Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jimmie99

Segla jorden runt

Rekommendera Poster

Hej vi är 4-6 personer som har funderat en längre tid på att göra en världomsegling men har inga direkta erfarenheter kring något som rör båtar och sjön eller segling :)

men tanken är att uppfylla en dröm om det så blir 2013 eller 2015. :)

har givetvis följt massa andra trådar hör och sugit åt mig att informationen som ges. men nu är vi altså iförd med att planera vår egen resa och är tacksam för tips, trix och råd vad gäller allt som rör segling men framför allt långfärds segling och båt val.

Vad är lämpligt när det gäller båtval? vilken utrustning bör man ha? vilken e onödig att ha med sig! tanken är att köpa en så utrustad båt som möjligt men det är kanske svårt att hitta en full utrustad båt? pris klass upp till 200 000 om den är princip färdig för färd!

Vilka kurser är lämpliga att ta? några bra seglarskolor som förbereder en för det mesta som haven har att erbjuda :) behöver man kanalintyg, radiointyg? osv osv

Hur ska man tänka när det gäller maten? förstår ju att man givetvis kan handla det mesta när man e i hamn men inför överseglingen till väst indien?

Tacksam för alla synpunker tips och råd

/ äventyraren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte riktigt svara på alla dina frågor då det genom åren fått svar så många gånger här. Sök bland trådarna så hittar du det du vill veta.

Tips i alla fall Osceanseglarklubben OSK (östsidan) har bra utbildningar för långseglare men då måste man ha kustskepparen först. Likaså Jorden runtseglar klubben JRSK (på västsidan)

Till sist alla långseglares nätbibel: http://www.noonsite.com/

bon apeti´ t

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att varje resa börjar med ett första steg och det är väl där ni är nu. 

Det finns dom som, precis som ni, gjort jorden runt-seglingar helt utan erfarenhet och lyckats bra med detta, man har så att säga fått lära sig på vägen. Läs gärna Danjel Henrikssons bok alla sa vi skulle dö.

Alla tänker säkert olika och mina råd i detta skede är:

-Definiera er grupp (4-6 pers) mera exakt, alla i gruppen ska ha samma mål och vara medvetna om vad en så lång segling innebär -inget romantiskt rödvinsflummande om stjärnklara varma nätter i Karibien.

-Gör en realistisk tidsplan med ett avresedatum som inte ligger för nära i tiden, detta för att hinna skaffa kunskap, erfarenhet och kapital.

-Skaffa båt/båtar redan nu för att få erfarenhet av båtliv och båthantering. Det behöver inte alls vara den båt ni slutgiltigt ska göra långresan med utan något att träna med. Passa sedan på att segla så mycket som möjligt de somrar ni har på er innan avfärd, då kommer många frågetecken att klarna och ni blir betydligt mer erfarna. 

-En jorden-runt-båt för 6 pers för 200 000:- ? Glöm det, om det inte är ett vrak ni är ute efter. Bara ett segelställ av bra kvalité till en någon så när stor båt kan kosta 200´ . Ni måste se seriöst på hur ni ska finansiera er resa, prata med andra som gjort liknande resor med motsvarande besättningsstorlek. Man kanske inte behöver satsa så stort som Arne Mårtensson som seglade jorden runt med en HR62 och en driftskostnad på 5-10 milj/år men man ska heller inte jämföra sig med levnadskonstnären Yrvind och hans budgetprojekt. Men helt klart kommer en sådan resa som ni planerar att kosta en del, både i form av hårdvara (båt-utrustning-sjökort) och hamnavgifter, oförutsedda flygresor mm.

Låt inte detta sätta käppar i hjulen för era planer men utan en vettig finansiering och erfarenhet  kan det bli ett äventyr som slutar innan ni ens hunnit lämna hamnen.

Jag är själv ingen långseglare men har många års erfarenhet av segling runt omkring i Östersjön (även Medelhavet) och vet att det både kostar en slant och att jag, trots alla år, hela tiden får nya erfarenheter och hamnar i oväntade situationer där det gäller att båt och besättning är i toppskick..



