Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Ebzet

Rengöring av däcket

Rekommendera Poster

Har en båt med skrovligt däck. Har troligtvis tidigare varit behandlad med nått sorts halkbekämpade. Vet dock inte om det är rester av det som sitter kvar eller om det är nån form av mögel då herrn jag köpte båten av inte haft den under bästa vård.

Har dock problem med att få bort detta och att däcket är skrovligt gör det hela inte lättare. Någon som har tips på vad jag kan prova för medel att rengöra och skrubba med då jag inte vet om det är nån gammal färgbehandling eller mögel (lutar mot mögelaktigt).

Har testat det vanliga... yes, såpa, cleaner, högtryckstvätt, nagelborste m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är mögel så finns det ett väldigt effektivt borttagningsmedel som heter Bio-nånting...jag glömmer alltid bort namnet. Det är på en vanlig sprayflaska, typ badrumsrengöring, och är helt biologiskt nedbrytbart. 

I min Stortriss var taket i ruffen flockat och det blev alltid lite mögelfläckar efter vintern i pälsen. Det enda som fungerade var detta medel som jag sprayade på och borstade med en ganska styv borste. De svarta fläckarna försvann som vore det magi!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpa - billigare och väldigt effektivt om det är mögel och eller annan organisk smuts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det enklaste sättet är att använda någon form av algdödande medel och låta  det vara någon vecka, så att algerna/mossan verkligen dött innan man kör med högtryckstvätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra tips!

Såpa och diverse vanliga rengöringsmedel har jag provat...  Har inte vågat låta något sitta på så länge. Ska prova nån mögeltvätt och se om det hjälper men det värsta är ju att jag inte ens vet om det är mögel men märker ju om medlet biter.

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den här bilden ser man lite hur däcket ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en massa svarta prickar i mitt halkskyddsmönster på däck, tog väldigt försiktigt med en kopparborste och det gick bort direkt, därefter 2 lager med lefants antihalkvax.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotborste & autosol. Hade prickar i mitt halkskydd på Maxin. Fick inte bort det vid vanilg tvätt men med Rotborste & autosol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkosalsyra, vad är det? Googlade, men hittade inget. Menar du oxalsyra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är alkosalsyra?
Det är nog det första jag googlar i mitt liv som ger noll träffar! frown

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde VIM (heter väl Jif numer?) och rotborste till skrovliga däckdelen och det fungerade alldeles utmärkt. Nu är det några år sedan (har inte båten kvar) och det var kanslke mest vanligt skit och inte mögel. Kanske värt att testa. Tomteskur inte dumt det heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit prova något ännu men återkommer med resultatet när det blivit gjort. Är väldigt tacksam för alla tips jag fått!



Senast ändrad av Ebzet | 14 april 2012 | 14:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kört med vim i över 20 år efter att vi var på båtmässan och de demonstrerade vad vim kan göra med plasten.

har en väldigt slipande effekt liksom rubbing och tar ju nästan bort allting

helt grymt preparat för 20 kr som löser alla problem

har rubbat upp båtar med detta, lika bra som autosol.

för skrovliga däck så funkar vim kanon, spruta på och gnugga med en borste, sedan är allt borta, mögel och alger och hela shottabalängen.

börja med vim är mitt förlslag, sedan går du på dyrare saker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyttande rubbing som skrubbades med borste & svamp gjorde inte minsta skilland på däcket. Ska fortsätta experimentera lite med alla de tips jag fått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du verkligen säker på att det är smuts? Det kan vara den mörka glasfibern som tittar fram under gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...