Whiskey 0 Postad 9 Juni , 2012 Som rubriken lyder så visar tankmätaren på min motorbåt att det inte finns någon bensin kvar, trots att jag fyllde på 25 friska liter idag. Båten är 8 meter, med b20 Tanken är inbyggd och mätare n på instrumentpanelen är altså helt död. Vad kan det vara som är fel (förutom själva mätaren)? Någon enkelt som man kan göra själv? Mvh. Senast ändrad av Whiskey | 09 juni 2012 | 21:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2012 Tja. Det är ju inte rocket science direkt. I din tank sitter en vipparm som vrider på en potentiometer. Den ger olika spänning beroende på hur full tanken är. Sedan går en ledning till mätareni din panel. Helt död är oftast kabelbrott nånstans. Ibland svåra att se utifrån. Följ ledningen från panelen til tanken. Se om du ser nåt avbrott. Ev slå på nyckeln och se om mätaren rycker till när du petar på någon del av ledningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Whiskey 0 Postad 10 Juni , 2012 Allright! Tack för snabbt svar det uppskattas mycket! Ska ner och undersöka det sen, Finns det andra bra grejor man kan kolla om det ej är kabelbrott? Kan det vara något inne i tanken som har sketit sig? (Skräcken).. Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 10 Juni , 2012 Givaren kan ha pajat... mät ledningen med multimeter... Strömförsörjningen till mätaren... mät Jordfel. lösa kablar, ärg, glapp Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Whiskey 0 Postad 10 Juni , 2012 Såhär ser det ut, följde kablarna och de verkade va ok. Däremot när jag röck upp knappen under varvräknaren, ( den till höger) Så hoppade tankmätaren till max.!? Blir väldigt förvånad och fattar nada, Har jag full tänk eller ska det vara så? Den andra knappen går till instrumentbelysning.. Mvh. Senast ändrad av Whiskey | 10 juni 2012 | 12:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 10 Juni , 2012 Nog tycker jag det låter som jordfel eller överslag, hur är elsystemet i övrigt? Kanske dags att byta ut.. Jag bytte ut hela elsystemet på min Sunbird i samband med totalrenovering. Det gick en liten klen 1,5 kvadrat fram till panelen och allt var avsäkrat med en 10A säkring. Dåliga ärgade kopplingsplintar med kablar i regnbågens färger. Otroligt att det bara funkade! Så det du kan göra är som skrivits ovan, jordfel, korrosion och elens kondition. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Juni , 2012 Sorrry. Någon sorts elfel i kablarna (eller eventuellt givaren i tanken) är det. Väldigt svårt att säga utan elschema eller rota själv i båten. Har du sett mätaren fungera tidigare? Då sätter jag en guld-tia på en ärgad kontakt någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 11 Juni , 2012 Den knappen du pillade på gick på min båt till loggen, så det felet var lättfixat. Har den fungerat tidigare utan att röra knappen? Kan vara så att strömmen går via knappens kontaktstycke, och att något i den glappade rätt när du slet i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 11 Juni , 2012 Det finns lösa givare att köpa. Klassikern är att potentiometern rostar sönder. Så hade du ryckig angivelse tidigare, dvs full tank i 50 distans tills du slog i en stor våg, sen plötsligt 1/3 så är det varning. Osäker på vilken tank du har, men jag köpte en givare hos Sea Ray Center i Stockholm till min amerikanska daycruiser. Det var litet pill att få till vipparmen i rätt längd, men väl monterad fungerade den perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Juni , 2012 Japp min första tanke när jag läste frågan. Och jag kan rekomendera Biltemas givare. bara att mäta hur djup tanken är vid tankamaturen, och köpa en som går i men inte bottnar i tanken, vill minnas att dom har 50 millimeters intervall, passar direkt i VDOs bultcirkel. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser