pseudonym 1 169 Postad 26 April , 2012 Nä, det var bara en pik mot 08:orna att jag kommer från den bättre kusten. Man kan ju vara en göteborgare som bor på ostkusten hur konstigt det än kan låta. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 April , 2012 Är du säker på att du gör det - kommer från den bättre kusten? Är själv Bohusläning av födsel och ohejdad vana. Har haft båt i Stockholms skärgård i fem sommrar och seglat med svärsonens båt där i ytterligare två. Jämfört med Bohuslän så är Stockholms skärgård väl så bra. Betydligt större och så närheten till Åland. Skulle inte ha nåt emot att segla där resten av livet. Bohuskusten är inte längre som den varit. Det är så mycket båt. Hela den svenska kusten är fin, Jag har varit där. Sträckan Tistlarna till Hanö är väl dock bara en transpotsträcka. Det finns ett undantag. Hallands Väderö. Skärgården längst upp i Bottenviken var också en mycket possitiv upplevelse. Många fina öar. Inte så många båtar. Långa ljusa dygn. Väldigt få norrmän men de har ju gott om mygg i stället. Den stora nackdelen med östersjön är ju att när man doppar fören i en våg och vattnet sprutar över hela båten - så smakar vattnet bläääääääääääääääää. Då kan man sakna det friska salta vattnet på västkusten. Senast ändrad av toaen | 27 april 2012 | 06:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 169 Postad 27 April , 2012 Du är en mästare på att slänga ur dig en massa meningslösa ord när den sista meningen hade räckt. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 April , 2012 Man är väl inte lokalpatriot för intet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
resqual 0 Postad 4 Juni , 2012 Hej igen! öppnar upp tråden igen för lite ytterliggare frågor. Nu handlar det mer om segelegenskaper. har kollat på seacat och rj85 och än så länge står valet mellan dem. är ute efter en snabbseglande båt med minst 2 sovplatser. Är inne på seacat för den är smidig men vet inte hur bra den seglar, rj85 har snygga linjer, verkar ha bättre egenskaper men är betydligt längre. Tror ni rj85 är för lång som första segelbåt? är båtvan som sagt och tänkte att havet är stort så borde inte vara så svårt när man väl är där ute. Men blir det löjligt stort mån tro? vill ju kunna dra ut själv men även dra med mig någon kompis så dem får känna på lite frisk luft (datorspelsgenerationen) Har även bekanta som kan hjälpa mig komma igång med alla tekniska aspekter (har för mig att någon seglar IF) Hörde även från en polare att han har en bekant som seglar shark 24, hur är dess segelegenskaper? är den välseglande eller rör den sig likt ett badkar i ljummen sirap? //Victor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 179 Postad 5 Juni , 2012 Nä! Inte är det längden på RJ85:an som kommer att vara ett problem! Det jag kan se som ett problem med RJ85 är avståndet mellan motor och sittbrunn om den saknar inombordare/sittbrunnsreglage. Det är en lite knivig manöver om man är ensam, att hantera motor på flera meters avstånd, styra och i övrigt förbereda förtöjning samtidigt som man ska vara beredd på att springa fram och angöra bryggan. Visst tränar man upp färdigheten ganska snabbt och det finns ju lösningar med sittbrunnsreglage till utombordaren. Storleken, i sig, på RJ85:an är dock inget problem. Du nämner Shark 24 som råkar vara en båt som jag seglade en hel del i min ungdom då en kompis pappa hade just en sån. Lite av en kapad skärgårdskryssare Det var en väldigt lättseglad båt. Kvick och lättmanövrerad med ett försegel stort som en diskhandduk. Grundgående. Kan upplevas som lite begynnelsevek p g a sin ringa bredd och grunda köl men är slutstyv och bjuder inte på några obehagliga överraskningar. Sen var den lite seg i lättvind men när sjöbrisen väl kom så höll den nästan jämna steg med IF:arna. Den är ju väldigt smal vilket ger ganska god fart genom vattnet. Hyfsat rymlig inuti tack vare sin överdimensionerade överbyggnad. Fin undanvindsbåt när det pep i. Den visade till och med tendens till att vilja plana på branta slörar i hård vind. Sharken skulle jag rekomendera som nybörjarbåt varje dag i veckan. Som att segla en stor jolle ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser