började plana ut först vid 19-20 knop.

Vi har heller inte fått den helt hundra med vare sig tändningen eller förgasarna då den inte tål kraftig gaspådrag. Misstänker att den får lite för mycket soppa.

Men kan ju gått påstå att om tändningen inte är hundra så blir det de symptomen du skriver, att det känns okej på tomgång och vid torrgas men att den dör vid belastning. Manualen till vår sade 6grader, men vi har hamnat närmare 12grader för att få våran att gå ö h t.



Senast ändrad av morph | 05 augusti 2012 | 01:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ115 är helt klart i minsta laget för denna typ av båt, igentligen.Men verkar ju finnas flera som kör på samma spis som jag, och klarar uppåt 20-25 knop, sen kan ju såklart skicket på dessa gamla motorer variera kraftigt!

Men den har planat förrut och då vid 11-13 knop, med lite hjälp av tripmplanen. Dock har jag aldrig fått upp den i mer än kanske 14,5 knop, och då runt 3600 varv.

Så jag hoppas få hitta några hundra varv till som bör finnas där :)

Ska uppdatera så snart jag fått kontrollerat tändinställningen.

Vad kör du för storlek på propeller på din AQ140 då? Plana vid 19-20 knop låter sent tycker jag, borde lägga sig tidigare, åtminstone med trimplan om du har dessa?!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saknar fungerande trimplan för tillfället så det påverkar givetvis.

efter mycket om och men fick vi fram att propellern som följde med var en 14/21 vilket är en bit ifrån den rekommenderade 15/18. så vi har beställt en ny propeller i 15/18 och hoppas båten mår bättre med rätt propp på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte kolla storlek och stigning på proppen förra sommaren, men siffrorna är borta... Den är 13 tum men osäker på stigningen. Hade vart intressant testa med annan stigning, men först tändinställning. Hoppas du får rätt snurr på kärran med nya proppen då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har med en Nimo 22 med aq130 och 270 drev propp 15*15 och får inte upp min i varv heller . Har byt stift , rotor , brytare , kondensator och lock . har även justerat tändningen och ventilerna . nästa steg nu är att justera in förgasarna sitter dubbla solex . Föjler din tråd och ser om du kommer på något mer

 

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det skrivs justerat / kollat tändning så se till att ni kollar att förtändningen funkar dvs att fjädrar o vikter i fördelaren ändrar tändkurvan enl spec när varvtalet ökar. Grundtändningen kan vara helt ok fast förtändningen är helt fel. Detta gör motorn orkeslös. Har en svag känsla att många bara justerar in grundläget o tror att allt är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skafa en vinkelgivare så du kan ställa brytarna 100% sedan ställer du tändningen i tomgång och i det något högre för att ta reda på om förtändingen fungerar. När allt detta är ok så kan du börja laborera med propellern. Tändningen är en väldigt stor del i morotorns totala kapasitet.

Instrument finns billigt på biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det får bli en ordentlig genomgång på tändsidan då, och hoppas det ligger en massa varv gömda där :) Ska kolla ev glapp i fördelare också... Tackar för alla tips, kommer uppdatera tråden så fort något sker. Patrik; hoppas du får ordning också, fråga gärna i denna tråd om råd! // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått ordning på din motor ? Har nu rengjort mina förgasare och det gjorde 200 varv till men kommer bara upp o 15 knop och 4200 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar liv i denna då jag inte haft tid ta tag i detta.

 

Har hunnit kolla grundtändningen, och den ligger som den ska enl manual på ca 9-10 grader.

Får dock ingen ändring på 2000 eller 3000 varv, utan samma 9 grader?!

 

Tillägger att just tändning inte är min starka sida ;)

 

Är inne på att testa brytarlöst system, men då bör väl fördelaren vara schysst, eller?

Känner inget direkt glapp från den. Nåt jag kan kolla efter för att bedöma skick?

