Gå till innehåll
måndag 22 september 2025
pa28-pilot

Värme ökade..? Nej det var vatten trycket MD 32A..

Rekommendera Poster

Hej alla sailor´ s !

Har haft en annan tråd kring värme i min MD 32A som sitter i min Nimbus 26. Men det visar sig efter att jag har tagit själva termostaten att det trycket som jag upplevde först som skulle vara att värme gjorde att vatten rann efter en tids motor gång speciellt när r.p,m., började att stiga från 1400!

Igår konstaterade att finns en lite tunn vatten stråle som kommer från cellerna på värmeväxlaren, så avslutningsvis skrev jag för en stund sedan i den andra tråden följande:

.. När jag hade tagit bort termostaten och med det hållet gapandes där det sitter...Så har gjort en motor star på tomgång. Vatten cirkulerar som det skall, det var väldigt rent inne i värmeväxalaren, detta då gick motorn på en cirka 800 r.p.m. Sedan ökade försiktigt till 900 / 950 r.p.m. och då såg en tunn vattenstråle som pyst ut från värmväxlaren...Alltså saltvatten i sötvatten med glykol. Detta var orsaken till att trycket ökade hela tiden i sötvattentanken och till slut rann ut det självaöverskottet...! Slut.

En fråga återstår? Ringde Drevia och det finns inte såna insats, allternativet är att hitta någon firma som kan ta det jobbet att svetsa i en cell på värmeväxalaren. Har en gång läst här på detta forum någon som har skickat i väg till en verkstad och fått det tillbaka i ett sådant skick som var bättre än original... Menjag kommer inte ihåg vad eller var någonstans! Tps någon som har en tråd att hjälpa till med lite info?

Allternativet 2. Köpa begagnade...tips?

Tack på förhand...strandade i Syd Sverige..??

Fernando

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Kan nog vara denna tråden du tänker på? Obs fina bilder i bloggen ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=375938

Googlade f.ö. laga värmeväxlare site:maringuiden.se och där finns fler träffar.
(Kan inte direktlänka sökningen eftersom Å,Ä och Ö inte accepteras i MG.s länkadresser.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...