Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
grynxxx

köl fråga

Rekommendera Poster

Jag var och tittade på en maxi 84 och min vän som tittade på bilerna jag tagit påpekade att det troligtvis har varit en alvarlig skada på kölen. Kan detta stämma ? vad är er uppfattning om ni tittar på bilen?

Tacksam för er hjälp

post-10006837-1394237019,781_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

..kan lika gärna vara en övernitisk förståsigpåare ,som har skrapat fram nån skarv men tröttnat.

ta dit en besiktningsman så får ni mer än spekulationer utifrån en bild.

lycka till ///jonten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma uppfattning som jonten.

Det du kan göra själv är att kolla kölsvinet och se om det finns några sprickor i infästningar och balkar där. Du kan också kolla om det finns några ränder efter vatten som stått i kölsvinet. Dessa vågräta linjer brukar vara otroligt svåra att få bort.

Om det inte finns några spår av skada eller läckage invändigt skulle jag inte vara orolig och inte lägga pengar på en besiktningsman bara för den sakens skull.

Det är däremot mycket annat som man inte ser om man inte är van att inspektera båtar så det kan ändå vara en god idé att slösa bort 5 till 10 tusen på en grundlig besiktning. De ev. fel som upptäcks kan användas för att pruta på båten så du bör få igen pengarna för besiktningen om du köper båten.

Även om du inte tar dit en besiktningsman ska du pruta eftersom du känner dig osäker på om kölen är helt ok.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En auktoriserad besiktningsman brukar även ha försäkring, Det han inte upptäcker kan i vissa fall ersättas av försäkringen om det uppstår problem strax efter köpet.

Annars tycker jag att man riskerar att dra förhastade slutsatser av att bara titta på en bild. Jag tycker att att det lika gärna kan vara någon gammal spackling som släptpt vid kölen och sedan övermålats. Jag tror Maxi har järnköl, och då är det svårt att få något att sitta särskillt bra i skarven mellan skrov och köl, eftersom rosten kryper in och då släpper spacklingen. Bättre då att bara slipa och korrosionsbehandla och nöja sig med det.

Om du vill skaffa dig en uppfattning om grundstötningsskador kan du kolla om kölens framkant har märken och om det uppstått delaminering vid kölens infästning mot skrovet vid kölens bakkant, och området i skrovet därifrån och bakåt 1 meter, där skador kan uppstå i ett större område.

Kan upptäckas genom att knacka med en plasthammare och lyssna. Kolla även invändigt efter eventuella sprickor mellan skrovet och kölbalkar vid kölens bakkant och bakanför kölen, där uppstår enorma lyftkrafter från kölen när kölen krockar med urberget. Dessa krafter kan bryta loss kölbalkarna från skrovet eller delaminera själva skrovet efter en kraftig grundkänning

Förtydligat texten lite

Senast ändrad av Hasse_O | 20 april 2012 | 21:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ju då inte årsmodell på denna båt alls men jag har en shipman 28 från 1976 och den har exakt samma fenomen. Kölen hänger hela sommaren och står på den hela vintern, då är det för mig rätt klart att det rör lite på sig vare sig man vill eller inte så uppstår sprickan i fägen mellan plasten och järnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr fanns det väl firmor med bilburna röngen-utrustningar som for omkring i båthamnar för att röntga kölbultar? Förmodligen dyrt som attans, men marinornas träbåtsägare slog sig ihop om röntgen av flera båtar?

Eller är det bara en gammal legend, nån som faktiskt har varit med om det?
På träbåtar kunde väl de långa kölbultarna ha timglasform, d.v.s. de såg synbarligen bra ut upptill men var tunna mitt på?
Borde kunna bli ungefär samma läbbiga problem på en plastbåt - iaf med järnköl - ifall det mot förmodan läcker in i skarven??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver inte vara någon större fara. Jag har liknande utseende på min kölskarv fast kanske lite mindre flagning.

Jag har krafsat lite med kniv i skarven för att få bort löst material och ibland fyllt på lite med Sikaflex.

Det har klarat sig bra i fem år, och håller sig torrt, dvs, ingen fukt som dröjer kvar i skarven efter upptagning. Det tycker jag duger för att friskförklara patienten.

Årsmodell -81 Albin Cumulus

MVH Peter

Senast ändrad av saltpeter | 21 april 2012 | 17:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat dra runt kölmuttrarna något?

Snurrar de lite kan det ju vara aktuellt att dra dessa så du sätter an dem till lämplig förspänning. Med åren kan man tänka sig att nån tuff segling, häftig grundstötning eller lite ihoptryckning av laminatet givit lite spelrum så färgen visar klart var kölen tar vid. Dra åt så du blir lite röd i ansiktet och måla på färg och kolla till hösten om det gjorde nån skillnad. Smäller bultarna av får du ersätta dem och slapp röntgenkostnaden eller tappad köl. Troligen är det syrafasta så de är nog intakta. 

Jag hade en Filicity som hade rostiga bultar. De såg inte friska ut men höll säkert i många år till. Hörde iallafall inget från köparen och han fick veta min misstanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...