 

- glömde att ettans stift nu ser väldigt torrt och ganska rött ut, övriga tre ser normala ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja är inte fördelaren OK så är det bortkastat, prova denna istället, då byter Du bort hela enheten till nytt, tänkurvan blir perfekt och efter en korrekt inställning så behöver Du inte justera mer.

 

http://www.123ignition.nl/id/13.html

 

Du finner den här b la:

http://drevdelar.se/index.do

 

Ps: använder ipad så jag kan inte få länkarna klickbara.

 

Glöm inte att justera ventilerna också, ofta bortglömt och observera att det är annat ventilspel än på bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade samma problem med min aq 115.

Jag fick ställa upp luftskruven till 2 1/2 varv.

Tnningen fick jag prova mig fram. lossade fördelaren lite så att det går att justera sedan var det bara att testa tills den varvade ut ordentligt.

Mvh

Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna, ska kolla på dessa om det det blir byta!

Lutar åt det oavsett...

 

Luftskruven var jag på förra sommaren, testat olika inställningar men utan direkt förändring. Händer knappt nåt alls faktiskt.

 

Min mekaniker är fullbokad annars hade jag gladeligen betalat och tittat på ;)

Får testa vidare så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft isär fördelaren och märkte att en fjäder till vikterna hade lossnat. Sattes på plats samtidigt som jag bytt alla delar (lock,stift,rotor,kondning mm)

 

Tycker den låter lite jämnare men fortfarande ingen ändring av graderna på högre varv. Testar nog byta hela fördelaren ifall något är galet med denna.

 

Justering av ventiler imorgon samt lite annat meck :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar lite vad som sker:

 

Ventiler justerade, var hyfsat okej innan. Runt 0,50 alla.

Bytt: stift,kablar,rotor,brytare,kondning,lock.

Tändningen på 9-10 grader tomgång, ändras dock inte med varvökning.

 

Slängde på en annan förgasare också och justerat den eftersom.

 

Nu går den hyfsat fint och kommer upp strax över 4000 varv.

Kört ett bra tag och inget bludder på högre varv längre!

 

Men den är mer svårstartad nu och behöver pumpas med reglaget.

Tenderar att gå lite varm efter ett tag på tomgång, samt vandrar lite upp å ner. Tändspolen känns oerhört varm också, den är dock inte bytt!

Trycker även lite olja ur locket på ventilkåpan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det behöver inte betyda något att den plötsligt trycker ur sig lite olja kan var dålig packning.. Men om inte högre vevhuskompression och det borde visas på sämre komp. Ett enkelt tips som jag har som egentligen inte har med dina senaste problem att göra är att ändra vinkeln på drevet har testat själv och från 20 till 25 knop på att flytta pinnen för drevlåsningen ett hack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte göra ett nytt komptest på måndag. Det senaste (innan byte av alla tänddelar) var riktigt bra!

Drevet testade jag flytta upp ett hål förra sommaren, men då blev vinkeln för hög och sämre resultat.

Vad har du för drev, och vilket hål ligger din inställning på isåfall? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komptestet var perfekt, och nu går hon som hon ska igen! :)

Bytte även tändspole och drog lite nya kablar som inte var i bästa skick.

Lite finjustering av förgasaren kvar bara, men tuffar på nu annars!

 

Verkar ha varit en kombination av förgasare samt gamla tänddelar, så allt är bytt och funkar fint nu.

Tackar för alla tips och råd! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bytte ut min fördelare till en 123ignition för att testa om det vart någon skillnad. Resultat blev följande.

1. Startar mycket lättare.

2. Mycket jämnare tomgång.

3. Fick 5 extra knop.

4. Drar mindre bränsle.

 

Jag kan rekommendera att byta även om motorn fungerar med den gamla.

 

Beställde från drevdelar.se det tog bara 3 dagar från beställning tills jag fick delen.

 

Med vänlig hälsning,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Grattis men Du glömde punkt 5, aldrig mer justering av tändpunkt och brytarspetsar smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...