Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Jole

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    82
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Jole

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Toppen tack. Jag börjar med att felsöka enligt tipsen
  2. Jole

    Tohatsu 4hp dör

    Hej Har en liten 4 hp Tuhatsu i mkt bra skick, som startar lätt, varvar som den skall i neutral men dör nästan direkt då den läggs i växel. Har gått helt ok under våren men nu detta problem. Några tips inför felsökningen?
  3. Tack Guestsson. Jo, jag kikade genom den tråden men min display fungera som den skall i överigt. Det är enbart den gröna bakgrundsbelysningen som är mycket svag. Även då jag ställer in den på maximal styrka,
  4. Ingen som känner till om displayens bakgundsbelysning skall synas tydlig även idagsljus?
  5. Har en D6, 2008, med en multidisplay där det är ytterst svårt att tyda displayen vid dagsljus . Jag har justerat kontrasten samt maximerat dimmern till bakgundbelysningen men det svaga göna ljuset räcker inte till. Är detta normalt och belysninge endast är till för att gör nytta nattetid? Har någon upplevt det samma, finns det någon lösning? Exempelbild bifogad, "Lånad från annan tråd på forumet" // Jole
  6. Tack Caribic410 Jo, det stämmer. Har använt mig av det på andra båtar med framgång och det är fortafrande ett alternativ även här. Det jag som förstahandsval försöker finna är en lösning om ger ett tillräckligt halkskydd samtidigit som det någerlunda bibehåller estetiken. Det är därför jag söker information kring Lefant Non Slip Wax.
  7. Skulle vilja lyfta fråga igen, ur ett annat perspektiv. Har en båt med absolut högblank gelcoatyta på hela fördäck och just där man kliver ombord från peken, se bifogad bild, skulle jag vilja halkskydda. Jag vill undvika permanenta lösningar i stil med att rolla på halskyddsmönstarad gelcoat etc. Jag inser självklart att allt utom just detta är minder optimalt ur ett halkskyddsperspektive men som allt annat som har med båtar att gör är det en avvägning mellan olika faktorer. Jag önskar därför i nuläget inga diskussioner kring annat än erfarneheterna av Lefant Non Slip Wax, alternativt andra icke permanenta lösningsförslag. Men först och främst nedanstående frågor. Hur väl fungerar Lefant Non Slip Wax på högblank gelcoat ur ett halkskyddsperspektiv? Hur påverka detta utseendet av ytan? Blir den matt eller får den ett nyansskifte, ? Några utamningar i att hålla ytan ren? Om man vill återställa ytan, finns det utamningar då? mvh Jole
  8. Efter ett antal båtar med Mecruiser MPI 350Mag motorer kikar jag nu på båtar med Penta D6-370 motorer. Jag har en god uppfattning om bensinarnas koppling till ålder och gångtimmar men inget kring dieselmotorer. Bortsett från vikten av väldokumenterade serviceinsatser så har jag en del funderingar kring hur man värderar antalet gångtimmar för D6:orna (och knaske också D4:orna). Jag känner också till att det mellan produktionsår 2007-2012 fanns vissa serienummer som det utgick någon form av extra servicebulletin, något som lär ha haft att göra med hur lågt i förhållande till vattenlinjen dessa monterats. (?) Några generella tankar kring dessa dieslars i förhållande till gångtimmar? Mer specifikt: hur ser man på en väldokumenterad svensksåld D6:a från 2008 med strax över 900 timmar (+DPH )? Tack på förhand för många kloka tankar.
  9. Är nyfiken på Forbina 36s sjöegenskaper i lite grövre sjö. Att framför denna lättdrivna båt i insjöar eller i skärgården är en helt annan sak än i oskyddade vatten. Jag har sett några kommentarer kring att den ogillar högre sjö men är inte klar över hur alvarligt detta är. Jag har eventuell tanka på att ha en sådan i Öresund med absolut obefintlig skärgård men med access till de öppna vattnen i södra Östersjön och Kattegatt Vilka erfarenheter har ni till båtens sjötagning i planingsfart?
  10. Efter antal båtar med Mercruiser MPI motorer kikar jag nu på båtar med VP D6 motorer. För ögonblicket är det båt med D6-350 +DPH från 2007 med en bit över 700 gångtimmar. Den lär vara välservad. Vad bör jag var uppmärksam på? Tack på förhand.
  11. Någon som vet vilket av stiften som vill ha +12v resp -/jord på ingången för den separata strömmatningen till en Garmin gpsmap 4008? Se foto. Jag håller på att fixa så att jag kan köra den hemma i huset under vintern och båten är vinterlagrad utan batterier så jag kan inte komma åt att mäta på kabeln där. Har sökt som men galning på webben utan resultat. Tack på förhand Jole
