Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

YllasEllo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om YllasEllo

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Har en AQ115 som inte kyler i toppen. Trodde först att oljekylaren var igensatt. Provade att pumpa vatten igenom oljekylare och limpa. Vatten kommer genom kopparröret till toppen men också "bakvägen" dvs ut via avgaskröken? ( stiger upp ur hålet där vattenröret från toppen ansluts). Det ska väl inte finnas förbindelse mellan kylvatten och avgaser förrän vatten från toppen blandas med avgaser i kröken?
  2. Hej, Har plockat expanderbricka och visst hade röret lossnat och rört sig framåt vilket klart försämrar flödet /kylningen (hitta också en bit gammal impeller ). Nu blir utmaningen att fixera röret. Får väl prova med fjäder tricket. Har också lyckat nå killen som skrev det citerade inlägget i min första fråga. Har fått en rad tips. Per
  3. Hej Ronny, Tack för ditt svar. jag har ändrat enligt Martec s anvisningar. Om jag förstår rätt så är förändingen att vattnet först passerar toppen och sedan oljekylaren. Var tvärt emot tidigare. Ska, vid tillfälle, plocka frysbrickan och kolla på röret men undrar om det bottnar på baksidan av toppen ? dvs kan jag skjuta in röret för långt? Hur vet jag rätt läge? Per
  4. Hej, Jag har installera sötvattenkylning på min AQ115 med hjälp av en äldre Martec värmeväxlare och dubbel impellerpump. Har kört några säsonger men har hela tiden haft problem med värme vid hög belastning. Har mätt motortemp med ir-temp och funnit att problemet förmodligen ligger i toppen med eventuellt ånglås, strömingsproblem eller liknade. T.ex blir oljan, aldrig mer än 90 grader. Vattnet som kommer i retur från växlaren ligger mellan 35-40 grader. Vattnet ur limpan till växlaren ca 85-90 grader. Varmaste jag uppmätt vi hård belastning är bakersta topp-bultskallarna vid 4,ans cylinder ca 115 grader. Vid hård belastning stiger tempen till kring 100-110 grader vi tempgivaren. Förra säsongen bytte jag topplockspackning, vid bytet noterade jag att det tunna röret som går genom toppen var löst. Har läst om problemet i ett gammalt inlägg i ett annat forum. Där står följande Fördelningsröret i toppen som reglerar flödet av kylvatten förbi förbränningsrummen lossnar på grund av att kylkanalerna rostar upp. Då läcker det förbi vatten, och röret blir inte lika effektivt, samt att det i värsta fall kan lossna, och vandra fram mot frostbrickan och täppas till. Varvid tempmätaren gör en ganska hastig resa åt höger. Ett cafétrix för att förhindra det sistnämnda är att ta bort frostbrickan och trycka i en spiralfjäder, typ en sån som håller fast lampan i gamla huvudstrålkastare, och sedan knacka tillbaks frostbrickan. Då kan inte röret vandra, utan ligger pressat tätt mot väggen i kylkanalen Jag funderar såklart på om detta kan vara en del i mitt problem men har ingen lust att riva mitt i säsong utan att veta vad exakt som ska göras. Är det någon som har erfarenhet av detta och möjlighet att ge mig fler tips. Min fråga blir. Om jag plockar främre högra frysbrickan ska röret då pressas bakåt eller bara så att säga hållas på plats? Hur är det fastsatt i orginal? Kan jag på något mer sätt förbättra genomströmningen i toppen? Byta termostat mot strypbricka etc. Bästa hälsningar Per
  5. Tack för ditt svar. Ska montera i morgon. Tror att det är extra viktigt att min packning kommer rätt efterspm några av kylkanalerna erroderat en del genom åren. Kör med en 2mm packning ( satt också tidigare) eftersom det finns kratrar i godset kring några kylkanaler. Per
  6. Hej, Har bytt topplockspackning och ska montera toppen och nya packningen. Eftersom båten ligger i sjön och motorns bakre del delvis är monterad under akteröverbyggnaden går det inte att montera styrpinnar för topp och packning. Toppen måste skjutas in med 5-6 cm marginal över cyl 4a. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan jag montera packningen utan styrpinnar och ändå få den rätt? eller måste motor tas ur?
  7. Hej, Jag renoverade min AQ115 för något år sedan och fick ganska omgående problem med läckande olja under motorn. Ca 1/2 l olja på 4-5 timmars körning. Svårlokalierat men jag placerade en BigPac plast ask mellan struten och motorn och samlade upp olja. Var där med säker på att bakre vevaxeltätningen förmodligen blivit ocentrerad (filtring). Har nu lyft ut motorn igen för att byta till O-ring. MEN det ser inte ut som det läckt från filtringen? Ingen olja på svänghjulet? Ska byta ändå men det är irriterande, kan inte se någon läcka. Borde inte svänghjulet bli oljigt vid läckande vevaxeltätning? Funderar på om det kan ha uppstått någon spricka i oljetråget? Har någon på forumet erfarehet av det eller något tips?
  8. Har sökt på nätet och i Stockholmstrakten efter mässingsrör 20 mm för 1/2 tum rörgängning men hittar ingen återförsäljare? Är det någon som kan tipsa mig? Tack på förhand Per
  9. Min B20 motor är renoverad förra året och av någon anledning har vevaxeltätningen vid svänghjulet börjat läcka efter detta. Är det någon som kan tipsa om var läckan brukar uppstå? Olja läcker endast under gång. Är det vid filtringen eller packningen till tätflänsen? Vill gärna köra säsongen ut innan jag lyfter ut motorn. Är det någon som har erfarenhet av tex RED Line Seal Saver eller Omega 917 oljetilsats för tillfäliig tätning.
  10. Hej, tack för dit svar. Tror inte att jag brutit batteriet. inte medvetet i varjefall. Har nu testat alla kopplingar samt jordat D med resultatet att lampan fungerat. Har också provat att jorda diodbryggan för att på så sätt köra full laddning från regulatorn. Ingen laddning. Allt tyder på att generator behöver renoveras. Generatorn är en Motorola (marin) med externt relä moterat vid termostathuset. På baksidan av generatorna (didobryggan) sitter en dosa som går att öpnna kanske sitter likriktaren innanför? Någon som känner till Motorola generatorer? Tacksam för tips. Har en bil generator som reserv men tvekar att köra med den?
  11. Laddaningslampan lyser mycket svagt när tändningen slås på. Generatorn laddar inte. Har 8V vid D samt 12,8 V vid generatorns med stillastående motor. Har testat att koppla till D efter start för att magnitisera generatorn utan resultat. Testade att koppla en testlampa mellan och D , lyser när tändningen är av? slocknar när tändningen slås till, tänds när startmotorn går, slocknar när motorn startar. Jag har ett extra laddrelä som jag kan testa men vet inte var stiften ska sitta (inga markeringar) en går till jord men de övriga två vet jag inte? Finns det något sätt att testa detta? Är det någon som har tips? Motorn är en B20
  12. Hej, Planerar att ta upp ett nytt kylvatten intag då min nuvarande avgasstövel fungerar dåligt Har en Solvigg med AQ115 100 drev. Känns lite olustigt att ta hål i skrovet. Har införskaffat delar, genomföring m riktad sil, rostfri kran samt sikaflex. Men..placering och själva håltagningen? Är det någon som kan tipsa mig? och ge lite goda råd. Tack på förhand
  13. Tack för ditt svar men det finns ingen skruv eller hål för detta på min krök, endast 4 bulthål. Ska packningen blockera kylkanalerna mellan limpa och krök?
  14. Hej, Har just bytt limpa på min AQ115, funderar över packningen mellan limpan och kröken. På den gamla limpan/kröken täppte packningen till kylkanalerna mellan limpa och krök? (bara hål för avgaserna). I den nya packningssatsen finns 2 lika packningar för täckbrickan och kröken. Denna packning har ett mindre hål men ingen instruktion för vilken kanal hålet ska vara till. Sökte efter sprängsskiss (bifogar) och fann en bild på packning där båda kanalerna är öppna? Kan någon svara på hur det hänger ihop.
×
×
  • Skapa nytt...