Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Crescentcamping

Utombordaren dör, startar, dör igen...

Rekommendera Poster

Suzuki 25hk 2t från 70-tal. Ny säsong - jag har inte konserverat eller gjort nåt i den stilen. Startar som en klocka om man trugar med startgas, sen åker man runt som en kung - tills hon plötsligt hostar och dör. Startar inte utan startgas men med startar hon direkt, sen kör man och plötsligt - samma sak. Inga problem att starta - med startgas - men dör gång på gång efter en stund. Vad för fel? Jag gissar på att nåt är otätt, ska se över bränsleslangar, -kopplingar och -filter. Vad tror ni? Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testa att byt bränsleslangen först inklusive ny handpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara skräp någonstanns i ex. förgasare. Verkar även mysko om motorn inte startar utan startgas...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleslangen inkl pumpblåsa bytte jag förra säsongen vilket gjorde susen då. Är väl värt att testa igen. Läste om CRC-sprej (el dyl) man kunde använda för att rengöra förgasaren med, ska jag prova det? Och vad betyder det att hon inte startar utan startgas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med en 4hk 70tals crescent motor, dog helt utan orsak, bränsle osv osv var okey.

problemet låg i att stiftet var för mjukt och fick problem med att hålla gnistan när motorn väl kommit upp till gångtemperatur och dödade på så sätt motorn (kunde ta olika lång tid tills stopp).

detta grunna jag på eftersom om motorn fick stå å kallna kanske en halvtimme lr så innan den gick att dra igång igen utan problem.

testa byt till hårdare stift så kan det iaf vara en bit på vägen :).

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lufthålet i tanklocket igensatt? Eller luftskruven i tanklocket stängd? Har hänt mig, med samma resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...