Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
ntica

rev i storen...

Rekommendera Poster

Hej igen. Behöver få till ngr. revrader i min stor. kan man ev. göra detta själv? el. lämpligaste ställe, gärna i Skåne regionen?

Har även en äldre stor som är ngt. sliten, skulle man kunna sy om denna till ngn. form av stormstor tror ni?

& ja! är på liten budget som ni kanske förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en gammalt storsegel. När vi bytte mast och köpte nya segel skar segelmakarn ner det gamla och gjorde en stormstor med underskuret akterlik.

Hur det fungerade vet jag inte. Vi använde inte stormstoren under de 10 åren vi hade kvar båten, men är nog inte så märkvärdigt.

Jag grejar med det mesta själv. När jag bytte motor härom veckan hade jag faktiskt en firma som utförde bytet. Det var första gången på 50 år jag har haft en yrkesman ombord i mina båtar för att göra ett arbete.

Däremot segal har jag bara gjort ett misslyckat försök att ändra, efter att ha läst en artikel i en båttidning. Både före och efter det har jag anlitat våra lokala segelmakare för små och stora jobb med segel. Seglen är ju båtens huvudmotor.

Kompisen hade aldrig lämnat in sina segel till översyn. Inte förrän efter att jag gjort en kontrollerad gipp. Det tog inte lång tid och kostade inte många kronor för vår segelmakare att fixa till storseglet, så att det blev i bättre skick än innan gippen. 

Fast kryssen den sista distansminuten innan målgången var jobbig för de som fick skota genuan i den trånga rännan vi seglade. wink

Senast ändrad av toaen | 17 februari 2012 | 13:14

post-945-1394236942,4429_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2500:- för dubbla rev i storen kostar det. Bara att lämna in då?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej som sagt lämna in till proffs blir bäst så

kan varmt rek ullman sail som hjälpte mig med  mitt extra rev

mkt fint arbete trevligt bemötande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att sy i både segel och kapell själv, men det ligger en hel del yrkesskicklighet bakom ett gott arbete.

Jag tror inte du vill ha rev som sviker dig när du som bäst behöver dem så mitt råd är att låta en yrkesmann göra jobbet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte vidare lämpligt att få isytt rev. i orig. IF segel. Har fått offert på nya segel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...