Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Jimmy2

Risk byta sötvatten till saltvatten?!

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte för ett par år sedan en äldre Evinrude 50hk 2-taktare som gått i sötvatten, men efter köp blev det salt/bräckt vatten i Östersjön som gällde för den. Efter första sommaren när den togs upp på land hade den börjat läcka lite olja från växelhuset. En servicekille pumpade tryck så vi såg att det började bubbla vid en packning längst in där propellern fäster (i ytterkant).
Han sa att det beror på att det dels är en äldre motor -81 men framför allt att den tagits från sötvatten till saltvatten.

Att göra iordning den skulle kosta runt 8000kr sa han, men å andra sidan är den ju väldigt gammal så man vet ju inte vad som pajar här näst. Den hänger där den är, och där får den nog bli kvar...

MEN nu funderar vi på att köpa en annan båt från en båtfirma. Och visst, den har gått i sötvatten....
Det är en Honda 90hk 4-taktare från -00.

Är det nån annan som hört/vet om det är något problem att ta en motor som är sötvattenkörd och kasta i salt/bräckt vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört att det ska vara något negativt att ta en sötvattenkörd båt/motor och lägga i salt/bräckvatten. Allt annat lika så är ju en sötvattenkörd motor mindre angripen av korrosion än en som har körts i saltvatten.

Kan heller inte tänka mig att packningar etc skulle bli sämre för att motorn först gått i sötvatten. Man rekommenderar ju att köra motorer som gått i saltvatten i sötvatten innan man lägger upp dem för vintern, bla för att få bort saltavlagringar.

Nä, det är nog någon som drar en vals med dig!

PS

Välkommen till MG!



Senast ändrad av ChristerN | 01 maj 2012 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån annan som hört/vet om det är något problem att ta en motor som är sötvattenkörd och kasta i salt/bräckt vatten?

Nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicekillen kanske menade att om motorn hade fortsatt att användas i sötvatten, så hade det varit mindre risk för problem.

Verkar rimligt att en packning ger upp efter 30 år, om den utsätts för salt o sol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån annan som hört/vet om det är något problem att ta en motor som är sötvattenkörd och kasta i salt/bräckt vatten?
 

Det behöver du inte vara orolig över.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack för alla svar. Då kör jag nog vidare så får vi se om det blir båtaffär smiley!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...