Senast ändrad av Mambo | 30 mars 2012 | 09:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare äventyraren! 2015 är nog mer realistiskt, om än i underkant! Det viktigaste säkerhetsdetaljen är kunskapen, dvs. Att kunna segla. Det tar några år att lära sig (och då intensivtempo) Sedan tar det ett antal år att lära sig sin nya båt. Att kunna trimma rätt i alla vinklar och hastigheter är av stor vikt. Att lära sig när och hur reven ska tas in/ slås ut. Etc. Etc. Till detta kommer att kunna beräkna strömmar och tidvatten (extremt viktigt när skillnaden på hög och lågvatten är 10m) kunna navigera runt trafikseparationszonerna i kanalen etc. Är ni 4 så tror jag ni skulle kunna fixa en utrustad båt för 300k (200k för båt och 100k för utrustning) men då är det runt 31 fot och kan även detta bli trångt. Men du kan å andra sidan räkna med att 50% av medseglarna inte kommer att fullfölja ens planeringsstadiet så det är nog lungt. Jag har hör att 6-12k/månad och person är ganska rimmligt (detta beroende av standard och hur stor båt och hur många marinanätter och resturangbesök etc etc) dock kan ett rigghaveri hamna på 80k på en 31-fots båt så en buffert är ett måste. Skillnade mellan att vara naiv och spontan ligger i kunskapsnivån, se till att vara det sistnämnda. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Bara min åsikt! På 60talet var en Hurley 18 en 4 bädds familjeseglare...Allt går mot det större idagsläget. men tycker en 31 fotare är lagom hanterbar för ca: 4 pers tex. L 31/32, ballad kanske?! el, verför inte en Monsun 31a? ligger förövrigt ett halvprojekt på Blocket L31a för 85 papp.

12 000:- /per pers/månad är i min värld i överkant. men har man dessa så varför inte. Man kan leva mkt. billigare med lite svångrem (vilket jag ska.) & det är INTE få förunnat att segla jorden runt, det är för vem som helst som känner sig manad. Med vind & vilja kommer man hur långt som helst...

bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båt utomlands. Finns mkt välutrustade båtar i t.ex. Trinidad, Panama, Mexiko, Florida till bra priser. 

6 pers blir tufft på en båt mindre än 42ft och det räcker nog inte er budget till. Om var och en spar 75.000kr/år 2012 och 2013 har ni 900.000kr totalt. Köp då en båt på 42ft med budget på 500.000kr. Då har ni 400k kvar att segla för.

Lär er segla: Köp en liten båt, t.ex. Maxi 68 och segla med den. Kurser är inget man behöver gå, du kan lika väl lära dig själv men har du dålig självdiciplin så gå kurser. 

Ang. maten. Det är ert minsta bekymmer. Tänkt inte på det....tänkt på viktigare saker. Läs andra bloggar så lär ni er t.ex. hur man gör med maten. 

En båt för 200k får ni i Sverige en 30 fotare om ni har tur (som är utrustad sedan tidigare långsegling). OBS! I en sådan kan ni inte klämma in fler än 2-3 pers. Utomlands kan ni nog finna en 35 fotare och den går att vara 3-4 pers på. 

Ni kan läsa lite mer på http://påsvaj.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Gå in på www.theyachtmarket.com och sök på westerly båtar. Det finns ett otroligt stort modellutbud från 18 till 60 fot. Westerlybåtarna är byggda och klassade för oceansegling. Har själv en Westerly Longbow 31, årsmodell -76. Jag köpte av första ägaren 2007 och gav 170000 sek för henne. Min är Lloydcertifierad vilket jag tror dom flesta Westerly modellerna är. Du hittar 30 till 40 fotare med ett pris på runt 200000sek. Enl.min åsikt håller Westerlybåtar högre byggkvalitet än H/R båtar. Häls. Knut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde: Vad gäller försäkring kolla Pantaenius, dom försäkrar jordenruntseglare till överkomlig premie. Knut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det mesta man läser i böcker och lär sig på kurser är rätt meningslöst om man inte haft möjlighet att applicera 'kunskapen' praktiskt. Mitt råd är därför; skaffa er en billig liten båt (tex Albin Viggen - ca 25000kr) så fort ni kan och börja segla tillsammans så mycket ni hinner. Alla de problem ni kommer att stöta på kommer att göra er till dugliga seglare och ett sammansvetsat gäng. Om ni har tur så klurar ni samtidigt ut svaret på frågan vad vill ni?. Resten är detaljer.

