Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Bosun

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Bosun

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, det är alltid med stort intresse som man följer sådana trådar som denna man blir nästan grön av avundsjuka, att få ta del av ett nästan nytt mästerverk från Volvos motorera skulle vara en ära. Hoppas att allt fungerar och lycka till //Ronny
  2. Jag har axel liggandes om du vill ha? ett par hundra + frakt om det kan var a något ? även andra delar om du behöver? Mvh Ronny Bergh
  3. Hej när jag kollat med Misab så är det samma bestyckning för AQ130, 130 hästars versionen av b20 marin. Effekten som man får ut beror även på motståndet kontra varvtalet, prova att ändra vinkel på drevet om det är möjligt. //Ronny
  4. Vattenintrång säger inte mycket men borde bero på intrång av kylvatten eller var det vattenintrång genom skråvet? Det kan dom ha fixat med tätningsmassa typ selicon. 80,000 kr låter som en helrenovering av motor, du säger inget om gångtimmar men det låter tidigt för en sådan motor, men vist ibland så går det på tok . Frågan kan ju vara hut servicen har sköts i så fall? I övrigt kan jag säga att det fungerar precis som en bil när det gäller det slutna systemet, men om det hämtas kylvatten utifrån så är det det som ska vara i fokus för då krävs minst att man kör glykol genom systemetl till vintern. //Ronny
  5. Hej här kommer glädjedödaren.. Jag provade allt som har nämnts egna blandningar, köpta maskiner, vatten blästring .mm. tog otroligt lång tid fick hoppa ett båt år. Tillslut var det bara att slipa bort skiten som gällde tog mej mååååånnnnngggaa kvällar. Spacklade ut ojämnheter Epoxyprimer 5 lager botten färg 2 lager snyggt ja kommer aldrig att göra om det trots riktig mask tror jag skiten gick genom huden mådde som skit efter slipningarna. Hoppas att det går bättre för dig.. Lycka till //Ronny
  6. Du har helt rätt vist sitter det ett rör i toppen, du kommer åt röret genom att lossa på den högra frysbrickan på framsidan kanske går det att fästa den där på något vis? Annars mins jag att Martec kom med en bulletin där man bland annat skulle ändra på flödet genom toppen dvs slangarna till termostathuset skulle byta plats . Finns beskrivet längst ned i denna manual http://www.martec.se/shop/31500/art67/13621167-4176e4-1aq130.pdf //Ronny
  7. Japp det låter dyrt, men en ny kostar väldigt mycket den också. Det blir att köpa grisen i säcken har man tur och motorn inte har gott så mycket så kan den hålla i måånnggaa år till. Har bara erfarenhet av en johnson 140-84 och den går som en klocka. Det finns mycket eftermarknadsdelar till dessa motorer till ett hyfsat pris. // Ronny
  8. En sak som jag inte förstår är varför många ”märkes verkstäder” inte limmar packningar och o-ringar när de packar om drev och växelhus? Vad jag menar är att mycket händer med material och passform genom åren och av egen erfarenhet så kan man förlänga ”livet ”för grejorna med många år när man limmar med typ Permatex 3 och vid större glipor t.ex. Permatex silikon packning. //Ronny
  9. Hej det behöver inte betyda något att den plötsligt trycker ur sig lite olja kan var dålig packning.. Men om inte högre vevhuskompression och det borde visas på sämre komp. Ett enkelt tips som jag har som egentligen inte har med dina senaste problem att göra är att ändra vinkeln på drevet har testat själv och från 20 till 25 knop på att flytta pinnen för drevlåsningen ett hack!
  10. Japp MartinX har helt rätt men det som jag menar är att det ökar med sliten motor. Jag har precis renoverat en B20 (dvs. bl.a. Borrat och nya kolvar)den är nu nästan inkörd och det blåser även under mitt oljelock. Men den går som ett spjut. //Ronny
  11. Hej som det står i Wikipedian om vevhusventilation. System som ventilerar ut övertrycksgaser ur en förbränningsmotors vevhus. Dessa gaser utgörs av förbränningsgaser som läcker förbi kolvringar och ventiltätningar. Om inte vevhuset ventilerades, skulle övertrycket stiga tills en packning kollapsade med oljeläckage som följd. Dessutom innehåller förbränningsgaserna bland annat oförbrända kolväten, som kan späda ut motoroljan och minska dess livslängd. Så svaret borde vara att mer sliten motor högre vevhustryck. MVH Ronny
  12. Hej hoppas det löste sig. I annat fall så kan jag rekommendera Lelles båtmotorer http://www.batmotorer.com/index.htm Jag har handlat av honom vid flera tillfällen och han har mycket delar. //Ronny
  13. Hej av vad jag förstår så rekommenderas en termostat som är fult öppen vid 60 även för glykol kylda VP motorer (AQ110-130, m.fl.) detta trots att bränsleförbrukningen är högre och emissionerna skadligare vid lägre drifttemperaturer dessutom ökar bl.a. cylinderslitage och även motoroljan får stryk, delvis p grund av mer bränsleuppfetning o delvis på grund av att den går lite kallare så att kolväten o vatten ej dunstar bort snabbt. Jag är ingen expert på området men om oljetempen är bra så ser inte jag några problem med att ha en termostat med högre öppnings temperatur. //Ronny
  14. Hej, när du drar toppen så ska det göras i 3 moment först 40 sedan 80 och efter 10 minuters varmkörning 90 Nm. Sista efterdragningen är mycket viktig. Mvh Ronny
  15. Hej vilket drev har du? Är det en b20(AQ130,A,B,C,D) så borde utväxlingen vara 2,15:1 åtminstone om du har 250,270 eller 280,290 drev. På 100a,100b,så var utväxlingen 1,66:1 //Ronny
×
×
  • Skapa nytt...