Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
RikardE

Marindepån

Rekommendera Poster

Marin depån, att det är underliga spelare vet säkert de flesta.
Lite bakgrund, haft mina båtar i Fisksätra i alla år, samma bryggplats. Under sommaren 2011 jagade jag fatt i Marindepån efter att dom tagit över Fisksätra marina.
Då hade dom satt upp två små klisterlappar på området.

Jag frågade vad som gällde och fick svaret att allt är som det alltid har varit – man har förtur till sin befintliga plats..
Bra tänkte jag som både hade vinterplats inomhus och sommarplats. Vis av erfarenhet ville jag stämma av en extra gång om min vinterplats. Då fick jag svaret att dom hyrt ut innehallen till någon annan som hade större behov av den platsen än vad jag hade..
Det tidigare svaret om att man hade förtur eller påtalandet att dom inte sagt upp min plats spelade ingen roll, personen jag hade kontakt med hade en allmänt taskig attityd.
Jag mailade Björn Sandhaag som är VD och frågade om den allmänt pissiga attityd och mycket tveksamma kundpolicy var något dom jobbat hårt på..
Fick svar av Björn att det var så olyckligt och hit och dit, det var så svårt för dom och kunderna var visst viktiga.. Fick ett förslag på att ha min båt utomhus till en kostnad som översteg föregående års inomhuspris med råge..

När det sedan var dags att fundera på sommaren 2012 dyker det upp ett utskick från Marin Depån nmed en faktura eller svarskupong om att man inte vill ha sin plats. Fakturan hade dom höjt med 35.5 % från tidigare år..?
Jag ifrågasatte deras prisjustering, om det hade blivit något fel, det är trotsallt samma brygga, samma Ybom som jag ligger vid..
Svaret jag fick var att det var helt i sin ordning och att dom har lite högre kostnader.
Idag rann bägaren över.

Idag körde jag ner till Fisksätra för att lämna mitt kapell för tvätt och lite annat hos kapellkungen som sitter kvar där nere. Då parkerar Marin Depån ett släp med en båt mitt i vägen där många bilar kör förbi (så även jag). Det kommer en Marindepån pickup med en medelålders småfet mörkhårig gubbe i som öppnar dörren och vrålar till sina kollegor (det är någon som parkerat en bil på ena sidan av trailern, bilen stod där innan trailern ställdes på plats).
Någon flyttar en truck och han knör sig mellan trailern och en husvägg med lite skrot ståendes. Han har någon millimeter till godo. Jag trycker fram fronten på min Volvo, känner att det är lite trångt. Jag öppnar dörren och frågar truck killen om han möjligtvis kan flytta trailern lite. Då öppnar den småfeta gubben dörren på sin pickup och skriker på ett mycket otrevligt sätt till mig att kunde han köra emellan kan faan jag göra det å detta är en jävla arbetsplats..
Vrålat tillbaka att jag skiter i att han körde förbi, jag gör inte det med min egna bil, dessutom ifrågasätter jag varför i helvete han är så jävla otrevlig.
I samma veva kommer personen som hade sin bil parkerad på andra sidan trailern och flyttar denna så jag kommer förbi.
Fettot i Marindepånpickisen stannar då kör sedan riktigt sakta mot utfarten som att vänta på mig, när jag är bakom gör han en misslyckad rivstart i gruset, han hade förmodligen en idé om att spruta grus på min bil, detta misslyckas fatalt..
Jag åker sedan därifrån och funderar på vad var det för stolpskott..
Halva befolkningen är dummare än snittet rent statistiskt, denna idiot drar garanterat ner snittet för hur dum man kan vara..
Hörde från en kompis som också legat i Fisksätra, men som accepterade höjningen med 35,5% fick sedan en faktura som var ännu högre än avtalat. När han ifrågasatte detta blev han uppsagd..
Seriöst så hoppas jag verkligen att folk inte gör affärer med Marindepån och att dessa skojare/idioter faktiskt går i KK så marina Sverige slipper dessa idioter..

För att förekomma eventuella frågor - Nej jag har ingen anknytning till någon konkurrent, jag är bara less på att denna typ av folk driver företag där dom har kontakt med människor.. Dom borde sitta i en gruva och gräva istället.. Hade Marin Depån varit ett företag som gjort affärer med företag istället för som idag privatpersoner hade dom garanterat inte varit stora idag.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fisksätra Båtklubb är ju rätt trevligt...
Platser brukar de ha med lite tur också.
;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär.. Inte förvånad.. Det är bra, jag skall köra med samma sak till mina kunder, dubbla priserna och inte göra något åt vare sig kvalitet eller service, eller förresten så ska jag bli lite otrevlig oxå.. Undra om det kommer att gå bra för firman då...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta är ju att vi båtägare är i sådan beroendeställnig till hamnföreningarna/företagen. Vi måste ju ha en plats för vår båt så vi har inte mycket att sätta emot när de höjer priserna. Detta är säkert ganska specifikt för områden där det är väldigt attraktivt att ha båt så ni som bor på vischan behöver inte kommentera detta inlägg.

Till er, som har båtar i attraktiva områden, vill jag slänga ut en retorisk fråga att kontemplera över:

Hur mycket skulle avgiften för er båtplats kunna höjas innan ni får nog?

Jag har inget svar för min egen del...jag måste ju ha båtplatsen och att flytta båten tiotals mil för att sas rösta med fötterna är inte aktuellt. 

Kvarstår då två alternativ: bita i det sura äpplet, slanta upp ockerpriset och se hamnägaren skratta hela vägen till banken eller att sälja båten...sad

Min båtplats har ökat i pris flera hundra procent sen jag fick tag i den för snart 15 år sedan...det är inget jag gillat men hackat i mig för att kunna fortsätta ha båt.

Det är samma som med bränslepriserna...de bara ökar och ökar hela tiden men vi behöver bil så det är inte mycket att göra åt än att knyta näven i fickan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höjda priser är en sak, att chockhöja är en annan sak. Att vara otrevlig är en helt annan sak.. Viktigt att skilja på saker och saker i MDs sätt att hantera sina kunder. 

Det är ju många som betalar lite överpriser för tjänster men med god service kan man tycka att det är ok.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt enig med dig där. MD verkar ju göra alla fel man kan göra...det finns en benämning i affärsvärlden för den här tendensen bland företag: Fat and happy.

VAG (Volkswagen) råkade ut för precis samma sak...de blev för stora och det gick för bra så de slutade bry sig om vad kunderna tyckte om deras service och bemötande. Från att vara marknadsledande i kundundersökningar rasade de till botten och till slut fick hela ledningen sparken! 

I MDs fall så är väl den troliga utgången konkurs inom några år och bolaget köps upp av några andra typer som antingen vänder skutan rätt eller kör upp den på ett annat grund så nästa bärgare ställ inför samma vägskäl...

Förlorarna är alla de som är beroende av MDs båtplatser och leverantörer som inte får betalt för sina fakturor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! måste bara fråga angående md.fisksätra.fick båtklubben ingen info om priser och ändringar i förväg(innan sesongen).eller kom allt som en shock då det värkar som det av föregående inlägg eller har du! missat den infon mycket intresserad då jag haft problem med md förrut själv.det verkar ju konstigt om dom bara skickar ut en räkning och sen är det bara så! eller fick ni inte den infon att allt skulle  göras om? priser! båtplatser! mycket nyfiken: Hs Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...