Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Jimmy2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jimmy2

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. TP lindrar bara lutningen lite när det sker under gång, men jag måste också styra emot. När båten saktar in gör TP ingen nytta alls för att bli av med lutningen som dessutom kommer snabbt. Så TP löser inte problemet.
  2. När vinterångesten satt hårda spår får man tänka på båten och att det inte är långt kvar nu, tills vi alla äntligen kan få känna att det gungar under oss igen En sak som ligger i mina funderingar kring min Ryds 620 ht med en Mercury 125 är att den flera gånger fått för mig oförklarlig och plötslig lutning åt styrbord. Hittills har det inte hänt vid gaspådrag, utan först efter att båten planat ut, under gång och framför allt när man drar av på gasen och då strax innan båten "sätter sig". Om det går lite sjö när det händer kan lutningen bli ganska kraftig. För att parera lutningen och försöka "få tillbaka" båten under gång brukar jag få dra av lite på gasen och styra några gånger åt babord för att liksom gunga upp båten igen, sen kan det rulla på som vanligt igen utan problem. När det händer strax före att båten sätter sig får jag i möjligaste mån ge lite försiktigt gaspådrag och styra mot lutningen. Har haft båten två säsonger och det är ingen påväxt under när båten tas upp som skulle kunna vara en möjlig förklaring. Under vintern har jag funderat på vad anledningen kan vara, och det händer både när jag (80kg) är själv i båten och när den är lastad och då försöker jag med tanke på det här lägga extra tyngd på babord. Att den plötsligt börjar luta mycket händer dock inte på varje tur. En tanke jag fått är om det skulle kunna vara om motorn möjligen inte är helt centrerad och båten därför kan få plötslig lutning om sjön "drar" lite i båten. Den står på varvet nu under vintern ganska långt från mig så jag kan inte bara gå och mäta upp det. När båten ligger vid brygga och är helt urlastad ser man på aktern att styrbord tyngs ner en aning mer än babord, men just det tänker jag är normalt eftersom fast montering på styrbord utgör lite mer tyngd än vad som finns fastmonterat på babord. Haft med annat "båtfolk" ombord när det hänt och de har fått stora ögon o undrat vad som är pågång när det hänt, så det upplevs inte som normalt. Någon som har varit med om samma obehagliga och plötsliga lutningar och kommit fram till orsak, eller nån som bara har en tanke på vad anledningen kan vara?
  3. Har en Evinrude -97 60hk (VRO-pump urkopplad) som gått jätte bra, men förra helgen körde jag som vanligt ut från hamnen med lite last ut mot sommarstugan. Efter ganska exakt 3 minuter tappar motorn all kraft, ungefär som när man från fullt snabbt drar ner till neural. Sekunden efter gör jag det av reaktion så klart, att drar ner till neutral och såg nog ut som ett frågeteken. Drar sakta på med långsam ökning och motorn börjar öka men precis innan fören ska börja lyfta sig så börjar hela motorn skaka/rysta så det känns i hela båten. Släpper jag lite gas så lugnar den sig och går som vanligt (om än väldigt sakta) och så fort jag vill ge mer gas så orkar den inte utan börjar skaka. Ingen konstig rök och nästan helt fullt i tanken. Motorn var kall från starten. Nästa dag var det dags att felsöka och skulle testköra motorn lite. Plötsligt fanns inget problem. Även här var motorn kall från starten. Kunde leka med båten precis hur jag ville och körde betydligt längre än vad den gick när felet kom första gången. Konstig engångshändelse tänkte jag, men icke då. Idag var det dags igen. Precis som vanligt ut från hamnen och på nästan exakt samma ställe händer samma sak igen! Bara småputtra sista lilla biten. Testade vid flera tillfällen att öka men den svarade bara med att skaka. Även här var motorn kall från starten. Nån som har en idé om vad det kan vara? Lite skumt fel eftersom felet kommer och går, och känns väldigt osäkert att köra med så jag skulle väldigt gärna vilja komma tillrätta med problemet så snart som möjligt.
