Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
666D3

Nytt i Nynäs

Rekommendera Poster

För de som inte besökt Nynäshamn denna sommar kan den lååånga vågbrytaren / pontonbryggan vara en nyhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut förr. Är det den gamla långa bryggan för bojförtöjda båtar och en del skärgårdsrackare som de har förlängt och vinklat ned mot syd för att insluta bassängen innanför? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågbrytaren börjar efter färjeterminalen och är det första man ser efter att man passerat terminalen. Tittade inte så noga inåt men jag tror att macken ligger innanför vågbrytaren. Nu firar Nynäs 100 år efter OS i segling  vilket syns på alla flaggor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frugans dotter bor i Nynäs så jag har hört om den tidigare men inte sett den. Nu har Nynäs inte bara i mitt tycke Sthlms vackraste strandpromenad som börjar på andra sidan Trehörningen och går söderut. Filmat med vidvinkel så det ser ut att gå fort men det gick under 30 km/h

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en pir det är frågan om, på TS film fick jag intrycket att det rörde sig om ett flytbrygga.

Svinbra isf då min enda kritik mot Nynäs som gästhamn är att det ofta blir rätt skvalpigt. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det såg ut som betongpontoner som var sammankopplade och de är rätt effektiva som vågbrytare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komiskt, hörde om den på vhfen idag kl 16 :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd om det är så. Min erfarenhet av betongpontoner som vågbrytare är från Waxholm, och där känns det som om de gör absolut ingen nytta alls. Skvalpet från båtarna drar rätt in i gästhamnen. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som skrev texten vet nog inte skillnaden mellan en pir och en pononbrygga, men det finns många båtägare som inte har en aning om vad kölsvinet är heller.wink



Senast ändrad av toaen | 31 juli 2012 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kölsvin?

Har bara sett fyllesvin på båtar av moderna sort. Inte många båtar som har kölsvin idag om vi skall vara petiga med sjötermer. Det vanligaste missförstådda ordet tror jag annars är hackbrädan. Alla tror det är en bräda med hack i så man kan ställa rodret å låsa det där.

Senast jag var i de trakterna så seglade vi förbi hela Nynäshamn med god fart  mot Arkösund.

Får väl besöka bryggan/betongpontonen en annan gång.

Just nu kollar jag på Öresund. Nv-Sv å V vind, går att segla kanon både uppför och nerför sundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde också att det var en mässingsbit med hack i som man kunde lås rodret med.

Nu vet jag bättre. Hackbräde - ett stränginstrument av cittratyp,

post-945-1394237191,5337_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kommer långt från ämnet men vad gör det om hundra år.

Jo, hackbräda är på båtar och mindre fartyg, typ fiskeskuta den bräda i aktern som går runt och motsvarar idag en sorts relingslist, fast vid golvet Ursäkta ordvalen!. Eller på ett hus skulle man säga hammarbandet.

Ordet kommer från danskan vad jag vet. Letar man i äldre böcker från träbåtsvarv hittar man bilder.

Det cittraliknande instrumentet heter på tyska Hackbrett. Finns inget svensk namn. Finska kantele är den som närmast motsvarar den. Men de spelas olika. Det är alltså fel att kalla det för hackbräda på svenska. Annars kallar man överhuvudtaget alla instrument som har en låda med liggande strängar för cittra på svenska.

Kölsvinet är på gamla träbåtar den planka som ligger ovanpå kölen på insidan båten. Sedan har ordet överförts till hålrummet längst ner. Moderna båtar har inte ens hålrum. Så de kan ju inte ha kölsvin. Men man kallar ju nedersta delen för det i alla fall. Så nu vet ni det ni som inte visste om det tidigare.

