jonke_66 3 Postad 7 Januari , 2012 Hej hopp, Blev glad idag när jag var på Ikea! Normalt sett helvetet på jorden men ibland så.. Hittade dessa http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50126605/ /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 7 Januari , 2012 Drivs med 9 V vilket gör att man ganska enkelt kan koppla in dem till båtens befintliga elsystem via ett litet motstånd. Problemet för mig är bara att jag är så konservativ att jag inte vill ha det kalla LED-ljuset utan vill ha mer mysbelysning. Det jobbas ju hårt från LED-tillverkarna att få till detta men än är de inte riktigt framme. Mvh Fred Edit: Såg nu att de har en tänd/släckautomatik vilket kanske inte alltid är vad man vill ha, beroende på var man vill placera listen. Verkar det som att denna automatik går att koppla förbi på något sätt Jonke? Senast ändrad av Flintstone | 07 januari 2012 | 15:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 7 Januari , 2012 Jo men det fina med dom där är ju att det är lådbelysning med sensor. Jag håller med dig om att ljuset inte är så charmigt men det spelar mindre roll när det är belysning för lådor. Om man vill ha vanliga ledslingor så finns ju ledberg på samma ställe, kostar 99kr och drivs med 12 volt. Jag har ganska mycket lådor i båten och då är det perfekt med belysning i dom. Då slipper man tända upp hela båten eller springa omkring med ficklampa /Jonas Senast ändrad av jonke_66 | 07 januari 2012 | 15:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 780 Postad 7 Januari , 2012 Mycket varmt och trevligt ljus på tavelramsbelysning RIBBA från IKEA,http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00165406/ Jag har dessa som pentrybelysning, en längre och en kortare. Finns i svart och silver. Tog bort fäster och satte fast dem med modifierade svarta plastklamrar för rör och kopplade in direkt på 12 V systemet, funkar utmärkt. Macky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Januari , 2012 Du har väl inte hunnit prova dem i båten än? Det stod på produktbeskrivningen att det var varmvitt, men som belysning i stuvutrymme som man öppnar och bara vill se det som finns i så spelar det nog ingen roll. I lådor som dras ut och in kanske det är lika bra att köra dem på batteri. En satts batterier lär hålla länge. Själv skall jag montera nån form av belysning i stuv med luckor. Jag har egentligen redan köpt ledstripps i metervara, men kanske skall prova IKEA.variant. Man behöver ju inte montera strömbrytare då. Kanske räcker det med 15 sekunder att plocka till sig ett par sockar eller kalsonger. tack för tippset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Januari , 2012 Vill du ha mysbelysning i lådorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 7 Januari , 2012 Hur fungerar automatiken? Hur känner armaturen av att luckan öppnas/stängs? Jag håller helt med om att vitt ljus är mer praktisk just för att lysa upp stuvutrymmen men jag tänkte ett steg längre, att armaturen skulle kunna användas för andra typer av belysningar. Vi har tex ett överhäng på var sida av sittbrunnen där innerlinern har ett avstånd till insidan av skrovet. Där vill jag ha lite mysbelysning och dit får jag nog hitta en annan lösning. Sen är jag lite allergisk mot småbatterier i fientligare miljöer än hemma. För många läckande batterier som förstört mina ficklampor, radioapparater och annat genom åren. Därför försöker jag i möjligaste mån driva med befintligt elsystem. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 7 Januari , 2012 Spelar det någon roll om automatiken går att koppla ur? Det fixar nog du ändå,men du vill ju ändå inte ha Led,ska du bygga om den till vanliga glödlampor utan automatik så löser du nog det med ett bllligare o bättre/säkrare alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 7 Januari , 2012 Får man inte vara lite nyfiken på en produkt som någon tipsar om? Bara för att jag skrev att jag gillar mysbelysning betyder det ju inte att jag inte kan hitta ett användningsomräde för dessa LED-lister, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser