Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
oakie

Mercruiser 5.7 varvar 6000 varv

Rekommendera Poster

Jag sjösatte min Sea Ray 220 OV -89 idag. Den är ny för mig och vid första turen så varvade motorn 6000 varv och kom upp i ca 33 knop utan trím. Jag var bara ute en kort stund idag så jag skall undersöka mer imorgon. Är inte 6000 varv lite mycket? Det sitter en trebladig alu-propp på drevet men jag är osäker på stigningen. Siffrorna är svåra att läsa men jag tror det står 17.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det mycket, min gamla 21-fotare med 5.7l mercruiser varvade runt 4500-4800 och då låg jag runt 38-40knop utan trim. Kommer dock ej ihåp stigningen.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en amerikansk V8 eller V6 är 6000 varv alldelse för högt. Torde vara 4400-4800 som är mer normala toppvarv.

Är varvräknaren korrekt? Slirar propellen i navet? Alldeles för liten stigning på propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en amerikansk Mercruiser (GM 350).

Varvräknaren ser ut att visa korrekt vid låga varv/tomgång. Hur kontrollera detta?

Om propellern slirar, hur ser jag det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver gå upp i stigning på proppen , en 19 borde passa bättre . Jag ar själv ägt en SR sd 220 med 5,7 , och jag hade 17 bara för att jag lastade i så passa mycke . Men en 19 hade varit bättre vid normala fall .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ökad stigning med 2 tum minskar nog varvet med 4-600 varv, men om diametern samtidigt ökar får man ökad varvtalsminskning. Om nu varvränaren är OK och navet inte slirar och propellen har rätt stigning, måste man undra om drevet är bytt till ett med större utväxling.

Hur man kollar slirning i navet vet jag inte, mer än att en propllerfirma bör kunna göra det.



Senast ändrad av robert99 | 26 maj 2012 | 12:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra ägaren körde på grund och har bytt underhuset. Underhuset ser ut att vara ett Alpha One Gen II. Kan det vara så att förra ägaren monterat på fel underhus? Eller är det omöjligt att sätta ett Gen II underhus på ett Gen I överhus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har starkt för mig att Gen I underhus inte passar ihop med Gen II överhus och vise versa, däremot finns olika utväxlingar, men börja med propellern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

......med lite eftertanke , kanske en 21 borde passa din utväxling bättre ! Din motor bör max varva 4600 för att allt ska vara opimalt anpassat . Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare... Jag har en likadan båt med 5.7L.

Jag tycker det verkar som din propp slirar... har du löst nav så är det ju lätt fixat... ett nytt kostar en femhundring.

Har en 3x15x17p alu propp, varvar ca 5000 rpm och gör 39 gps knop. Motorns maxvarv ska vara 4600 rpm. Jag har köpt en 4x14,25x19p, alltså går från trebladig till fyrbladig samt går upp 2 i stigning. Har inte monterat och testat än, blir i veckan....

(orginal är 17 stigning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all råd! Jag får ta upp båten och se efter helt enkelt.

zak_tell berätta gärna vad du fick för resultat med fyrbladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så tiltar du upp drevet och slipper ta upp båten smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med den nyinköpta 4 bladiga.... 14,25 x 19p.

Marschar 26-27knop vid 3000 rpm. (tidigare 20-21 knop vid 3000 rpm).

Toppar ca 36-37knop.... vid 4000 rpm. Den orkar alltså inte upp i toppvarv, 4600rpm,....

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra...??? kanske gå ner till 17 stigning. Jag vill ju gärna ha 4 bladigt, varför? vet egentligen inte... men det är ju marschfarten och hur båten beter sig kring dessa varv som är intressant för mig..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute en sväng igår. Upptäckte två saker som får mig att misstänka att propellern slirar.

1. När jag åker i 4300 rpm och sedan ger full gas går varvräknaren mycket snabbt och enkelt upp i 6000 varv utan att det leder till högre fart.

2. När jag trimmar drevet börjar propellern att spinna och varvet drar iväg på mot 5-6000 varv.

Vad tror ni, kan det vara så att propellern slirar? Har beställt ett hubb-kit från drev.se till ett Alpha Gen II. Hoppas det skall passa...



Senast ändrad av oakie | 16 juni 2012 | 20:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte dra upp båten ikväll för att ta en ordentlig titt på propellern. Någon som har några tips eller kommentarer om mitt förra inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten igår. Det sitter en 17 propeller med en fast hubb som inte går att byta ut. Kan propellern slira ändå? Kan det vara så att hubben trots allt slirar inne i propellern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ligger på 4700 i maxvarv och toppar 34 och jag har en Rostfri Mirage / Quick silver  J3 Quick silver 48 18278 A41 17P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför min varvar så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan den slira med fast hub. Antingen lämnar du in propellern på renovering. Eller köp en ny. Du har ju redan köpt en hub.. En ny Solas propp kostar 1500 kr. Är det ingen värsting propp du har så är det knappt värt att renovera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År ditt råd alltså att köpa en ny propp med 17 stigning? Antar att det går att få bytesrätt om jag behöver en annan stigning.

Som nybörjare behöver jag också fråga om det går bra att byta propeller med båten i vattnen eller om jag måste få upp båten igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att byta med båten i vattnet. Trimma upp (hela vägen) Var inte rädd för att bli blöt, tappa inga grejor =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat 3 bladig 17, 4 bladig 17 och 19........

med 3 bladig 17 : 3000 rpm 21 knop, topp 5000 rpm 39 knop.

med 4 bladig 19 : 3000 rpm 27 knop, topp 4000 rpm 35 knop.

med 4 bladig 17 : 3000 rpm 24 knop, topp 4400 rpm 36 knop.

Toppvarvet skall enl. instruktionsboken ligga på 4200 - 4600 rpm.

Bäst hitills för min del är 4 bladig 17.

Men jag tänkte testa en 3 bladig 19 också..... kanske över 40 knop...???

Jag märkte att med fyrbladig så känns det som planingströskeln i princip försvann... Och båten planar redan vid 12 knop.

Lite råd när det gäller val av propeller till denna båt och motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du stannar med din 4bladiga 17 , det är ändå marshfarten och axet man behöver prioritera. En knop till på toppen men då ett sämre mellan register ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt en fyrbladig Turbo 2 2 TH 16 stigning. Den ger följande resultat:

3000 varv 19 knop

3500 varv 25 knop

4600 varv 33,5 knop

Uppmät med GPS.

Vad tror ni? Kan jag gå upp till en 18 prop eller får jag bättre prestanda med 17 trebladig? Jag skulle vilja öka marchfarten vid 3000 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om du redan har optimerad propp för hög marchfart. Sedan kan det skilja en del mellan olika propp tillverkare.

Altid så att ska du åka fort (hög toppfart) så är det 3 blad rostfri som gäller.

E det hög marchfart samt bra ax och grepp som du vill ha, så är det nästan alltid 4 bladig som gäller.

Just i ditt fall så ger en högre stigning och 4 blad enbart högre slitage på motorn, och för lågt varv på WOT. Önskas mera fart på topp så skulle en 17 tum rostri 3 blad troligen passa mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad anser ni är ett bra marschvarv? 3000 eller 3500 varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två saker du behöver fundera på ... Kommer du att packa båten full med folk och bira så är det 4-16 som gäller för det . Den andra 4-17 är bra när du inte har massa exta kg med dig .... så nu behöver du fundera på hur båten kommer att användas! (25 knop på 3500 varv är en klassiker , så förmodligen helt rätt propp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då anser jag nog mig nöjd med en 4-16 prop.

Tack för alla svar och hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...