Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
niis98

Problem med vattenstänk i Yamarin 6110

Rekommendera Poster

Hej,

Skaffade i höstas en Yamarin 6110 -01 med en Yamaha 200 HPDI snurra på. Vi hann i höstas ta några vändor med båten och den går jättefint, bara ett problem. Om man sitter bak i soffan så kommer man att bli dyngsur när vi kör, dvs om vi inte kör med kapellet uppe och helt fast. Det kommer ett litet sprut av vatten in i sittbrunnen. Någon som varit med om liknande problem och vad har ni gjort åt det?

Jag har en gissning att det kommer ifrån en, som jag tror, knopmätare som sitter monterad längst ner på akterspegeln.

Mvh,

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Dum fråga men det är inte så att fästet till badstegen är dåligt så den hamnar i vattnet och orsakar vattenstänket? //Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte men är absolut inte säker. Har som sagt varit ute typ 3 ggr med båten och kan ha missat det. Känns som om det borde stänka bra mycket mer i så fall och nu är det mer som en dusch som mer eller mindre inte syns, bara känns efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det är en loggivare, det är inte en ekolodsgivare? 6110:an har vad jag vet redan en logg som tar sin signal från ett pitotrör i motorns växelhus så att nån satt dit en extra logg verkar isf märkligt. Instrumentet kan dessutom även ta emot GPS-signal via NMEA0183 om man även eller hellre vill ha GPS-fart. Om det är en loggivare finns alltså goda möjligheter att helt bli av med den. Behöver du hjälp hur det ska få igång detta så fråga på, jag har hyfsad koll på Yamahas motorer o deras kringutrustning.

Är det som jag misstänker en ekolodsgivare så brukar dessa vara justerbara o kanske kan ett annat läge ge mindre sprut men ändå signal. Många ekolodsgivare kan även monteras inombords direkt mot skrovet, nackdelen är badtempen inte blir så exakt..

Har själv efterträdaren 64DC och även min ekolodsgivare sprutar en del men det letar sej inte in i sittbrunnen. 6110 är ju högre bak så det kanske lättare blir baksug på den. Som ett sista alternativ kan man kanske skärma givaren med nån deflektor som skickar tillbaka sprutet i sjön.

Finns väldigt mycket info om 6110/6420/64DC här på forumet alla redan så är du nyfiken så är det bara att söka. Det finns även flera forummedlemmar som har en båt i denna serie så är det nåt du undrar så finns det nog goda möjligheter att få svar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till styrpulpeternas härliga värld! Vi kör dem på sommaren och får en fantastisk frisyr av dem.

Skämt o sido, när man kör en båt i sidvind kan detta ibland hända på den sida som vinden ligger mot. Se till så att båten inte har vatten i kölen, det är lätt hänt på en säsong pga skruvgenomföringar och kondens och du tömmer det lätt genom att öppna skruven i aktern på båten (detta görs när båten är på land och står i en lätt backe). 
Detta för att gardera dig ifrån att båten går extra tungt med baken och gräver ner sig.



Senast ändrad av Rolle85 | 29 december 2011 | 07:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

TS har ingen styrpulpet, utan en DC.

Det brukar inte stänka in vatten i sådana båtar.

Jag hade en Bella Bowrider innan och det har inte kommit in många droppar i den, trots hög sjö. Däremot Bowriders och DC båtar med körkapell, så kan vissa modeller få ett baksug om man har akterbiten på kapellet borttagen, det har jag upplevt.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, trodde det var yamarins stora styrpulpet detta. Men han får väl kolla så att han inte har 100kg vatten i kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att vikten av 1-2 passagerare skall göra att det stänker in vatten?? Jag har haft 6 passagerare mig själv i min... med ditt resonemang borde vi drunknat. Givetvis skall det inte vara vatten mellan skroven men att det har så stor inverkan på ev stänk in i båten har jag svårt att tro.

Jag tror istället som någon nämnt att det är något monterat på akterspegeln som ligger bakom problemet. Blir det någon skillnad när du ändrar vinkel på motorn med powertrimmet?

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte det på min styrpulpet att mot slutet av säsongen gick den tung i aktern och ville gärna gräva ner stjärten då allt vatten la sig längst bak när man planat. Då skvätte det mer när man körde i vågor.

