Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
conny76

Gör ditt egna vatten inträngnings larm

Rekommendera Poster

Säkert en bra idé och en snygg konstruktion, men varför krångla till saker, när det finns enkla lösningar. Själv har jag ett översvämningslarm som utgörs av en larmenhet för läckage under diskmaskiner etc. Den består av en liten givare som gör kontakt när den hamnar i vatten, en sladdstump och en dosa stor som en tändsticksask. Dosan har en off/on-knapp, innehåller ett batteri, lite elektronik och en summer som för ett helv... oväsen när givaren kortsluts av vatten. Vill minnas att den kostade runt en hundring och jag behövde inte klia mig i huvudet eller rita kopplingsscheman när den skulle installeras. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett färdigt översvämningslarm är en bra ide men kolla funktionen. En bekant hade ett sådant som larmade pga vattenspill på golvet. Det tog en stund innan man fick det så torrt att det tysnade. Men det kanske finns andra konstrktioner.

--

Toaen: Tack för länken, jag trodde de pumparna hade en vanlig flottör och ett onödigt högt pris!

--

Två enkla förbättringar som man kan göra om man har en vanlig flottör/pump.

1. Sätt in ett bilreä, kontakterna i flottören brukar ge sig med tiden.

2. Sätt en kontrollampa väl synligt som lyser när flottören indikerar hög vatten nivå. På så vis upptäcke jag att locket till värmeväxlaren hade lossat. 
Ett separat nivålarm med summer är en extra säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Tack för länken, jag trodde de pumparna hade en vanlig flottör och ett onödigt högt pris!

Det gäller alltså Rule 500 som är unik då den är intervallstyrd. Har man stor lyfthöjd kan det bli lite problem med att pumpen tror det är vatten kvar. En av mina pumpar gick konstant i en vecka 2007 pga det, men pumpen fungerar fortfarande.

Nu har jag satt in två i min nuvarande båt. Går på samma utloppslang,men jag har satt två backventiler (som fabriken avråder från) för att pumparna dels skall pumpa ut vattnet  (och inte till den andra pumpens inlopp) och dels för att pumpen inte skall belastas av en stor vattenpelare.

Jag har borrat två 5 mm hål i slangarna mellan pumpen och backventilen. Ett hål i underkant på slangen vid pumpen och ett i underkant slangen vid backbentilen. Detta för att tömma slangen mellan pumpningarna. Visserligen sprutar det in lite vatten via hålen, men de är placerade så att vattnet rinner tillbaka till pumpen och inte sprutar på nåt annat vitalt.



Senast ändrad av toaen | 08 juli 2012 | 20:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett färdigt översvämningslarm är en bra ide men kolla funktionen. En bekant hade ett sådant som larmade pga vattenspill på golvet. Det tog en stund innan man fick det så torrt att det tysnade. Men det kanske finns andra konstrktioner.

Kollar varje vår. Givaren ner i ett glas vatten ger omedelbart ett tjutande, upp igen ger omedelbar tystnad. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plötsligt slog det mig, en lösning på när det gäller hur man enkelt ska kunna veta ifall man slagit av summern! Man skaffar sig en sån som på bilden!

Dock behöver man vända själva spaken så att brytaren är i på-läge när locket är nedfällt. När larmet går, flippar man upp locket och bryter summer-kretsen. När felet är åtgärdat slår man över skyddslocket igen och summern ljuder vid nästa fel. Locket gör att man enkelt ser ifall man brutit kretsen.

Sen om knappens utseende passar i båten är ju en annan femma...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...