Tillbaka till Nynäshamn. En trevlig sak att gå in där med båten. Senast jag landade där så blev jag matförgiftad på en av de små sommar hamnkrogarna. Det var nån spagetti samt någon grönsaksröra som var skämd. Urk. Efter lite ulkande över relingen samt en timma i kojen var jag ok att segla vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hammarband vid golvet? I så fall på ett flervåningshus... Annars skulle jag nog säga att syll stämmer bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hammarband vid golvet är ju ganska tokigt, men det var inte det kalman skrev.

Googlade igen och hittade detta: Hackebräde det öfversta af Ackterdelen på et Skepp http://www.bruzelius.info/Nautica/Etymology/Swedish/Tornquist(1788)_2A.html

Då stämmer ju hammarband bättre, fast kanske inte riktigt.

Meningen;Hackbräde - ett stränginstrument av cittratyp fann jag här. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hackbräde

Man kan väl inte trycka lögn!?

 



Senast ändrad av toaen | 02 augusti 2012 | 18:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Oj...voj...jag får väl förklara mig igen då.

Jo, när jag skrev hammarbandet syftade jag på att den håller ihop väggsektioner. Tänk er tex ett hus med väggarna i sektioner som just hålls ihop av hammarbandet. Om nu golvet är båtbotten så blir ju hammarbandet och taket däcket. Så menade jag i vart fall. Svårt det där med ord och uttrycka sig så alla förstår. Vi har ju inte heller alla samma referensram alla eller hur? Nåja.

Till hackbrädet. Wikipedia är fritt att redigera. Det finns inget svenskt namn på det tyska hackbrädet. som heter Hackbrett. Den slås med klubbor. Svenska mostvarighetern spelas med plektrum. Och cimbalom är faktiskt ett helt bord, inte som den bild som visas på wikipedias sida. Finska kantele däremot påminner just om den bilden. Kan spelas med både klubbor och plektrum eller på harpavis med fingrarna.

Det lustiga är att instrumenten inte är släkt med varandra! Men genom sina utveckling över tid har närmat sig samma form. Som i växtriken kan vissa växter likna varandra pga de förhållanden som råder på platsen, utvecklat samma strategier för sin överlevnad, men är inte släkt med varandra. 

I Sverige kallas alla instrumen som har en låda och liggande strängar för cittra. Å faktum är att cimbalom def inte är släkt med Hackbrett eller cittra.Hackbrett är däremot släkt med finska Kantele. För att sedan krångla till det yutterligare. Det tyska Zither, en sorts cittra är inte alls släkt med svenska  ackordcittrorna utan kommer från en turkisk variant av tidig gitar!!! Huga. Å den är def. inte släkt med cimbalom heller. Å inte med hackbrädan

Nä...nu lägger jag innan jag hackar sönder hela tråden.wink

Hackbräda på er.smiley

Här är min Zither som jag spelar.

post-22282-1394237194,7646_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greppbrädan längst ner bild.

5- strängad?

Använder man den för att spela melodin?

Tingsten på bifogad bild köpte jag när jag var 14 år för pengar jag sparat till en moped. Fick aldrig nån moped, men guran klinkar jag på varje dag - hellre än bra. wink

post-945-1394237194,9978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör vidare off topic här tycker jag. Vad är det för en elbas som står bakom? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är för fabrikat. Det är nån billig skit som jag köpte vid nåt tillfälle. 2400 kr inklusive förstärkare. Spelade lite kontrabas i min ungdom och köpte elbasen vid ett tillfälle. Vi är några i familjen som klinkar lite hjälpligt och det kan ju va skoj att spela tillsammans bara man har instrument.

Nu bar det sig inte bättre än att ett av barnbarnen började spela bas i musikskolan och då kom ju frågan;morfar - kan jag inte få låna din elbas. Jag är ju en elak, hård och grymm man så jag sa ju direkt;,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, visst

Så nu befinner sig min elbas 50 mil härifrån i östlig riktning och nått hopp att få tillbaka den har jag nog inte. wink

Spelar helst fingerspel på gittaren, så jag försöker få mitt lystmäte på basgångar den vägen.