Jag har också en knopmätare på min båt (inte samma som din) men hur en sådan skulle ge ett konstant sprut rakt in i båten verkar märkligt. Inte ens när man glömt att ta upp badstegen på olika båtar har jag fått en stråle rakt in i båten.
Hur upplever du skvättet, är det en konstant sprut rakt in i båten eller kommer det då och då när du kör i vågor?



Senast ändrad av Rolle85 | 30 december 2011 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan bli konstiga sprut om motorn är fel monterad. Om den sitter lågt brukar det väl spruta en hel del. Brukar minska när man trimmar ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hade samma problem med en givare för ett ekolod vi lite högre farter då den drog upp vatten. Prova att ta bort den och kör med tryckloggen på motorn ist så ser du om det slutar att spruta dom flesta har ju gps i båten idag och har knopmätare i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Inget vatten i skrovet hade jag, skruvade ur tappskruven när jag tog upp båten. Det lär inte vara problemet. Upplevde även att det stänkte in lika mycket oavsett hur många vi var i båten.

Känns som att någon av givarna på akterspegeln kan vara problemet. Upplevde inte heller att det skulle spruta mer eller mindre då jag tiltade snurran.

Vid tillfälle skall jag ta en bild på akterspegeln så ni som vet lite mer om detta än mig kan säga vad det är för utrustning som sitter monterad där. Och om det är något som eventuellt kan monteras bort. Annars får jag kanske montera någon form av stänkskydd ovanför givaren som ställer till problemen.

Mvh,

Niklas



Senast ändrad av niis98 | 17 januari 2012 | 20:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övre bilden, dvs givaren på babord är en impellerlogg för mätning av fart, bild två, ekolodsgivaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte du be en kompis köra och sedan kolla vid motorn om nånting ser ut att skapa motstånd? Kolla även att kavitationsplattan ovanför propellern inte är dränkt(skapar mycket motstånd, inte bra för nånting), ÅF brukar montera ett-två hål för lågt ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker båda givarna verka sitta onödigt nära motorn. Motorn sitter för övrigt i andra hålen vilket innebär en monteringshöjd på 18 mm, helt rätt om du åker med standard Black Steel propeller. Ser ut som det är en Lowrance du har o ekolodsgivaren (SB) kan då enkelt monteras bort från sitt fäste utan att lossa de tätade skruvarna in i akterspegeln, går även i sjön om man badar, det går nog inte med loggivaren på BB. Så det enklaste är ju att testa med ekolodsgivaren borttagen o är sprutet borta har du ju hittat orsaken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O som jag skrivit innan så är det rätt onödigt att ha en extra logg på en 6110 då orginalinstrumentet tar fartsignal från motorn o det instrumentet kan även ta emot en GPS-signal via NMEA0183..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb har nog en poäng med att givaren till ekolodet sitter lågt, just den tillverkaren har jag ingen erfarenhet av men dom två givarna jag monterat så skulle den delen av nederkanten på givaren som sitter närmast motorn, dvs längst ned vara precis under skrovet, något vinklat nedåt i bakkant. Ser ut som den sitter väldigt lågt men bilden kanske ljuger, kanske ska den sitta så, se om du hittar en monteringsanvisning på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker främst att givarna sitter för nära motorn i sidled, jag hade velat ha dom längre ut mot slaget. Svårt att ha nån uppfattning om höjden på givaren men detta brukar va justerbart. Att flytta ut givarna kräver ju nya hål i akterspegeln..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Kanske finns en anledning till att de sitter såpass långt ner. Fick själv på min nuvarande båt flytta ner ekolodsgivaren då den i planingsfart hamnade för högt upp.

Att ta bort logg givaren kan jag tycka är onödigt då det finns en påäng i att ha den kvar. Såvida man inte har en väldigt korrekt flödesmätare vilket är ganska ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog svårt o förstå din poäng blondbella..? Båten har redan en loggivare i motorn o det tillhörande instrumentet kan även ta in en GPS-signal.. Har ingen plundrat denna båten är den alltså utrustad med minst två möjligheter att mäta fart i nuläget, finns GPS i båten finns även en tredje och denna GPS kan om den har NMEA0183 även skicka sin signal till Yamaha-loggen. Paddelhjulsloggar är enligt min erfarenhet även rätt inexakta..

