Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
simino

Var kan man stanna till gratis i Stockholm?

Rekommendera Poster

Ska köra från södra Sthlm in i Mälaren (ca 55 nm) via Hammarbyslussen och jag undrar var man kan lägga till gratis för att luncha o kissa på denna sträcka?? Båtklubbarna har ju låsta grindar, gästhamnarna tar betalt och det är ju bebott längs stora delar av denna sträcka så hur gör man?? Finns det nån app med tips månne? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det blir ju naturhamnarna... Ägnö, Härsö mm på salta sidan, efter Slussen finns t ex Vinterviken. Vill du ha en toa och/eller en brygga får du ta fram lädret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stocholms kommun med Stocholmns Hamnar har ordnat ett stort antal tilläggsplatser för korta besök både i Saltsjön och på Mälarsidan. Jag har inte läst om dessa utan har upptäckt dom efter hand när vi glidigt runt i de centrala farvattnen. förmodligen går det att hitta förteckning på nätet. Vad jag vet helt gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar rätt ofta vara i stockholm i jobbet. Bor på hotell och för att göra ngt vettigt av fritiden tar jag ofta en promenad och en springtur och självklart springer jag längs vattnet.

Att hitta tilläggsplaser som inte är varei sig är låsta eller kostar pengar om man vill göra ett kort stopp ska nog inte vara ngt problem. 

Fråga snällt eller var lite fräck.... 

Kolla även www.marinwiki.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips! Hittade nåt som kallas båthållplatser under Stockholms hamnar/karta och Ekerö kommun verkar ha några gästbryggor (inte smma sak som gästhamnar). Detta borde funka bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan hålla dig ända till Ekerö / tappström så går det bra att lägga till där . Affär finns på gång avstånd samt ett fik vid bryggan . Loopen är en bra restaurang med båtplatser tiil gästerna . ( under liljeholmsbron) ...i övrigt är det inte mycke platser att lägga till vid ...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saltsjöbadens Båtklubb i Pålnäsviken har några gästplatser. Jag har legat där några timmar utan att betala och över natten och betalat. Trevlig inställning från medlemmar, funktionärer och nattvakter. Inga grindar. Toppenbageri/konditori/pizzera inom promenadavstånd (i Neglinge).

Fisksätra Marincenter i Lännerstasundet. Jag hade bryggplats där tidigare och båtar som la sig tillfälligt på yttersidan av långa flytbryggan blev inte bortkörda. Det är inte samma företag som driver varvet nu så jag vågar inte svära på att det går bra.

Fjäderholmarna ligger väldigt strategiskt men de brukar vara snabba med att kräva betalt. Jag skulle prova att fråga om jag får ligga där i en timma om jag ändå tankar/köper glass. Det är macken som tar upp hamnavgift.

Om du är medlem i Kryssarklubben så har de en gästplats i Nacka Strand (precis vid regnbågsstatyn). Ring och kolla för jag har inte koll på rutinerna.

På mälarsidan så finns det många ställen att lägga till i naturhamnar kring Drottningholm.

Mellan Drottningholmsbron och Pressbyråkiosken finns det en liten brygga (höger om slottet, bryggan till vänster om slottet är kungens). Jag har legat här tillfäligt och minns att det var svårt att förtöja bra (kommer inte ihåg varför). Toa finns i Drottningholmsparken. 

I Tappström (Ekerö Centrum) finns gratis gästplatser (precis innan bron). Toa finns på biblioteket.

Vid Jungfrusunds marina kan du nog ligga om du äter lunch/middag på restaurangen.

Vid färjeläget Jungfrusund på Ekerö har cafét en gästbrygga strax söder om färjorna.

Vid Ekerö kyrka finns en sällan använd rejäl brygga. Har för mig att toa finns uppe vid kyrkan.

På Vällinge Holme finns en fin klubbholme med flytbryggor, gungor och dass. De vill gärna ha en slant för att man ligger där och det tycker jag att det är värt.

Vid inloppet till Bockholmssundet, strax väster om Kanan, på Helgö finns Luruddens ångbåtsbrygga. Några hundra meter bort (österut) finns badplats med torrdass.

Vid Rastaholm finns är den västligaste bryggan gästhamn. Där kan du nog ligga en stund. Rekommenderar att äta middagen på värdshuset (som är gästhamnsvärd). Grandios utsikt.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Lägg gärna in alla fina tips på MarinWiki www.marinwiki.se så får alla tillgång till bra information på ett ställe, med koordinater till plottern och allt.

Tack på förhand!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du passerat Djurgårdsbrunnskanalen så finns en brygga väster om Djurgårdsbrunnsbron. Fika kan man göra på kanotklubben 50 meter längre västerut och i backen vid Djurgårdsbrunnsbron finns en offentlig toalett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla stan/slussen finns flera platser in mot kajen där båtar brukar ligga, extramt centralt och runt 10-20 platser det är bredvid massa resturanger och det finns bojar för att förtöja aktertampen till.

Senast ändrad av johnez | 17 juni 2012 | 21:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...