  12. Tack för tipsen. Jo, jag är medlem i SSRS sedan ett antal år tillbaka och har tyvärr också fått njuta av denna strålande tjänst. :-) Öresund är ganska vältrafikerat av fraktfartyg så man vill inte bli liggande i "rännan" några längre stunder. Att dra omkring på ett nästa 60kg tungt startbatteri dedikerat för endast starter känns inte optimalt. Så frågan är om detta trots allt inte skulle kunna fungera som förbrukare. Enligt denna batterityps specar så har det "mycket hög cyklingskapacitet" vilket torde betyda att det har en bra tålighet mot upprepade djupurladdningar. Från min okunniga sida ser jag detta som en möjlighet till förbrukartjänstgöring, eller? Om så, borde ersättaren till det döda batteriet främst agera startbatteri. (Vad det gäller det döda batteriet så var det nere på 0.4 volt med flera celler helt uttorkade.) Jag planera också att sätta solceller på targabågen så att jag inte behöver ligga med landström i hemmahamnen hela tiden och på så vis minska problematiken med potentialskillnader och galvanisk korrosion. mvh Jole
  13. Har just bytt båt till en som jag ännu inte använt. Den skall bara rakt in i vintehallen. Passade på att plocka ut battreierna så att jag kan kan få koll på deras skick under vintern. Jag har med andra ord ingen uppfattning om hur strömförsörjningen/elsystemet är uppbyggd idag. Vet dock att den är Europasåld med CE intyg, dvs 220V som orignal. Oavset hur den förra ägaren valt att bygga upp batteri banken/-erna/ så skulle jag vilja fråga er andra till råds om hur jag med de förusättningar som finns just nu borde ha byggt upp systemet. Detta finns just nu.: - Vid bogpropellern: --- Ett eget Tudor exide ER350 80Ah, helt nytt - I motorrummet: --- Ett Tudor Nautica 110Ah, dåligt skick --- Ett Volvo Super Heavy Duty Silver, 225Ah (CCA1150A) Gissar att batteriet vid bogproppen är en bra lösning så som det är. Frågan är om Volvobjässen kan duga som förbrukningsbank? Verkar vara overkill att endast ha detta som startbatteri till en Mercruiser 350 Mag fr 2008, eller? Vi ligger inte ute i naturhamnar, finns inga i Öresund, utan det är gästhamnar med 220V tillgång som gäller. Idéer och förslag? Mvh Jole
  14. Jag tror, men är ej säker på, att mina knän blir aningen för varma. Jag har just postat nedanstående på Rinkers forum men lägger det även här för att hör med experterna på hemmaplan vad ni har att säga. Har just nu båten på land men planerar att lägga den tillbaka i det blöta på fredag ........ så jag har inte så mycket tid att spela på. Tack på förhand. / Jole http://rinkerboats.vanillaforums.com/discussion/4039/are-my-raisers-running-to-hot-350-mag-mpi-2003#latest ---------------- On my 350 Mag MPI (2003) with dry joint, sea water cooling, the raisers gets really hot when running at cruising speed. Can´t hold my hands on them for more than four seconds. On idle, or below 2000 rpm, the front 2/3 is quite cool and the aft 1/3 is hot but not burning hot. The impeller pump is replaced and the pressure is strong. The manifold, spacer, raiser, elbow….. al the way out to the out drive, is without obstacles. The engine itself is not running hot, according to the gauge. If my recollection is correct my former boats raisers, on a V8 350 Mag (260hp, 1991), didn´t get that hot. I believe I could hold my hands on them for about nine second. So……now to the Q´s: How hot does your raisers get? Are mine to hot or is this considered normal? If I measure with an IR temp meter, what readings would be ok?
  15. Hej och tack för synpunkten. Ja, till det priset är det en no-brainer att lämna bort det och få det fixat. Problemet är att det inte bara skall se som nytt ut under första året utan hålla sig i bra skick undre ett antal år. Det vill därför till att den som utför jobbet verkligen vet vilken typ av blästring som är lämplig,(vissa typer av blästring är direkt olämpliga) rätt typ av spackel, vilken typ av kemikalie som skall användas för etsningen, rätt typ av primer samt lämplig typ av färg (2-komponents,,,, polyuretan...annant??) som sedan läggs på i lämpligt antal lagare. Och detta för att ge ett varaktigt resultat. Så det är därför jag söker info om rätt metod och system så att jag sedan kan avgöra vem som är lämplig att göra jobbet eller så får jag fixa det själv.
×
×
  • Skapa nytt...