Men om loggivaren inte orsakar sprutet kan den såklart sitta kvar. Min huvudmisstänkte är ändå ekolodsgivaren o den lixom loggivaren sitter troligen alldeles för nära motorn. Man bör undvika saker som sticker ner under vattenytan i närheten av motorn av flera anledningar, TS problem är en av dom men prylar som stör strömmen av vatten runt proppen kan även orsaka ventilation..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jo min poäng är att en ”paddelhjulslogg” mäter farten/sträckan genom vattnet en GPS över grund.
Vilket betyder att en ”paddelhjulslogg” mäter den fart/sträcka som är korrekt i det fallet bränsle åtgången skall beräknas. Ett GPS värde är i detta fall mkt. osäkert.

Om det är ett Lowrance instrument så går loggen att kalibrera. Och rätt kalibrerad kan den bli väldigt exakt.

Nu kan jag ju ha missat ngt ber om ursäkt isåfall.

Är intresserad av hur ”motorloggivaren” fungerar. Obs ingen sarkasm är genuint intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorgivaren är ett pitotrör som sitter i framkant på växelhuset och mäter vattentrycket. Just att givaren är placerad där verkar va mycket gynnsamt för noggranheten då lösa pitotrörsloggar sällan visar rätt ffa i lågfart vilket Yamaha-loggarna gör enligt min erfarenhet. Instrumentet omvandlar sedan trycket  till fart och sträcka, denna logg mäter alltså fart genom vattnet.

Dessutom har instrumentet ingång för NMEA0183 för en GPS-signal o kopplas detta in kan man alltså välja om man vill ha fart genom vattnet eller fart över grund, samma med färdad sträcka. En sådan här logg har ingått i standardutrustningen på denna båt så är den inte plundrad på denna ser jag liten nytta av en extra logg.

En paddelhjusgivare, inkl Lowrance, har jag aldrig lyckats få att visa rätt över ett större mätområde på en planande båt. Kompenseringen som finns är oftast mycket enkel, man kan luta signalkurvan ett visst antal procent men felet är sällan linjärt så visar det rätt på en fart visar det fel på nåt annat ställe. Möjligt att de funkar bättre på båtar med ett smalt fartområde för jag har svårt att tro att alla bara varit oturligt monterade. Misstänker att en sådan här akterspegelsgivare helt enkelt hamnar i båtens medströmsskikt o att det är det som gör att det funkar dåligt.

Men det är bara mina 2 ettöringar av myntet men jag hade som sagt inte sörjt en paddelhjulsslogg om den visade sej va problemet..

post-26269-1394236983,8316_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej Jarb.

Nu är jag med och tack för ditt svar,yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, om jag förstår er rätt kan jag egentligen ta bort den mätare som sitter på BB sida, eftersom min motor har motsvarande funktionalitet. Hur kopplas motorns mätare in?

Om jag tar bort den och använder motorn istället så kan jag sedan som en sista utväg gå ner i vattnet i sommar och bara skruva bort själva mätaren för ekolod (men låta fästet sitta kvar).

Verkar det vara en vettig plan eller hur skulle ni gå tillväga?

/N



Senast ändrad av niis98 | 02 april 2012 | 13:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett sådant instrument som jag la in bild på en bit upp? Om ja, fungerar det inte? Va har du för logg/ekolod/plotter som använder sej av givarna på akterspegeln? Ta gärna en bild på instrumenten du har. Som jag skrivit en bit upp kan en del akterspegelsgivare för ekolod monteras inombords mot en kludd Sika el liknande, nackdelen blir att badtempen inte blir så exakt eftersom givaren då egentligen mäter kölsvinstempen. Det finns alltså hyfsade odds att helt rensa akterspegeln från dessa givare utan att offra några funtioner.. Men som sagt måste det ju på ett enkelt vis redas ut vad som orsakar sprutet innan det är dax för mer permanenta lösningar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolodsgivaren på SB-sida kan du enkelt demontera från siit fäste utan att röra de tätade skruvarna in i akterspegeln. Du kan även genom attbara lossa den genomgående bulten lite vika upp den mot akterspegeln så den är ur vattenströmmen. Detta kan göras i sjön om man badar o det är detta jag tycker du ska göra först för denna givare är min huvudmisstänkte. Visar det sej vara denna givare kan den troligen monteras inombords istället med ovan nämnda nackdel med badtempen.. Eventuellt kan det räcka med att höja den något då monteringshålen nog är slitsade.. Att flytta den längre ut mot slaget kan oxå hjälpa..

 

Senast ändrad av jarb | 02 april 2012 | 14:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren på BB sida går inte att bli av med tillfälligt men eftersom den troligen är onödig kan du ju överväga att ta bort den för gott. Viktigt då att täta de gamla skruvhålen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...