Lyck a till ! - jag kan inte föreställa mig ett roligare projekt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Westerlybptarna är välbyggda!

Den Longbow ni köpte råkade inte vara den som låg i Limhamn 2007? Var supernära på köpa den....hade en besiktning på den båten men drog oss ur p.g.a. böldpest. Då lät det fruktansvärt med böldpest...idag när man vet lite mer så drabbar det mer eller mindre alla båtar förr eller senare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är det nog. Men osmos? Vid en snabb torrsättning och okulär bes. och kontroll av genomföringar var den enda anmäkningen under vattenlinjen något lite glapp i nedre roderbussningen. C:a 3 veckor efter höstupptag gjorde jag en fuktmätning vilket visade något lätt förhöjda värden på ett fåtal punkter. När jag slipade bort bottenfärg, på våren efter hittade jag några små konvexa, nästan cirkelrunda märken i botten, djupet på dessa var c:a 1-2 tiondelsmm. vilket åtgärdades med ett antal lager epoxi, så kallad Punktrenovering. När jag bytte givare till ekolodet kunde jag konstatera att bottenlaminatet vid genomföringen var c:a 70 mm. tjockt, vilket förklarar varför hon väger betydligt mer än tillverkarens uppgifter. Då kan jag ju bara gissa hur tjock botten stockens laminat är. Kölinfästningen består av 18 st 30 mm och  2 .st 20mm kölbultar. Hon är tydligen beställd med betydligt kraftigare laminat än originalbåten. Med tanke på OSMOS, gå in och kika på den här sidan. www.arneolsenab.se   Hälsn. Knut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips från mig som faktiskt är ute på en långsegling och pratat med en hel drös med personer som faktiskt gjort resan är att lyssna inte på personer som inte gjort det! helt meningslöst då de bara oftast byggt upp sin kunskap på rykten bland okunniga som bara blivit värre med tiden!

Tidvatten och strömmar som någon säger man måste vara proffs på stämmer inte alls, köp gärna en Reeds Nautical atlas. med all fakta i så du kan lära dig lite på vägen ner mot engelska kanalen, men väl där så fråga bara i varje hamn du går in i, stanna innanför sissta slussen i kielkanalen och hitta någon att prata med ang tidvattnet på andra sidan!. De är ju proffs på sina områden och vet exakt när det är bäst tid att gå söderut! Sedan är man väääldigt sällan ensam att lämna en hamn och det innebär ju att man kan prata med seglare runt omkring sig! det samma gäller med väder, rutter och kommande hamnar!

Man behöver inte världens största båt, hbur mycket pengar som helst och alla certifikat man kan hitta! 
kolla in vår hemsida för mer tips på vägen, jag hoppas det inte räknas som reklam, men eftersom vi seglar i en liten båt, med bara en som kunde segla vid avresa så tycker jag det är passande;) Även då vi skriver med viss skämtsam anda och *bara* är i frankrike och skall korsa biscaya med början imorgon!
Theispiration.se

Och att det tar lång tid att lära sig segla är skitsnack! en person lär sig segla tilräckligt bra för långsegling på 3 dagar, och all nödvändig navigering (med gps) på samma tid. 

Men för att allt ska klaffa ska man alltid ha i åtanke att man är långseglare, långseglare väntar alltid på bra väder och ger sig aldrig ut om det ser ut att kunna bli riktigt stökigt!

