Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Eborgelin

Volvo Penta D6 eller Cummins MerCruiser QSD 4.2, vad välja?

Rekommendera Poster

Hej

Vi är på jakt efter en Aquador 26 HT, och det finns ju många att välja på med olika motoralternativ, både från MerCruiser och Volvo Penta (tänker här på de nyare D4 och D6 i första hand)..

En fundering kring de med MerCruiser QSD 4.2 motor 320 HK och Bravo 3 drev som börjar komma ner i pris, är det värt att överväga? Vikten är lägre än D6 men motorvolym större än D4, samt mer effekt och vrid(?).. Båthandlarna säger att det är skräp (i alla fall de som företräder Pentaobjekt). Nypris är de ju något billigare än D4 och det verkar hänga med i andrahadsmarknaden, 100 till 150 000 billigare än motsvarande båt med en D6 - och det kan man ju lägga på annat..

Hur är drevet, Bravo III? Problemområde? Hydrauliken ser ju spontant stadigare ut med metallhölje på slangarna (De från Penta är som bekant en svaghetspunkt). Det finns en auktoriserad MerCruiser verkstad i närheten, så jag är inte så orolig för att inte kunna serva. Dock vill man ju inte bli liggande på fjärden med problem.. Är det skillnad på motorernas förväntade livslängd, detta är ju semesterbåt och inte en arbetsbåt?

Vilka är erfarenheterna på forumet? Är MerCruiser att svära i kyrkan i PentaSverige, eller kan det till och med vara vettigt att satsa på? Serive och reservdelar, vad kostar det och blir det mer eller mindre av den varan? Hur står sig kvalitén mot Penta?

Pentas D motorer av tidig modell hade ju flera barnsjukdomar med ras som följd. Är dessa problem fixade nu och vad händer om man köper en tidig modell med oåtgärdade fel? Står Penta fortfarande för garantiåtgärder?

 

Tacksam för kommentarer av alla sorter, även från hängivna Pentafanatiker som vill skriva av sig!

/Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag känner som haft Mercruiser 4.2 har vart nöjda och jag har inte läst något annat heller. Problemet med svenskarna är att det är så otroligt inprintat att Penta är bra trots att det visat sig tvärt om de senare åren plus att Penta inte tar något som helst ansvar för problemen

Bravodreven är bra. Det som kan strula är glapp i styrningen med läckage vid styrgaffeln. Väldigt lätt att upptäcka dock. Kanske är bättre på den sista generationens Bravodrev?

Själv hade jag valt en båt med Mercuiser pga att det är en bra motor, billigare delar/service och framförallt pga att Penta skiter i sina kunder. Att sen få 100000-150000kr över är ju aldrig fel :)

Kolla även båt i UK www.oodle.co.uk www.yachtworld.com Finns en del Aquador där. Frakten känner jag en som löser :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARNING FÖR VOLVO PENTA!! Har själv en Vp-motor från 2007 och har varit nära haveri pga känt fel hos VP som de fortfarande vägrar att informera om. Ärendet ligger nu hos sjösektionen hos Transportstyrelsen. VP skiter fullständigt i slutkund! De vill bara att båttillverkarna placerar ut VP-motorer i sina båtar, sedan struntar de blankt i båtägaren!

ALDRIG MER EN VP-motor!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Intressant, vad hände med motorn?

 

Mvh

jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Det här tror jag kommer att bli en mkt intressant tråd.

Efter vad jag hört så är Bravo dreven betydligt bättre än pentas och glappet som beskrivs är ju rent mekaniskt o lätt att åtgärda. Men när det gäller motorn så har jag hört det motsatta , dock inte ifråga om tillförlitlighet utan gång. Nu är jag ju själv inte ngn trygghets-nörd (kör själv VW 265TDI) villket kan påverka inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet med gången? Dom går ju jättefint :)

Får tillägga att 4.2.an inte är någon ny motor utan en gammal beprövad trotjänare som härstammar från VM och sålts i flera olika förklädnader genom åren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt drev sitter det en smörjnippel monterad vid gaffeln (eftermonterad) så nu är det problemet borta. Om jag förstått det rätt så är mercruisermotorn något högljuddare än den modernare pentan, men driftsäkrare eftersom den är gammal o beprövad o dessutom billigare reservdelar (om olyckan är framme).

Jag skulle inte ta penta (annat än om det finns garanti), finns annat o lägga pengarna på som är roligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ta penta (annat än om det finns garanti), 

- Annars är det bra med en försäkring smiley gäller upp till 15 år på Atlantica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter allt man läst och hört om Atlantica kan jag inte förstå hur någon kan försäkra sin båt där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då borde den försäkringen även gälla för Mercruiser motorn, desto mindre anledning att välja en Penta som är dyrare. Eller??smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst valknopen

Hej Emil, jag skulle absolut inte välja en Volvo Penta eftersom servicen och garantier är väldig dålig.