  4. Jo den brinner bra o värmer så första delen av rören blir riktigt heta, och värmen avtar en del där rören är slingrande där det är varmast underifrån och det övre röret har ganska avtagande värme. Rören där efter blir ganska svala. Det kvittrande/klickande eller ibland droppande ljudet kommer helt klart från rören men svårt att lyssna sig till varifrån det kommer. Ljudet går ut i hela rörsystemet.
  5. Har ett 220liters gasolkylskåp med frysfack som heter SW-220 från Exergon inköpt för 3år sen som använts ganska sparsamt och förra året användes det inte alls. Nu är det dags att det får göra lite nytta, och det tänd upp sig fint direkt. Men det kommer ingen kyla alls i frysfack eller kyl när vi skulle använda det för två veckor sen, och då kördes den på högsta läget i drygt ett dygn, sen stängde vi av det eftersom vi inte behövde kyla nåt mer för den gången. Det har alltid tagit ett bra tag att få upp kyla i skåpet, men inom ett dygn har den alltid fått upp kylan. Nu skulle vi använda det igen och startade det i onsdags och var på igen ett dygn men ingen kyla. Har sökt här på forumet om att man kan testa att vända kylskåpet upp o ner, snurra runt det åt olika håll, rysta/skaka skåpet, banka lite med en gummiklubba på de svarta rören för att det skulle lösa upp ev stopp i rören. Och jag har gjort allt det, jag har vänt, vridit o haft det upp o ner flera gånger o rystat skåpet som en tok. Men ingen kyla. Leverantören sa att, som jag oxå läst om här tidigare, kunde skruva isär gasledningen och kolla om det var nån smuts där gasen kommer in i brännaren ur det lilla hålet från gasledningen och blåsa ordentligt i och kring alla de delarna. Fungerade inte det kunde man ju köpa ett nytt tyckte de, men inte jag... Kostade 12000 för 3år sedan o med så lite användande blir det dyra timmar! Gjorde i alla fall som de sa om att göra rent, men ändå ingen kyla. En skum grej skåpet har för sig som inte varit förut är att det kommer som ett kort litet kvitter ljud ungefär var annan sekund när rören blivit varma. Därför funderar jag på om det i alla fall är nåt stopp i rören som skapar kvitter ljudet när det vill men kanske inte kan cirkulera ordentligt. Frågan är hur hårdhänt eller hur hårt man törs banka på grejerna bara. Jag hör att det händer massor när jag vänder o snurrar skåpet, det kluckar o bubblar massor i rören då. Nån som har fler tips? Ska jag ge skåpet en hårdare match?
  6. Kanon, tack för alla svar. Då kör jag nog vidare så får vi se om det blir båtaffär !
  7. Hej! Köpte för ett par år sedan en äldre Evinrude 50hk 2-taktare som gått i sötvatten, men efter köp blev det salt/bräckt vatten i Östersjön som gällde för den. Efter första sommaren när den togs upp på land hade den börjat läcka lite olja från växelhuset. En servicekille pumpade tryck så vi såg att det började bubbla vid en packning längst in där propellern fäster (i ytterkant). Han sa att det beror på att det dels är en äldre motor -81 men framför allt att den tagits från sötvatten till saltvatten. Att göra iordning den skulle kosta runt 8000kr sa han, men å andra sidan är den ju väldigt gammal så man vet ju inte vad som pajar här näst. Den hänger där den är, och där får den nog bli kvar... MEN nu funderar vi på att köpa en annan båt från en båtfirma. Och visst, den har gått i sötvatten.... Det är en Honda 90hk 4-taktare från -00. Är det nån annan som hört/vet om det är något problem att ta en motor som är sötvattenkörd och kasta i salt/bräckt vatten?
×
×
  • Skapa nytt...