Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
peterkinna

Dum nybörjarfråga

Rekommendera Poster

Har precis köpt min första båt, en ryds 510 med en mariner 75. Allt ser bra ut, men jag är orolig för starten. När jag ska starta motorn sa försäljaren att av skall choka (trycka in startnycklen) samt ge handhas. För att ge handlas skulle jag trycka in en knapp på gasreglaget och dra framåt. Men nu till min undring, kan jag vara säker på att ingen växel är i när jag startar motorn då? Och för att lägga i växel, drar jag bara tillbaka reglaget till mitten, och sen framåt igen utn att trycka in knappen? Ursäkta denna dumma fråga, men kan man inte så måste man fråga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öva några gånger med reglaget utan att starta motorn. Du kommer lära dig känna skillnaden när det bara är bara gas och när det är både gas och växel som initieras.

Japp, när du frigasat och sedan drar upp reglaget till neutral igen så nollställs det så att säga.

Det kan vara så att din motor har en startspärr som hindrar att motorn startar med växel i. Det kan du testa ute på fritt vatten...dock inte med fullgas utan lägg bara i växeln från neutral.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är inlägget rapporterat? Kan du som gjort det förklara eller är du för feg för att framträda. Hittar inget konstigt i inlägget så jag blev förundrad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill börja med att säga att det inte är jag som har rapporterat denna tråden. Men det kanske kan få sin förklaring i en annan tråd där detta tas upp som en trolltråd.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=445317

I den tråden långt ner har man tagit denna som ett exempel på att han ev, skulle vara ett troll eftersom TS redan 2009 köpte sin förstabåt och även då behövde hjälp. Nu har han återigen köpt sin första båt, vilket kan tyckas vara egendomligt?

I tråden om trollinvasion spekuleras det om det är forumägaren själv om skapar dessa nick för att få lite mer aktivitet på forumet. Gå in och läs där så kanske du får mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är så att peterkinna stenhårt följer ettans princip.

Hmm vad nu detta har lmed motorbåtar att göra.

Men här är en som har lite med båtar att göra.
http://www.youtube.com/watch?v=n2ORAGUr-tY

För att svara på frågan: aktivera nödstoppet, sedan kan du testa att starta bäst du vill utan att motorn går igång. Någon annan får samtidigt kolla på om propellern snurrar. Men, om allt funkar som det skal,l så går det inte att aktivera startmotorn med mindre än att friläget är i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att vara märkvärdig, men vad spelar det för roll om han tollar? Ur ett nybörjarperspektiv så känns frågan relevant och alla (nya) vet säkert inte ens att man kan gasa utan att lägga i en växel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det så att min första båt var en ribbåt, med en vanlig utombordare utan något fjärreglage. Men nu har jag köpt en vanlig motorbåt som är större och mer komplex. Det var kanske fel av mig att kalla den för första båten men i mina ögon är det en stor skillnad på de olika båttyperna, och sättet att framföra, sköta och allt annat det innebär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...