Du kan söka på andra inlägg om volvo på maringuiden.

 

MVH

Valknopen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken av CMD/VP har flest serviceställen i de trakter du vistas i t ex kan ju vara en väg ledning.Skall inte säga något om VP då jag  inte har då stor erfarenhet av deras nyare maskiner.Vår kommande Aquador 26 2007 har en CMD 420 BIII.Dels för att vad gäller serviceställen och en så simpel sak att den har mekanisk gas/växel. Nu är ja kanske partisk då vi har haft Mercruiser i våra båtar de senaste 15 åren..Men mitt val är enkelt CMD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

För mig blev timmarna på min år 2000 MerCruiser 7.3 D-Tronic fulla denna sommar och jag stod inför motorbyte. Satte ut 7 bud på offerter. Fick två (!) svar torts att det var helt klart att jag är en 100 % säker köpande kund!

Bestämde mig för en MerCruiser 4.2 ES 320. Båten har nu levererats åt mig och jag är väldigt nöjd! Motorns har behagligt ljud, nästan fri från vibrationer, bra vridmoment ja ekonomi. På slutrakan blev priset incl allting mindre än hälften för en D6. MerCruisern väger klart mindre och Bravo II X -drevet som jag kör med är robust och håller i alla väder.

Det finns mycket VP kunnande kring kusten, men det gäller närmast de äldre mekaniska motorerna. De nya elektroniskt styrda D3, D4, D6 är en helt annan kråksång. Har hört om farliga problem med styrhydrauliken i VP dreven! Att bli utan styrning då hydrauliken exploderar är inget jag vill hamna ut för på havet!

 

h.,

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att detta blivit en tråd för de som ogillar Volvopenta. Själv drog jag mina slutsatser från några motortest jag läste i båttidningar, som jämför motorerna och drevens egenskaper och prestanda (inte bara toppfart och förbrukning är intressant för mig, utan även hur tysta de är och acceleration).

Såklart finns det några ägare som har råkat ut för problem, det finns det alltid även när det gäller bilar eller mobiltelefoner som de flesta ägare är väldigt nöjda med. Men det verkar konstigt att välja med utgångspunkten att man kommer att vara en i den lilla gruppen som får ovanliga problem.

Vettigare att, som sagt, kolla hur nära man har till auktoriserat varv för service och sedan räkna med att man tillhör majoriteten, där service är en årlig rutin och motorn går utan problem där emellan. Det måste vara det normala för alla dieselmotorer som är mindre än 20 år gamla (åtminstone i fritidsbåtar, som används så få timmar per år).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju ett tag sedan denna tråd startade och jag kan bara meddela att det (trots innehållet ovan) blev en Aquador med en VP D6 (310) från 06. Motorn har hittills gått helt problemfritt efter några uppdateringar som infördes efter första säsongen. (Nytt kylvattenlock och backventil för diesel enligt servicebulletiner). Avgörande blev att jag har tillgång till en erfaren servicetekniker som kan VP utan och innan som sköter båten direkt på båtklubben. Tre underbara säsonger med totalt 150 motortimmar tillagda på räknaren. Svårt att jämföra motorljudet med andra konfigurationer, men båten går snabbt och lätt upp i plan utan att man behöver trixa med trimplan eller last, vilket för mig betyder mycket då vi ofta går i högtrafikerade farleder med frekventa fartjusteringar.

 

En reflektion är att Aquador idag säljs med en modernare trelitersdiesel på 260 Hk från Mercruiser som vanligaste kombination. Enligt Flipper Marin går den fint med bidrag av att motorn är lätt men stark. Dock är en spaning att den starkare 4,2 liters V8 Dieseln (370 Hk) verkar förbehållen större modeller av Aquador - borde inte denna vara utmärkt även för en 27HT, som tidigare såldes med D6-370 som starkaste kombination?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eborgelin, vet du vilken servicebulletin som anger att backventil ska monteras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fråga om de kan sätta in en Rolls Royce i stället, även kallad Steyr i båtvärlden.

De ända motorerna som klarar kravet som försvaret ställde när de skulle upphandla motorer till G-båtarna.

 

På mässan förra veckan så kollade jag nämligen på en Steyr och en D6 som stod 10 meter ifrån varandra.

Om jag bortser från priset så skulle jag välja Steyrn 9 gånger av 10.

Volvo Penta känns ju ganska bra i den Svenska hjärtat ändå ;), de är därför jag väljer dom 1/10

 

Om jag dessutom räknar med priset så väljer jag Steyr motor 100 gånger av 100.

Blå dårarna hos Penta skulle nämligen ha 300 000:-mer för D6,an

Redigerad av peta66

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...