Spelar betydligt bättre och betydligt snyggare att titta på än jag och låten gillar jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att ligga vid den nya bryggan i sommar och det är inget jag rekomenderar. Skvalpigt är bara förnamnet. Den duger som vågbrytare åt de andra bryggorna men inget annat. Jag tycker att Nynäs är en bra gästhamn i övrigt och har legat där många gånger förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg du långskepps där? Eller har de lagt ut bojar så att det är meningen att man skall ligga där? Det vore ju mer än lovligt korkat isf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På TS film var det många båtar som låg långsides på insidan pontonbryggan. Den presenteras ju som vågbrytare på komunens hemsida. Men i brist på andra gästplatser så kan det ju duga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kalman: Hackbräde har faktiskt tre betydelser i svenskan, allt enligt Svenska Akademins Ordbok, SAOB:

1: bräde som användes ss. underlag vid hackning, särsk. av kött, grönsaker o. d., ofta på tre sidor försett med uppstående kanter.

Känt från boupptäckningar från 1600-talet.

2: benämning på ett enkelt stränginstrument bestående av en platt, trapetsformad låda med stålsträngar vilka anslås med två pännor l. hammare.

Också använt sedan 1600-talet.

3: (i sht förr) sjöt. å träfartyg med akterspegel: (den) övre, i sht förr rikt utsirade del(en) av spegeltimrens aktre beklädnad; äv.: akterspegel, ryggstycke (i båt); äv., i överförd anv.: (det) aktre parti(et) av skarndäcket l. relingen (oberoende av om fartyget har akterspegel l. är rundgattat), eg.: partiet över hackbrädet. 

Och denna användning av ordet är lika gammal som de andra två. Det anges komma från tyskans Heckbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Abbe2.

Ja. Bra, du säger ju samma sak, det kommer från tyskan.

Svenska hackbräda är direkt översatt från Hackbrett.

Om man skall fortsätta pettimetra om själva språket och betydelser, skulle vara intressant att se en originalhandling från 1600 talet där det står hackbräde på svenska för instrumentet. Det lär vi inte göra. Men intressant med noteringen om att man anslår med en penna.

Delvis svar till Toaen om 5 strängar. Jo, den tyska/österrikiska zithern hade alltså bara en greppbräda från början, släkt med gitarrer och fiddlor mfl. Fristrängarna kom till ganska sen. Medan tex cimbalom utvecklades från en liggande harpa där man gjorde en enklare ljudlåda.

Nu hackar jag tillbaka tråden till Nynäshamn. Vi var in där ett år, just som båtklubben hade fått klar sin nybyggda brygga. Vi var de första gästerna som tog natthamn där. Det kom färkst bröd på morgonen och allt var jättetrevligt. Så om stilen är fortsatt samma rekommenderar jag båtklubbens gästplatser. Pratar alltså inte om marinan. En av de många sommarbodarna med mat däremot kommer jag att undvika i all framtid. Ulk!

Hoppas resten av sommar bjuder på bättre väder.Tycker bättre om solsken och rätta vindar än regn och rusk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kalman: Originalhandlingsrna lär finnas på något av våra universitetsbibliotek. En av referenserna som anges i databasen är: Spegel, Haquin. Guds werk och hwila. Sthm 1685.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Är det Guds verk så är det säkert bra. Då får jag hwila.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är meningen att man ska ligga där. Dom höll på att dra ut vatten och el på bryggorna. Pratade me en av båtgrannarna som hade blivit tillsagd att stävförtöja med ankare. Problemet är bara att det är ca 10 meter djupt och sprängsten på botten. Därav alla långsidesförtöjningar. Nu var det ju seglingsevenemang när vi var där och stora delar av gamla gästhamnen var abbonerad. En normal sommarvecka får nog alla som vill plats vid dom gamla bryggorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar  tråden med en bild från sjökortet

 

 

post-10011607-1394237434,7285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...