Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jole

Vilken typ av anod för Öresund? Alpha One I

Rekommendera Poster

Aluminium eller zInk? Aftonbladet eller expressen? Höger eller vänster?

Finns det någn som till skillnad från alla andra jag frågat som med säkerhet  vet om jag i Öresund, mellan Malmö och Helsingborg, bör ha zink-eller aluminiumanoder på mitt derv?

Hittis har jag bara blivit serverad de teoretiska svaren:

Sötvatten=Magnesium,

Bräckvatten=Aluminium,

Saltvatten=Zink.  

Men nu söker jag aning mer konkreta svar. Någon som har båt i sammma vatten idag som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Zink som första alternativ, zink som andra alternativ och som sista och tredje alternativ; zink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm..... Mercrucier rekomendationer är aluminium i salt/bräckt vatten ! Man får inte hjälpa andra genom att gissa ............ All MerCruiser sterndrives come standard with aluminum sacrificial anodes a three-year warranty against certain types of corrosion (see your Operation, Maintenance and Warranty manual for more details). SeaCore models receive a four-year limited corrosion warranty. Bravo sterndrives are also equipped with a MerCathode, optional on Alphas. Magnesium anodes are suggested for fresh water use ONLY & can be purchased from your authorized dealer. Anodes & sterndrives should be inspected on a regular basis for signs of corrosion. Do not paint anodes. Not all anodes are created equal. Don't sacrifice your sterndrive's protection with the use of poor-quality aftermarket anodes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också blivit förvirrad av det där, speciellt som jag har en aluminiumbåt (Buster).

Men på märkesverkstaden (Yamaha) så säger de: zink, zink, zink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Sorry, jag missade helt att det handlade om ett drev.

Pinsamt men sant!

post-10019769-1394237067,839_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i en artikel att de rekommenderade zink i bräckt och salt vatten och magnesium i sötvatten.

Aluminumanoder finns det? I varje fal skyddar det inte aluminium som finns i drev eller utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen , efter som Mercrusier rekomenderar det ....De är ju bara att läsa på På deras hemsida ! Anväde själv mag på mina drev i Mälaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, de fungerar eftersom det är en speciell aluminiumlegering. Jag har haft en hel del problem med galvanisk korrosion på mitt förra alphadrev och lusläst vad som finns att läsa om den elektrokemiska spänningskedjan om hur olika metallers ädelhet reagerar i olika elektrolyter, söt, bräck och saltvatten. Mercruiser säger aluminium till allt och gör det väldigt lätt för sig då man slipper trasslet med svindyra magnesiumanoder i sötvatten, men fel är det. Magnesium skyddar bäst men kanske lite väl bra i saltvatten där de offrar sig på bara några veckor. Zink skyddar effektivt i saltvatten men för dåligt i sötvatten. Öresund är svårt eftersom skillnaden i salthalten varierar stort från dag till dag, men ligger närmare salt än bräckt, så använd zink, det gör de flesta i Östersjön också och där är vattnet betydligt mindre salt. Här kan du läsa en del: http://www.frewi.se/HTML/Anoder.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...