 

tjosing!
//Kapten Simon på S/y Warskavi

 

Ps. Köp häcklor så lär ni bli trötta på att äta mackrill på vägen ner mot frankrike.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vi är ett par som planerar att lämna sevrige i augusti efter 2 års planerning, mitt råd är att bestäm ett datum (vi gjorde så) och gör allt ni hinner tills dess det in inte hinner med fårni göra under resan eller överväga hur viktigt det är. vårna båt är en marieholm 32e och käns lagon stor för oss även under tider att ha med 2 eller 3 personer till.

200 000 låter ganska tajt fall ni vill få en utrustad båt men kanske går att hitta. när man tänker på hur mycket pengar man behlver varierar det väldigt. räkna på hu mycket ni spenderar idag och försök tänka hur mycket ni behöver, vi har räknat på ca 250 kr per dag/person då ingår allt, det kan verka vara lite för vissa men man får se vad man är van vid, just nu bor vi i en etta och har tillsammasn utgifter på ca 6000 kr vilket är mindre än den tänkta bugeten =) så allt gå bara man vill.

kolla gärna in våran sida http://jordenrunt.gramadies.se vi hjälper gärna till och har ni tipps till oss så säg till =)

sista rådet är att lysa på andra men bara de ni tycker låter rätt =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kanske kan hitta litet matnyttigt hos min gamle kollega Christer och hans fru Ulla på jordenruntsegling med Jeanneau 42:an S/Y Circe http://www.sycirce.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, ibland undrar jag hur jag kom iväg på den resa vi gör nu.

Theinspiration.se

 

Det finns så otroligt mycket människor som säger nej och hela tiden har en massa måsten. Tråkigt, och det sätter käppar i hjulet för många som vill ge sig iväg. Faktum är att det är så ofantligt mycket lättare att segla jorden runt än vad man tror med dagens teknik och det faktum att man ger sig ut från sverige. Det är lätt att lära sig på vägen och man seglar vanligtvis med många andra båtar på vägen. När man väl skall korsa atlanten så blir det ingen stor sak, det blir lixom bara vägen till nästa coola stopp. Vi seglar i en vega på 3 personer budgeten på 100kr om dagen per person höll vi riktigt bra tills vi kom till karibien. Men läs mer om detaljtipsen på hemsidan;)

 

Mitt skenerella råd skulle nog vara, tänk okomplicerat. Vi har inte mängder med radioutrustning och watermaker för att klara oss. Med en satelittelefon för att min far skall kunna smsa vädret emelanåt när vi är på lång korsning. Och en spot conect för att alla där hemma skall se vart vi är och att vi mår bra.

 

Sedan vill jag slå ett slag för min nya ipad;) versionen med 3g gör att d har hela världens sjökort sjukt smidigt i janden för en överkomlig summa.

 

Ang mat

Här kan man gå overkill med frys osv, köpa eller göra koncerver själv.

Ganska enkelt proppa båten med massor av kolhydrater som pasta, potatis osv sedan proppa vidare med allt ni tycker om. Forska lite om vilka frukter som håller hur länge så de kan ätas färskt under en längre period.

 

Det va verkligen nte meningen att det skulle bl ett långt osamahängande svar. Lite ledsen för det;p

 

Yttligare en sak, jag pluggar även 50% distans i nuläget, något jag inte gjorde från början av resan. Men kul att läsa lite och dryga ut budgeten med.

 

Min åsikt om en jordenruntbåt skulle nog vara. Båt med bra motor och segel, ett vindroder, vhf, ipad i ett lifeprooffodral, solceller på ca 100w/person(stor nypa salt). En bra dinge med bra utombordare(gör resan väldigt mycket billigare)

 

Läs bloggar om personer som har samma budget osv som ni! Skit. De som gör det med mer pengar eller större båt, de ger en bara hjärnspöken!

 

Nej nu slutar jag!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Jävla bra sagt!! ^^ 

Hoppas vi möts någonstans....

 

Mvh Johnny 

www.SY-HOOLIGAN.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...